Jag bor i ett hus byggt -97 med innertak av 1 lager gips. Gipsskivorna är 60cm breda med fasade kanter. När vi flyttade in fick vi hjälp av en målare att göra taket slätt med hjälp av spackel och glasfiberväv.

Nu har vi köpt en lampa/ljuskrona som ska hänga över matbordet. Den är rätt tung, ca 25kg. Där jag har mätt ut att den ska hänga är typ mitt i en av gipsskivorna. Jag vet var skarvarna är för jag har en bild från när målaren gjorde jobbet. Bifogar den med en markering där jag vill ha lampan.

Nu undrar jag:

1. Jag hittade detta inlägg med en rätt smart lösning på samma problem. https://www.lunelampor.se/hang-upp-tung-lampa-i-taket-utan-taklada/ Kan den lösningen funka för 25kg?

2. Kan det vara så att det sitter glespanel ovanför gipset och att det då kanske finns en bit av den just där jag vill sätta lampan. Håller glespanel för 25kg?

3. Om inget av ovanstående funkar. Vad bör jag göra för att kunna hänga upp lampan där jag vill ha den?

Tack på förhand!
 
  • Renoverat rum med skyddad möbel och verktyg, röd markering på gipstak där lampa ska hängas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Metallexpander, plattiplugg, duomax. Finns säkert ett par varianter till. En duomax klarar t.ex. 75N draglast med säkerhetsfaktor 6.
 
Men kanske inte gipsen, gipsen får inte flisa sig på ovansidan , då blir den skörare, bäst att leva med att sätta kroken i glespanelen, ser inte ut att fela mer än några cm i sidled, idiotsäkert.
 
25kg lampa. Den vill vi se.
 
  • Gilla
bjoupp
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
25kg lampa. Den vill vi se.

Kanske en sådan?
 
  • Designlampa i taket i ett vardagsrum med tänd TV och inredningsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag monterade upp en fläkt i taket med liknande vikt sågade jag upp gipset och reglade. Och sedan gipsade igen.
 
  • Gilla
bjoupp
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
25kg lampa. Den vill vi se.
det ska du få så fort den är uppsatt
 
Sätt den vara inte med gul plugg.
 
J jonaserik skrev:
Men kanske inte gipsen, gipsen får inte flisa sig på ovansidan , då blir den skörare, bäst att leva med att sätta kroken i glespanelen, ser inte ut att fela mer än några cm i sidled, idiotsäkert.
Kan man vara säker på att det finns glespanel ovanför? I ett hus från -97. Sitter den cc30cm då?

Jag kanske får investera i en regelsökare…
 
H Haladria skrev:
När jag monterade upp en fläkt i taket med liknande vikt sågade jag upp gipset och reglade. Och sedan gipsade igen.
Hur löser jag det snyggt nu när jag har spackel och glasfiberväv över hela taket?
 
Düsseldorff
25 kg lampa är mycket lampa. Jag skulle öppna gipset och regla för upphängningen. Här snackar vi inte en trasig lampa om den trillar ner, här snackar vi ju potentiellt dödsfall.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
En lösning skulle kunna vara att borra ett litet hål och kolla om det är glespanel. Hålet kan du spackla och döljs ändå av koppen på lampan.
 
B bjoupp skrev:
Kan man vara säker på att det finns glespanel ovanför? I ett hus från -97. Sitter den cc30cm då?

Jag kanske får investera i en regelsökare…
Enligt fotot med markering säger att det är gles på dom långa sträckorna ( spacklingen ) hur det är kortsidorna svårt att veta, men finns det så är det nog en träbit bara mellan glesen. Som är bäst så inte skivorna delar på sig i skarven ,normalt ska det vara träbit där med, men kanske endast är skruvat i gipsen för att hålla ihop skarven.
 
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
En lösning skulle kunna vara att borra ett litet hål och kolla om det är glespanel. Hålet kan du spackla och döljs ändå av koppen på lampan.
Det du säger är bra. Kanske det är en vind upptill, borra 6 mm och sätta en gängstång upp som sitter genom en regel som ligger på takstolarna med mutter och bricka ovanför, då kan TS hänga en armatur på 100 kg i taket.

Edit , Gjorde så med en kristatlkrona 90 kg i en herrgård.
 
J jonaserik skrev:
Det du säger är bra. Kanske det är en vind upptill, borra 6 mm och sätta en gängstång upp som sitter genom en regel som ligger på takstolarna med mutter och bricka ovanför, då kan TS hänga en armatur på 100 kg i taket.

Edit , Gjorde så med en kristatlkrona 90 kg i en herrgård.
Tyvärr är det en övervåning ovanför..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.