T Thomas I skrev:
Firma? Tog några offerter i våras och de var alla avsevärt dyrare för ett "enkelt" tak med betongpannor på ca 140kvm.
Glöm vad jag skrev, jag blandade ihop det med fönsterbytet
Plåttaket gick på 120’ och de övriga 225’
Det var Vesivek.
 
R roegmasta skrev:
Denna firma jobbar inte i Stockholmstrakten.
Så...var finns firman?
 
D Deww skrev:
Om man inte har koll varför svarar man då?
Vad menar du? Jag svarade inte utan skrev en fråga. Men förklara gärna om du har koll.

/Krille
 
R roegmasta skrev:
Hej,

Vi ska byta tak och har börjat ta in offerter. Nedan offert fick vi från en takfirma med 20+ år i branschen, fina recensioner enligt kundundersökning. Som synes nedan byts inte råsponten ut men läkt, papp, pannor, hängrännor & stuprör samt vissa plåtdetaljer. Företaget var här och gjorde en ordentlig besiktning på vind och på taket. Han som var här kändes proffsig, var trevlig och hade vettiga svar på alla frågor.

Vårat hus står lättillgängligt på plan mark, "sadeltak t-form" 27 graders lutning på ca 140kvm. Inga konstiga vinklar, endast litet utstick vid entrén på 1,5m.

Frågeställningar:

1. Är denna offert vettigt utformad eller bör man få mycket mer detaljer så som typ av material/virke samt exakt mängd, meter, kvm?

2. Arbetskostnaden tycker jag ser rimlig ut. Men allt material för 43,000SEK, låter inte det väldigt lågt?

Nedan info är direkt kopierad från offerten jag fick mailad till mig samma dag som de var på besiktningen.

Tackar ödmjukast på förhand för all input jag kan få! :)
//MR

Ingår i offerten
  • Byggnadsställning och övrig etablering
  • Container med återvinning och miljösortering.
  • Bortforsling av befintligt tak, byggnaden är försäkrad under hela projekttiden, vi ansvarar för att byggnaden håller tätt både under och efter entreprenaden.
  • Kontroll av undertak vid rötskada ingår byte av undertak upp till 10kvm.
  • Montering av underlagspapp med dold infästning och dubbla klisterremsor framtagen för vårt nordiska klimat. Underlagspappen heter T-TAK EVO och är en P-märkt underlagstäckning som är provad, kontrollerad och certifierad av Sveriges Tekniska Forsknings-institut, SP SITAC i enlighet med Boverkets Byggregler. Marknadens längsta Produktgaranti på 30 år. (Godkännande nr: SC0629/10).
  • Läktning av tak, bärläkt samt ströläkt.
  • Nockbräda justebar
  • Takpannor 2-kupiga Benders Candor med blank och slitstark ytbehandlig.
  • Nockpannor i samma utförande.
  • Nock och valmtätningsrulle med inbyggd ventilation.
    -Har en butylremsa som klistras på ovankant på översta takpannan. Detta hindrar fåglar, löv, snö och regn från att komma in vid nock
  • Vindskivebrädor långlängd grundmålade med invändig 3-kantsregel.
  • Takfotsbräda 22x190 grundmålad monteras under hängränna (Ej på entrétak)
  • Vindskivebeslag i lackad underhållsfri plåt.
  • Takfotsbeslag inklusive fågellist som förhindrar att fåglar bygger bo under takpannor.
  • Hängrännor och stuprör komplett regnvattensystem i lackad underhållsfri plåt.
  • Takstege samt glidskydd för säker uppstigning till skorsten.
  • Takhuvar och skorstensbeslag kontrolleras & anpassas.
    -Vid rost och sprickor får ni ett åtgärdsförslag om detta och får då chansen att beställa helt nytt material mot en fast kostnad.
  • Bitumentätning för takpappskarvar
  • Avloppsluftare levereras komplett med panna, underbeslag och integrerat flexirör.
  • Ränndalsplåt monteras i vinkel
  • Fästpaket innehåller allt som behövs såsom spik, skruv och krok i rostfritt material.
  • Mögelstopper ökar ventilationen i undertak och monteras vid behov.
  • Transporter utkörning, tippavgifter och kranlyft.
  • Grovstädning efter avslutad entreprenad.
  • Garanti Vid avslutad entreprenad delas besiktningskontroll och överlämnande av vår 40års garanti ut.
Tidsplan för genomförande: Entreprenaden beräknas till ca 1-2 arbetsdagar från start till färdigställande.
Önskas tilläggsarbete debiteras 495:-/timma exkl. material.
Expansionskärl tas bort.


