Säger som flera andra. Dras inte med i hetsen att allting måste rivas ut och renoveras på en gång. Husägande är ett livslångt projekt

Har snart bott i 10 år i vårt 60-tals hus och har väl snart kommit halvvägs i renoveringen.
Har siktat på att ta ett rum i taget och renovera högst ett rum per år. Det ger tid att göra genomtänkta val och ger lite tid och pengar till annat som man uppskattar i livet, som resor och socialt umgänge.

Badrummet var ju skitcoolt! Det hade jag gärna behållit allt fungerar som det ska.
 
  • Gilla
sofftis och 18 till
  • Laddar…
Jag skulle nog bo in mig. Minst ett år. Måla och/eller tapetsera de rum som ni vill använda / är sämst.
Gör en lista på vad ni vill fixa med. Uppskatta kostnad och prioriteringsordning. (detta kommer ge ännu mera ångest!!) när man bott in sig så prioriterar man igen.
Gör bara en grej i taget och slutför, även sista listen.

En högtryckstvätt och häcksax ute skulle ju göra mycket för intrycket utomhus iallafall

Barn är det bästa! Ger och tar MYCKET!!!
 
Redigerat:
  • Gilla
sofftis och 10 till
  • Laddar…
Med tanke på vad jag är van vid är det där nästan nyproduktion, så det är inga större problem. Andra har sagt många bra saker, men jag vill bara nämna saker som jag fastnade för som absolut är på plussidan. Tegelfasaden, parketten, tegelgolvet, färgade glasrutorna, smidda räckena och de praktiska vridfönstren. Gillart!

Vad jag brukar göra vare sig jag besiktigar bil eller hus, är att be proffset om gratistips om vad jag borde fixa och vilken ordning, vilket ofta är en annan sak än vad som står i protokollet. Fast nu är det kanske besiktigat och då kan du ju lägga upp resultatet här och få hjälp att översätta texten till praktiska och rimliga råd. Det är lätt att bli skrämd av läskiga ord som ”riskkonstruktion” och annat som man ofta kan strunta i.
 
  • Gilla
sofftis och 15 till
  • Laddar…
smh
Vilket underbart hus! Köket, det gröna badrummet, golven och trappräcket är ju jättefina. Retro, visst, men snyggt! Jag skulle inte renovera alls, åtminstone inte till att börja med. Som flera redan sagt: bo in er först och se vad ni vill göra om ett år eller så.

Men med detta sagt: jag förstår också hur du känner. Att köpa hus är jättenervöst och om du är stresskänslig är det inte så konstigt att du reagerar som du gör. Försök tänka att det är en känsla som handlar mer om situationen (köpa hus) än det faktiska huset. Att du har ångerkänslor nu betyder inte att du kommer att ångra dig sen.

Som post-utbränd som nyss köpt ett hus vill jag också komplettera tipsen om att ta ett rum i taget: ta ett hörn i taget! Det är jobbigt att gå runt i flyttkaos och stök. Välj ett hörn och gör det fint, och när allt känns jobbigt så sätter du dig där.
 
  • Gilla
  • Älska
sofftis och 15 till
  • Laddar…
Karlia
Jag säger också bo in er först. Man behöver inte nyrenoverat kök och badrum även om det kan vara roligt att ha det precis som man vill.

Om ni tänkt hyra ut källaren för extrainkomst kanske det är bra att börja där? Åtminstone om det är någon fuktskada där.
 
  • Gilla
sofftis och 3 till
  • Laddar…
Lite färg på det där så! Nej men allvarligt så var det gröna kaklet i badrummet väldigt läckert - spara om det är ok! Och fiskbensparketten i vardagsrummet! Om jag skulle rekommendera en prioordning så skulle jag satsa på måla om/tapetsera de allmänna ytorna först, så som hall och vardagsrum. Det är tråkigt att vara i vägen för familjen där när man väl flyttat in. Speciellt om renoveringen drar ut på tiden. Kök kan vara ett sådant rum också, men det kanske man ska känna efter lite mer först. Efter det kan man bo in sig lite och känna efter hur man vill prioritera renoveringen, om man nu alls ska renovera.
 
  • Gilla
sofftis och 4 till
  • Laddar…
A
A Asso skrev:
Hej fina folket!

Jag är en tjej på 29 års åldern, gift, barnlös och arbetar som statstjänsteman.

jag köpte ett hus för ca 2månader sen och jag är sååååå rädd och har ångrat mig; jag är rädd för renoveringen, kostnad och kan liksom inte sluta tänka på huset och tänker att jag lika bra kunde ha köpt eller hyrt en lägenhet utan att komplicera det hela men på samma gång tänker jag att jag och min man har blivit slitna av all plugg och jobb och vi förtjänar prova ”villalivet”.

Tror att rädslan kommer från när jag blev utbränd pga jobbet förra året och har blivit stresskänslig för det en annan sak är att tillträde är i januari så jag veeeeet verkligen inte vad jag kommer stötta på.

