Min sambo och jag flyttade i somras och vårt första projekt var att bygga om köket i vår nya lägenhet. Allt blev jättefint - utom det som inte syns. Akustiken. Det ekar som i en resonanslåda. Jag har aldrig förr varit med om det i ett kök. Köket är cirka 20 kvm. Möblerna tog vi med oss från vår gamla bostad (och någon matta hade vi inte där heller). Gardinerna - som inte är så värst köksmässiga - satte vi upp i hopp om att kunna råda bot på eländet, men åtgärden hjälpte endast marginellt. Måste man ha väggen full av tavlor och hyllor? Hjälper ens det? Funderar på att sätta upp plattor i taket, men skulle i så fall gärna vilja veta vad som krävs. Gärna något diskret. Tacksam för både erfarenheter och tips!

Kök med trägolv och vita möbler, gardiner vid fönstret och moderna lampor i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat kök med moderna grå skåp, vita kakelväggar och rostfria vitvaror, upplevs ekande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverat kök med rostfri spishuva, inbyggd ugn och vit kakelvägg som bidrar till dålig akustik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt kök med trägolv, matbord och stolar, vita väggar, samt klocka och konst på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ljust köksfönster med beigea gardiner och en blomma på fönsterbrädan, i ett rum med dålig akustik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Nyligen ombyggt kök med trägolv, grå skåp, Rundat träbord och stolar, väggklocka och operaposter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hängande ljusa gardiner framför ett köksfönster med blommor på fönsterbrädan och spotlights i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Pröva om tjockare gardiner eller matta har effekt, t.ex. genom att hålla upp ett täcke framför fönstret resp. lägga det på golvet. Mer som är lite mjukt på väggarna kan också hjälpa.
 
R
  • Gilla
Henrikrso76
  • Laddar…
Träullsplattor finns också om det faller dig i smaken, det gör susen för akustiken och ger ett härligt intryck (om man gillar dem såklart). Det börjar bli populärt även i hemmen, inte bara i skolor och offentliga miljöer. Jag har dem hemma i mitt badrum och är supernöjd.

https://traullit.se/
 
Är golvet parkett eller laminat? Är det det senare förstår jag problemet.
 
R rolflidvall skrev:
Jag skulle absolut satsa på ljudabsorbenter i taket till att börja med, sedan kanske man också vill byta ut Wagneraffischen mot en absorbent :) Jag kan inte rekommendera något särskilt fabrikat, eller firma, men som inspiration hittade jag den här danska hemsidan:
[länk]
[länk]
R rolflidvall skrev:
Jag skulle absolut satsa på ljudabsorbenter i taket till att börja med, sedan kanske man också vill byta ut Wagneraffischen mot en absorbent :) Jag kan inte rekommendera något särskilt fabrikat, eller firma, men som inspiration hittade jag den här danska hemsidan:
[länk]
[länk]
Du såg att det var en Wagneraffisch! *Imponerad*! :)

Men problemet är att det är speciallösningar från Danmark. Dyra sådana. Jag hade önskat att det funnits lite mer lättillgängliga lösningar, som var något billigare. :( Men stort tack för dina tips! Värda att kolla upp!
 
yonna yonna skrev:
Är golvet parkett eller laminat? Är det det senare förstår jag problemet.
Golvet är av trä och slipbart. Dock är det ett "klickgolv" med en beläggning och endast en med ögat nästan osynlig skarv mellan var femte stav. Skulle det kunna vara golvet som är boven? Jag har haft liknande halvbilliiga golv förr...
 
  • Gilla
Construo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Pröva om tjockare gardiner eller matta har effekt, t.ex. genom att hålla upp ett täcke framför fönstret resp. lägga det på golvet. Mer som är lite mjukt på väggarna kan också hjälpa.
Tack för tipset, men vi vill ogärna ha mer textilier eftersom vi endast får lov att ha kolfilterfläkt. Vi hade helst inte velat haft gardiner alls i köket.
 