ROT Ja
Montagekostnad. 75 000,00
Materialkostnad. 43 100,00
Etablering, transport och tippavgifter. 6 200,00
Resekostnad 500,00
Summa exkl moms: 124 800,00
Moms (25%): 31 200,00
Summa inkl moms: 156 000,00
Underlag för husavdrag: 93 750,00
Varav skattereduktion:
-28 125,00

Summa efter avdrag:
127 875,00
Låter som ett rimligt pris tycker jag. Jag har ungefär samma offert i förhållande till kvadraten. Dock har de hållit på i 3 månader och fortfarande inte klara. Men jag återkommer om detta när allt är löst.
 
  • Gilla
roegmasta
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Vad menar du? Jag svarade inte utan skrev en fråga. Men förklara gärna om du har koll.

/Krille
Tänk så här. 1: Berra och Bengts Bygg HB lämnar offert = X pengar för Nisse Hults takbyte. Efter tio(10) arbetsdagar är de två(2) gubbarna klara med jobbet och alla är nöjda.
2. Rutinerade (och mycket större) Firma Tak och Fall AB lämnar samma pris för samma jobb (tom aningen lägre för att de har bättre avtal med leverantörerna). Jobbet görs på tre(3) dagar av fem(5) personer - mycket tack vare att den större firman förfogar över mer tekniska hjälpmedel.
Personligen avskyr jag kåkar med takfot + 1.50 över mark och lutning överstigande 24 grader. Hellre najar jag skyddsrumsarmering, river stämp, eller, tömmer 600-literskärl på ett äldreboende i juli. Men det kallas fobi. Jag har trots det spikat både rote, läkt och papp i forntiden.
Flera medlemmar berättar att olika firmor gjort ett specifikt arbete på ett par tre dagar. Att detta "borde" ta en till två veckor en fråga om tid och resurser.
Ex: Att handgräva ett dike tar Pelle två veckor. Lisa har roligare för hon hyr en minigrävare över helgen, är klar på söndagen vilket kostar henne 1 800:- plus bränsle (oräknat kostnaden för att grannens hammock stod så himla dumt till).
Filip är smartast. Entreprenören som gör markarbeten i kvarteret, får diket grävt på två timmar - och Filip slantar glatt 2000 spänn svart som överenskommet.
 
Jag tycker det låter rimligt. Jag har bytt råspont, papp och plåt på hela taket och det gick på 200000. En kompis bytte papp, läkt och nya tegelpannor och det gick på 120 000.
 
K Krille4 skrev:
Har de inte skrivit fel - rimligare är väl 1-2 arbetsveckor?

/Krille
Klarar inte en erfaren firma att byta tak på en liten villa på två dagar bör de söka andra jobb. En dag per sida är fullt rimligt och vad det brukar ta för några snickare+plåtslagare.
offerten är rimlig och troligen inga stockholmspriser utan anpassade till lokal marknad.
Här i trakten kostar ett takbyte på en 70-tals villa inkl material 100-120000. med reservation på senare tiders prisuppgång på trävirke.
Har varit inblandad i en husrenovering där man gjort iordning hela huset utvändigt. Företaget som gjorde taket på denna 50-talsvilla ägnade 1 dag på ställningsbygge och borttagning av gamla pannor,2 dagar för ny papp,läkt och på med nya pannor,ytterligare 1 dag för rännor o plåtar,rivning av ställning och städning. 2 snickare jobbade. Välkänd och renommerad firma som jag själv jobbat för en gång i tiden. Min insyn var att jag funkade som kontrollant avseende målningsarbeten som också utfördes.Linoljefärg på allt utvändigt.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
R roegmasta skrev:
Hej,

Vi ska byta tak och har börjat ta in offerter. Nedan offert fick vi från en takfirma med 20+ år i branschen, fina recensioner enligt kundundersökning. Som synes nedan byts inte råsponten ut men läkt, papp, pannor, hängrännor & stuprör samt vissa plåtdetaljer. Företaget var här och gjorde en ordentlig besiktning på vind och på taket. Han som var här kändes proffsig, var trevlig och hade vettiga svar på alla frågor.