Jag vet att renovering går mkt lättare utan barn och jag vet att med planering kommer vi ej ha ekonomiska problem…

Är det fler som ångrade sig efter köpet? Varför är jag så? Hjälp mig snälla

Mitt enda råd är: Ät elefanten i bitar och se till att tugga ur innan ni tar en ny tugga!

Det vill säga, ta det i omgångar och gör färdigt. Ta en paus och gör nästa bit, när ni är sugna och redo.

Stort lycka till och stressa inte upp dig om det blir fel, det blir det för alla ibland. Till och med statstjänstemän.
 
  • Gilla
sofftis och 6 till
  • Laddar…
Gör en lista och skriv upp småsaker som behöver åtgärdas. Skönt att kunna stänga dom snabbt för att få självförtroende och känslan att det är mitt hus. Som andra skriver spara stora saker till efter ni bott in er. Kök och badrum är ju minst 250k projekt och kräver oftast mycket planering om det ska bli bra. Lycka till!
 
  • Gilla
  • Älska
sofftis och 3 till
  • Laddar…
Du kommer att märka att här på forumet finns en massa fina människor som är färdiga att hjälpa och ge råd om (när) du kör fast.
 
  • Gilla
  • Älska
sofftis och 4 till
  • Laddar…
1980 köpte jag ett 60årigt hus med samma kakel i badrummet. Så länge det bara är ni två vuxna kan badrummet hålla många år till om ni är lite försiktiga! Annars är det väldigt fint parkettgolv och klinkern är jättehärlig! Följ råden att renovera sakta och njut av det fina huset.

Det enda jag är tveksam över och som redan nämnts r de öppna fönstren.
 
  • Gilla
sofftis och 2 till
  • Laddar…
Det ser ut att ni tänker göra väldigt mycket/allt: yttertaket, uppvärmning, inreda vinden, renovera badrum, förnya ytskikt överallt inomhus, bygga om i trappan, inreda källare till bostandard och kanske något mer.

Det ser ut att ni _behöver_ åtgärda är:
åtgärda källan till vattenläckaget till källarvåningen. Ta genast bort mögligt material från väggen. Takavvattning är knappast rensad under senaste tiden, då det är dödsbo. Växterna vid sockeln måste rensas, rötterna kan ha växt innanför tätskiktet. Det ser ut att läckan är vid den stenbelagda uteplatsen. Funkar avrinningen där? Kanske räcker det att lägga om uteplatsen...

______

Det är ju mycket trä i källaren, och eftersom det verkar vara friskt så indikerar det att dräneringen funkar för det mesta.

Övrigt ser huset ju frisk ut för sin ålder. Att bygga boutrymme i källaren skulle jag dock avråda ifrån, det är ändå 60 år gamla avloppsrör under plattan, och de håller inte hur länge som helst.
Dock ingen orsak att byta så länge de fungerar.

Tätskikt i badrummet är gjord enligt dåtida standard, för användning av badkar. Funkar för det, för blöta långa dusch funkar duschen vid bastun bättre. Ser ut att vara nyare konstruktion.

Vill ni få hyresintäkter så köp ett attefallshus, blir nog billigare än att bygga om.

En sak i sänder heter det, dock är det bra att köra enskilda småprojekt vid sidan av långsiktig projekt. Till exempel ytskikt i ett rum i sänder. Badrum och kök är ganska stora och dyra projekt, så börja inte med dem. Det är tidskrävande och stressande att anlita hantverkare, många saker kan göras själv med mindre stress och till lägre kostnad.

Det enklaste och billigaste sättet att minska uppvärmningskostnader är att köpa en luftvärmepump.
 
  • Gilla
sofftis och 4 till
  • Laddar…
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Du kommer att märka att här på forumet finns en massa fina människor som är färdiga att hjälpa och ge råd om (när) du kör fast.
Ja, verkligen ❤️
Har inga föräldrar eller äldre runt om kring mig för att få stöd så det jag läser värmer verkligen mitt hjärta!
 
  • Gilla
  • Älska
sofftis och 6 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
1980 köpte jag ett 60årigt hus med samma kakel i badrummet. Så länge det bara är ni två vuxna kan badrummet hålla många år till om ni är lite försiktiga! Annars är det väldigt fint parkettgolv och klinkern är jättehärlig! Följ råden att renovera sakta och njut av det fina huset.

Det enda jag är tveksam över och som redan nämnts r de öppna fönstren.
Hej!
Ja huset är fint :) byggd 1967 så tror också att vi kan använda badrummet försiktig.
Fönstren öppnade jag själv och sen filmade jag.
Jag har varit på jätttte många visningar men detta hus luktade verkligen ingenting även nere källaren, blev nästan förvånad!
 
  • Gilla
  • Älska
sofftis och 15 till
  • Laddar…
Grattis till ett fint hus!
Lite nötta ytskikt men annars fräscht.
Jag håller med vad andra skriver, Bo in er och känn efter.
Många har redan nämnt fallgroparna dvs att taket är tätt (kan man se om man kryper upp på vinden), avvattningen funkar från tak.
Dränering och byta tak ligger i framtida åtgärder men ha koll.
 
  • Gilla
Skrutten18 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.