Då återstår nog en mycket mönstrad gallerimatta på golvet. Jag har en sådan i mitt kök som har betonggolv.
 
R
H Henrikrso76 skrev:
Golvet är av trä och slipbart. Dock är det ett "klickgolv" med en beläggning och endast en med ögat nästan osynlig skarv mellan var femte stav. Skulle det kunna vara golvet som är boven? Jag har haft liknande halvbilliiga golv förr...
Att byta från ett trägolv till ett annat trägolv kommer inte att påverka efterklangstiden i talområdet, som är det som du vill åt. Taket och golvet är två hårda motstående ytor som ljudet studsar mellan och en absorbent hindrar det. Ofta kan man komma långt med absorbenter på den ena ytan. En heltäckningsmatta skulle säkert också fungera men det vill man ju inte ha i ett kök, inte om man inte är engelsman :). Och Wagner är bra, den enda kompositör från romantiken som jag gillar.
 
  • Gilla
Langos och 3 till
  • Laddar…
R rolflidvall skrev:
Att byta från ett trägolv till ett annat trägolv kommer inte att påverka efterklangstiden i talområdet, som är det som du vill åt. Taket och golvet är två hårda motstående ytor som ljudet studsar mellan och en absorbent hindrar det. Ofta kan man komma långt med absorbenter på den ena ytan. En heltäckningsmatta skulle säkert också fungera men det vill man ju inte ha i ett kök, inte om man inte är engelsman :). Och Wagner är bra, den enda kompositör från romantiken som jag gillar.
Som ovan sagt är hårda parallella ytor inge vidare, det är just en resonanslåda ni byggt helt enkelt. Typ 80-90% av ljudet du hör har studsat i väggar och tak (minns inte siffran men i princip det mesta). Om du någonsin varit i ett helt ljuddämpat rum så märker du direkt hur mycket av ljudet du hör som har studsat, det är en nästan obehaglig känsla när 90% av ljudet försvinner. Dessutom studsar det ju fram och tillbaka. Så med absorbent på en yta så kanske ljudet bara kan studsa 2-3 gånger innan det absorberas.

Så som så många andra skrivit, absorbenter! Möjligen ordna möblemang som inför vinklar så ljud inte studsar fram och tillbaka mellan två väggar. Gardinerna kanske gör en stor nytta men om ljudet studsar mellan de långa väggarna kommer det inte till gardinerna, kan man tänka sig.

Lämna lite grejor framme, brödrosten, nån kruka med vispar och annat, en snygg handduk på ungs-handtaget, ett par grytlappar/vantar, en krok med ett par förkläde osv så har du skapat spridning av ljudet och det kan dämpas bort mkt effektivare av gardiner, dynor mm.
 
  • Gilla
kattlucka och 3 till
  • Laddar…
Sätt upp ecophon skivor i taket, limmas direkt i taket. Sen är problemet löst. Ecophon akustikskivor monterade direkt i taket runt en taklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karlbrutal och 1 till
  • Laddar…
Jag pratade lite kort för längesedan med en person som jobbade på ett företag där de bland annat gjorde ljuddämpning på kontor. Hon menade att hörnen i taken i rummen kunde vara orsak till mycket ljud, vilket förvånade mig. Har inte mer än så, men kanske värt att testa med en kudde i varje hörn? :)

Har som sagt ingen bra koll och är helt med på ovanstående resonemang om platta ytor där ljudet studsar.
 
  • Gilla
Henrikrso76
  • Laddar…
S spomopeter skrev:
Sätt upp ecophon skivor i taket, limmas direkt i taket. Sen är problemet löst. [bild]
Tack för tipset! Men kan dessa placeras ut "strategiskt"?
På bilden du postade ser det ut som om taket är täckt och då blir det ju ganska besvärligt med lampor, passning och allt.
Och vet du var man köper dem och kanske på ett ungefär vad de kostar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.