@
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har för mig det var +7 gr igår .
Som sagt , eldade hela förra eldningssäsongen .
Om det är +7 istället för -3 så är det svårare att få bra drag. Nu kanske du bor längre söderut men här brukar få elda innan det blir betydligt kallare än +7.
 
A
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har en liten fundering om att ett tunt lager sot i rökröret gör att rökröret ej blir uppvärmt optimalt :thinking:
viska ur och aska ur kaminen..
Sedan tänder du med små stickor och matar elden så en bra stund tills rejäl hetta uppstår..
Då. lägger du på grövre ved.. Så öppna spjäll ingen fes eldning utan låt det brinna rejält.

Då åker en hel del skit med ut(y)
 
Tomture61
Maskintok skrev:
viska ur och aska ur kaminen..
Sedan tänder du med små stickor och matar elden så en bra stund tills rejäl hetta uppstår..
Då. lägger du på grövre ved.. Så öppna spjäll ingen fes eldning utan låt det brinna rejält.

Då åker en hel del skit med ut(y)
Viska ur kaminen ? Hur menar du .
Askat ur gjordes före start av brasan , igår .
Får prova att elda spillvirke från div byggen , brukar brinna som attans .

Att smådutta med tändved funkar inte hos mig , ryker in om jag öppnar luckan och det fortfarande brinner .
Lägger 2 st vedträn i botten + staplar 4 st tändved längst upp , tänder med en tändkub :ok:
 
A
Tomture61 Tomture61 skrev:
Viska ur kaminen ? Hur menar du .
Askat ur gjordes före start av brasan , igår .
Får prova att elda spillvirke från div byggen , brukar brinna som attans .

Att smådutta med tändved funkar inte hos mig , ryker in om jag öppnar luckan och det fortfarande brinner .
Lägger 2 st vedträn i botten + staplar 4 st tändved längst upp , tänder med en tändkub :ok:
Det heter viska ur, när man använder sig av en just viska för att rengöra skorstenen.

ryker det in så är draget för dåligt..
Detta betyder att om du tände med näver så skulle det börja ryka in i huset...

tänd hur du vill men elda med rejält drag på spjällen... Och hett så åker skiten väck.
 
Kolla tillluften inuti kaminen.

På min kamin så sitter den i botten och har man inte sotat ur på ett tag så märker man att det är svårt att få riktig fart
 
Tomture61
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Kolla tillluften inuti kaminen.

På min kamin så sitter den i botten och har man inte sotat ur på ett tag så märker man att det är svårt att få riktig fart
Vet inte riktigt hur luften tillförs till eldstaden .
Kommer inte genom rostret , den är enbart för att aska ur .
Tilluften kommer in underifrån + det tillförs luft via små hål i övre bakdel i brännkammaren .
Har inte plockat isär hela brännkammaren från vermikulit skivor + roster / asklåda .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vet inte riktigt hur luften tillförs till eldstaden .
Kommer inte genom rostret , den är enbart för att aska ur .
Tilluften kommer in underifrån + det tillförs luft via små hål i övre bakdel i brännkammaren .
Har inte plockat isär hela brännkammaren från vermikulit skivor + roster / asklåda .
På min är det en böjd plåtbit som man kan ta bort i botten på eldstaden. Där sitter små springor som primär luften skall komma in.
Fast det kan så klart vara olika på din
 
Tomture61
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
På min är det en böjd plåtbit som man kan ta bort i botten på eldstaden. Där sitter små springor som primär luften skall komma in.
Fast det kan så klart vara olika på din
Tycker det är fantastisk dålig info om hur man rengör sin kamin , på djupet sas .
Från Contura :rolleyes:
 
Det är vädret som spökar, får såna här samtal till kontoret varje höst och åker man ut och kikar på det är det aldrig något fel.

Man har i färskt minne hur det var att elda förra säsongen, men det är vinterminnen av krispiga kalla dagar, nu på hösten är det lågtryck och för liten temperaturskillnad mellan ute och inne, det ger sämre drag och segare att få igång brasan.
Det ger med sig när det blir kallare ute
 
A
V vinylskiva skrev:
Det är vädret som spökar, får såna här samtal till kontoret varje höst och åker man ut och kikar på det är det aldrig något fel.

Man har i färskt minne hur det var att elda förra säsongen, men det är vinterminnen av krispiga kalla dagar, nu på hösten är det lågtryck och för liten temperaturskillnad mellan ute och inne, det ger sämre drag och segare att få igång brasan.
Det ger med sig när det blir kallare ute
 :thinking::thinking::thinking::thinking:
konstigt, jag har inte dessa problem... trots kaminer och 9 olika eldstäder.. i stugor och ladugården.. verkstaden.. kojan.. mysko..
 
Maskintok skrev:
 :thinking::thinking::thinking::thinking:
konstigt, jag har inte dessa problem... trots kaminer och 9 olika eldstäder.. i stugor och ladugården.. verkstaden.. kojan.. mysko..
Överlägsen eldningsteknik kanske :)
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
B
Om du öppnar ett fönster i samma rum och det inte hjälper har du i alla fall uteslutit att ventilation till rummet ändrats på något sätt.
 
A
V vinylskiva skrev:
Överlägsen eldningsteknik kanske :)
:rofl: Nä.. det kan jag inte tro..
Men jag brukar inte känna av besvär pga väderleken.. :thinking:
 
Tomture61
B BSOD skrev:
Om du öppnar ett fönster i samma rum och det inte hjälper har du i alla fall uteslutit att ventilation till rummet ändrats på något sätt.
Vet ej exakt vem du svarar .
Mitt eget hus har mekanisk ventilation (ej FTX)
så måste öppna ett fönster för att inte få inrykning , även vid inlägg 2 .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Skorstenen vilar (är instucken) på startröret i kaminen .
Lovar dig att det finns ej ngt sätt att kolla rökröret från kaminsidan .
klart det går, tror du missuppfattade mig.
man kan plocka ner skivorna inne i braskaminen för att inspektera rökröret.
Detta görs även vid sotning för att få ut sotet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.