Vårat hus står lättillgängligt på plan mark, "sadeltak t-form" 27 graders lutning på ca 140kvm. Inga konstiga vinklar, endast litet utstick vid entrén på 1,5m.

Frågeställningar:

1. Är denna offert vettigt utformad eller bör man få mycket mer detaljer så som typ av material/virke samt exakt mängd, meter, kvm?

2. Arbetskostnaden tycker jag ser rimlig ut. Men allt material för 43,000SEK, låter inte det väldigt lågt?

Nedan info är direkt kopierad från offerten jag fick mailad till mig samma dag som de var på besiktningen.

Tackar ödmjukast på förhand för all input jag kan få! :)
//MR

Ingår i offerten
  • Byggnadsställning och övrig etablering
  • Container med återvinning och miljösortering.
  • Bortforsling av befintligt tak, byggnaden är försäkrad under hela projekttiden, vi ansvarar för att byggnaden håller tätt både under och efter entreprenaden.
  • Kontroll av undertak vid rötskada ingår byte av undertak upp till 10kvm.
  • Montering av underlagspapp med dold infästning och dubbla klisterremsor framtagen för vårt nordiska klimat. Underlagspappen heter T-TAK EVO och är en P-märkt underlagstäckning som är provad, kontrollerad och certifierad av Sveriges Tekniska Forsknings-institut, SP SITAC i enlighet med Boverkets Byggregler. Marknadens längsta Produktgaranti på 30 år. (Godkännande nr: SC0629/10).
  • Läktning av tak, bärläkt samt ströläkt.
  • Nockbräda justebar
  • Takpannor 2-kupiga Benders Candor med blank och slitstark ytbehandlig.
  • Nockpannor i samma utförande.
  • Nock och valmtätningsrulle med inbyggd ventilation.
    -Har en butylremsa som klistras på ovankant på översta takpannan. Detta hindrar fåglar, löv, snö och regn från att komma in vid nock
  • Vindskivebrädor långlängd grundmålade med invändig 3-kantsregel.
  • Takfotsbräda 22x190 grundmålad monteras under hängränna (Ej på entrétak)
  • Vindskivebeslag i lackad underhållsfri plåt.
  • Takfotsbeslag inklusive fågellist som förhindrar att fåglar bygger bo under takpannor.
  • Hängrännor och stuprör komplett regnvattensystem i lackad underhållsfri plåt.
  • Takstege samt glidskydd för säker uppstigning till skorsten.
  • Takhuvar och skorstensbeslag kontrolleras & anpassas.
    -Vid rost och sprickor får ni ett åtgärdsförslag om detta och får då chansen att beställa helt nytt material mot en fast kostnad.
  • Bitumentätning för takpappskarvar
  • Avloppsluftare levereras komplett med panna, underbeslag och integrerat flexirör.
  • Ränndalsplåt monteras i vinkel
  • Fästpaket innehåller allt som behövs såsom spik, skruv och krok i rostfritt material.
  • Mögelstopper ökar ventilationen i undertak och monteras vid behov.
  • Transporter utkörning, tippavgifter och kranlyft.
  • Grovstädning efter avslutad entreprenad.
  • Garanti Vid avslutad entreprenad delas besiktningskontroll och överlämnande av vår 40års garanti ut.
Tidsplan för genomförande: Entreprenaden beräknas till ca 1-2 arbetsdagar från start till färdigställande.
Önskas tilläggsarbete debiteras 495:-/timma exkl. material.
Expansionskärl tas bort.


ROT Ja
Montagekostnad. 75 000,00
Materialkostnad. 43 100,00
Etablering, transport och tippavgifter. 6 200,00
Resekostnad 500,00
Summa exkl moms: 124 800,00
Moms (25%): 31 200,00
Summa inkl moms: 156 000,00
Underlag för husavdrag: 93 750,00
Varav skattereduktion:
-28 125,00

Summa efter avdrag:
127 875,00
Låter rimligt i pris. 1- 2 dagar låter lite för att hinna med allt detta. Fast de kanske jobbar som f-n. Och det är inte det först taket det gör.
 
