B bjoupp skrev:
Tyvärr är det en övervåning ovanför..
Då finns det reglar(y), borra ett hål så stort så det täcks av koppen, skruva upp två balkskor, stick in en regel som du lägger i balkskorna och häng upp lampan i tvärregeln. Du kan med fördel förarbeta regeln med genomgående skruv med bricka och mutter för att hänga lampan i.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Kanske det går att få upp en glesbit 28X70 som ligger på den gles som finns, då håller det, eller om det inte ska bli så stort hål i taket, en bit vinkeljärn 30X30 som borras ett hål i för fäste av gängstång med krok. Är säkert ca 200 mm i mellanrummet. Finns även järn med många hål i , Glesen ligger säkert med 300x300 C/C och då bir järnet ca min 400-450 mm.
 
tttomten tttomten skrev:
Då finns det reglar(y), borra ett hål så stort så det täcks av koppen, skruva upp två balkskor, stick in en regel som du lägger i balkskorna och häng upp lampan i tvärregeln. Du kan med fördel förarbeta regeln med genomgående skruv med bricka och mutter för att hänga lampan i.
Du får det att låta så enkelt! Men det funkar alltså att bara lägga regeln i balkskon utan att skruva fast den?

Det blir spännande att få fast balkskorna i blindo med bara en hand
 
Düsseldorff
B bjoupp skrev:
Du får det att låta så enkelt! Men det funkar alltså att bara lägga regeln i balkskon utan att skruva fast den?

Det blir spännande att få fast balkskorna i blindo med bara en hand
Lycka till...

Jag skulle säga att det är helt omöjligt att få dit balkskor med ett så litet hål.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
B bjoupp skrev:
Du får det att låta så enkelt! Men det funkar alltså att bara lägga regeln i balkskon utan att skruva fast den?

Det blir spännande att få fast balkskorna i blindo med bara en hand
Ja men det är enklare än vad det låter.
Du fäster en skruv i lämpligt hål i balkskon tex med silicon, latex, kludd, eller annat som håller den på plats, balkskon ställer du på gipsin och skjuter mot balken, skruva fast skruven, skruva fast fler skruv (använd magnetisk bitshållare), putta in balksko två, lägg dit regeln i de båda balkskorna och passa in mitt över hålet, lyft rakt upp, skruva fast balkskon 2, lägg i regeln igen (den kan ligga löst då lampans tyngd håller den på plats). Om du vill ha ögon så kan du koppla in en kamera till mobilen/datorn.
 

Bästa svaret

Jag hade aldrig satt den i gipsen och inte heller i glesen. Det är ju inte bara 25 kg från lampan utan också den övriga lasten från gipstaket som glesen i så fall ska ta. Om det är en övervåning så finns det ju också ett bjälklag ovanför.

Det är många bud på "hur det kanske ser ut", svaret är ju att ingen vet :) Så jag hade tagit upp gipset mellan de två bjälkarna som ligger närmst. Fällt in en stadig regel mellan, satt krok i den och sedan gipsat för igen.
 
Jag hade inte vågat, men heller inte gett mig.

För länge sedan byggde jag en lång och rätt tung ramp med belysning som skulle hänga över en bardisk. Samma utmaning som här då hela lampan/hyllan skulle hänga i en och samma gipsskiva. Jag sågade en större tunn träskiva i samma form som rampen, fast större, och kunde då fästa den i flera skivor. Skivan hade samma mått som bardisken så det såg rätt genomtänkt ut och höll bra.

Beroende på hur lampan och rummet ser ut kanske det kan vara en lösning här. En större rund (om det passar lampa och rum) träskiva som sätts med gipsplugg i flera gipsskivor och som lampan sitter i. Om skivan målas med takfärg kanske man kan kalla det för funkisstuckatur och både få upp lampan och vara med i någon inredningsbilaga. Kanske till och med fräsa en dekorativ kant på skivan för att verkligen gå från nödlösning till design.
 
  • Gilla
bjoupp och 1 till
  • Laddar…
B bjoupp skrev:
Kan man vara säker på att det finns glespanel ovanför? I ett hus från -97. Sitter den cc30cm då?
troligen är det glesat med cc 30 cm
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag hade aldrig satt den i gipsen och inte heller i glesen. Det är ju inte bara 25 kg från lampan utan också den övriga lasten från gipstaket som glesen i så fall ska ta. Om det är en övervåning så finns det ju också ett bjälklag ovanför.

Det är många bud på "hur det kanske ser ut", svaret är ju att ingen vet :) Så jag hade tagit upp gipset mellan de två bjälkarna som ligger närmst. Fällt in en stadig regel mellan, satt krok i den och sedan gipsat för igen.
Detta känns som den lösning som kommer ge bäst resultat i längden. Tar man då ner en hel skiva eller bara en liten bit av skivan? Hur gör man det bäst utan att göra någon åverkan på omkringliggande skivor?
 
tttomten tttomten skrev:
Ja men det är enklare än vad det låter.
Du fäster en skruv i lämpligt hål i balkskon tex med silicon, latex, kludd, eller annat som håller den på plats, balkskon ställer du på gipsin och skjuter mot balken, skruva fast skruven, skruva fast fler skruv (använd magnetisk bitshållare), putta in balksko två, lägg dit regeln i de båda balkskorna och passa in mitt över hålet, lyft rakt upp, skruva fast balkskon 2, lägg i regeln igen (den kan ligga löst då lampans tyngd håller den på plats). Om du vill ha ögon så kan du koppla in en kamera till mobilen/datorn.
Hur stort hål behöver man för att utföra denna manöver? Glesen är väl 28mm, Finns det bra balkskor till det?
 
Düsseldorff
raveper raveper skrev:
Hur stort hål behöver man för att utföra denna manöver? Glesen är väl 28mm, Finns det bra balkskor till det?
Nej det gör det inte.
 
Säg att man borrar ett hål mitt i mellan glesen och balkarna till övervåningen är 220.
Hur lång regelstump får man upp igenom hålet utan att det tar stopp på grund av övervåningen?
 
raveper raveper skrev:
Hur stort hål behöver man för att utföra denna manöver? Glesen är väl 28mm, Finns det bra balkskor till det?
Sätt den i regeln så kan du jobba med 2 tum istället.
Hålet behöver vara så stort så du får in handen och ev underarmen, balkskon, regeln och skruvdragare (skruvmejsel).
 
raveper raveper skrev:
Säg att man borrar ett hål mitt i mellan glesen och balkarna till övervåningen är 220.
Hur lång regelstump får man upp igenom hålet utan att det tar stopp på grund av övervåningen?
Drygt 60 cm.
 
Ja tänker ju mig att man vill göra hålet så litet som möjligt.
Annars kan man ju lika gärna skära ner så stor bit av gipset som behövs och göra det ordentligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.