T TrädgårdsBjörnen skrev:
Tycker det ser rimligt ut. Kör man järnet och har planerat väl tror jag inte deras tidsuppskattning är galen.
kostar dock att planera och logistera med!!
 
Riktigt bra pris, ett företag som varit i branschen så länge bör veta vad dom offererar. Låter för bra för att vara sant men får du det till detta pris och till bra utfört arbete så är det bara att gratulera!
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
DiscoDuck DiscoDuck skrev:
Ser väl bra och genomtänkt ut. Fast vindskivorna får du tydligen färdigstryka själv vid tillfälle? Eller kan firman fixa det också? I förväg i sin egen lokal om vädret är olämpligt. Iofs lätt till våren när vädret är bättre om jobbet går att göra själv på stege.
Tänkte också på färdigstrykningen. Takfotsbrädan är ju svåråtkomlig när väl hängrännorna är monterade.
 
  • Gilla
roegmasta
  • Laddar…
R roegmasta skrev:
Hej,

Vi ska byta tak och har börjat ta in offerter. Nedan offert fick vi från en takfirma med 20+ år i branschen, fina recensioner enligt kundundersökning. Som synes nedan byts inte råsponten ut men läkt, papp, pannor, hängrännor & stuprör samt vissa plåtdetaljer. Företaget var här och gjorde en ordentlig besiktning på vind och på taket. Han som var här kändes proffsig, var trevlig och hade vettiga svar på alla frågor.

Vårat hus står lättillgängligt på plan mark, "sadeltak t-form" 27 graders lutning på ca 140kvm. Inga konstiga vinklar, endast litet utstick vid entrén på 1,5m.

Frågeställningar:

1. Är denna offert vettigt utformad eller bör man få mycket mer detaljer så som typ av material/virke samt exakt mängd, meter, kvm?

2. Arbetskostnaden tycker jag ser rimlig ut. Men allt material för 43,000SEK, låter inte det väldigt lågt?

Nedan info är direkt kopierad från offerten jag fick mailad till mig samma dag som de var på besiktningen.

Tackar ödmjukast på förhand för all input jag kan få! :)
//MR

Ingår i offerten
  • Byggnadsställning och övrig etablering
  • Container med återvinning och miljösortering.
  • Bortforsling av befintligt tak, byggnaden är försäkrad under hela projekttiden, vi ansvarar för att byggnaden håller tätt både under och efter entreprenaden.
  • Kontroll av undertak vid rötskada ingår byte av undertak upp till 10kvm.
  • Montering av underlagspapp med dold infästning och dubbla klisterremsor framtagen för vårt nordiska klimat. Underlagspappen heter T-TAK EVO och är en P-märkt underlagstäckning som är provad, kontrollerad och certifierad av Sveriges Tekniska Forsknings-institut, SP SITAC i enlighet med Boverkets Byggregler. Marknadens längsta Produktgaranti på 30 år. (Godkännande nr: SC0629/10).
  • Läktning av tak, bärläkt samt ströläkt.
  • Nockbräda justebar
  • Takpannor 2-kupiga Benders Candor med blank och slitstark ytbehandlig.
  • Nockpannor i samma utförande.
  • Nock och valmtätningsrulle med inbyggd ventilation.
    -Har en butylremsa som klistras på ovankant på översta takpannan. Detta hindrar fåglar, löv, snö och regn från att komma in vid nock
  • Vindskivebrädor långlängd grundmålade med invändig 3-kantsregel.
  • Takfotsbräda 22x190 grundmålad monteras under hängränna (Ej på entrétak)
  • Vindskivebeslag i lackad underhållsfri plåt.
  • Takfotsbeslag inklusive fågellist som förhindrar att fåglar bygger bo under takpannor.
  • Hängrännor och stuprör komplett regnvattensystem i lackad underhållsfri plåt.
  • Takstege samt glidskydd för säker uppstigning till skorsten.
  • Takhuvar och skorstensbeslag kontrolleras & anpassas.
    -Vid rost och sprickor får ni ett åtgärdsförslag om detta och får då chansen att beställa helt nytt material mot en fast kostnad.
  • Bitumentätning för takpappskarvar
  • Avloppsluftare levereras komplett med panna, underbeslag och integrerat flexirör.
  • Ränndalsplåt monteras i vinkel
  • Fästpaket innehåller allt som behövs såsom spik, skruv och krok i rostfritt material.
  • Mögelstopper ökar ventilationen i undertak och monteras vid behov.
  • Transporter utkörning, tippavgifter och kranlyft.
  • Grovstädning efter avslutad entreprenad.
  • Garanti Vid avslutad entreprenad delas besiktningskontroll och överlämnande av vår 40års garanti ut.
Tidsplan för genomförande: Entreprenaden beräknas till ca 1-2 arbetsdagar från start till färdigställande.
Önskas tilläggsarbete debiteras 495:-/timma exkl. material.
Expansionskärl tas bort.


ROT Ja
Montagekostnad. 75 000,00
Materialkostnad. 43 100,00
Etablering, transport och tippavgifter. 6 200,00
Resekostnad 500,00
Summa exkl moms: 124 800,00
Moms (25%): 31 200,00
Summa inkl moms: 156 000,00
Underlag för husavdrag: 93 750,00
Varav skattereduktion:
-28 125,00

Summa efter avdrag:
127 875,00
Vissa firmor (t.o.m. kommunala energibolag) trixar till högt ROT-avdrag genom att flytta över så mycket materialkostnader som möjligt till arbetskostnader, å andra sidan är det väl bra om det inte tas ut jättemarginaler på materialet.
 
  • Gilla
carbil
  • Laddar…
Bytte tak för ett år sen och upplevde att priserna varierade rätt kraftigt mellan olika företag. Anlitade, efter rekommendationer av några vänner, ett företag som var klart billigare än de andra. Blev helnöjd, snabbt jobbat och väldigt fint resultat. Detta är ett större företag i Västsverige, intressant att veta om du skriver om samma.
 
Vi bytte tak för ett år sedan, 200 kvm med ganska låg lutning. Materialkostnad 82 000 (betongpannor från Monier/Jönåkerpannan, papp, läkt, snörasskydd, plåtarbeten m.m.).

Dom höll på i ca två veckor inklusive montering och nermontering av byggställningar. Pannorna lyftes upp med kran. Det var 2-3 takläggare på plats. Vi bodde ännu inte i huset så jag vet inte hur ordentliga dom var på att vara där sina åtta timmar om dagen, men när vi besökte huset på dagtid var dom iallafall alltid där.

Hela kalaset gick på ca 220 000 efter rot-avdrag. Jag vet inte om det är "normalt" pris, vi behövde få det fixat och tog bara in en offert från samma takläggare som vi anlitade till förra huset. Vi bor i Stockholmstrakten.
 
Hej!
Här lovas väldigt lång garanti, hur är den dokumenterad utifall företaget inte finns kvar mer än till arbetet är utfört?
Se till att det finns en försäkring som täcker dessa 40-år, knappast troligt att takentreprenören betalat för det.
En annan sak är att Benders utlovar 30-års frostskyddsgaranti på pannorna, under förutsättning att man använder deras produkter och följer deras montageanvisning, står inget om det i offerten, att man t.ex använder rätt dimension på läkten, ser inte det heller.
Vidare står att man bl.a delar besiktningsprotokollet efter utfört arbete, vem besiktigar, gör entreprenören det själv? vad är den i så fall värd? Här kan föreligga jäv.
Var försiktig, det finns alldeles för många som lovar guld och gröna skogar men det är inget värt när det kommer till kritan.
Kräv att ni skriver ett kontrakt där de intygar att de följer leverantörens anvisningar samt att man följer AMA, får du det har de svårt att komma undan. Ett sånt här uppdrag lyder under konsumenttjänstlagen vilket man ofta inte känner till och den är bra för konsumenter under förutsättning att det finns någon form av kontrakt eller beställningsskrivelse.
Hos konsumentverket kan ni hitta Hantverkarformuläret, använd det. Där kan ni även läsa och se Konsumenttjänstlagen
Thomas, (Besiktningsman)
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.