Skulle du vilja berätta mer om hur du upplever/upplevde utbildningen?
Jag har som du länge funderat på att faktiskt få behörighet istället för att pilla utan, men kan inte motivera lärlingstiden (jobbat med IT/Nätverk hela mitt vuxna liv (15år)).
Jag vill å andra sidan kanske inte jobba med det fullt ut, mer åt automation/industrin isf.
Så om man kunde få höra din sida och vad du hade med dig för kunskaper/erfarenheter innan (dimensionering av kabel/säkring, utlösningsvillkor, fasföljd/fasfördelning/fasförskjutning, likström, värmeutveckling/motstånd, felkällor osv osv)?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Här kommer lite uppdaterat!
 
  • En nybyggd trärumsavdelare med elektrisk installation, inklusive dosor och ledningar, med verktyg och pall på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dalkarl5 och 3 till
  • Laddar…
Ska ut på praktik antigen vecka 47,48 eller vecka 1.

Praktiken är i ca 8 veckor.

Är det någon här som kan ta emot 1-2 praktikplatser? Vi är 2 lyhörda och engagerade elever. Plats Skåne. Gärna Malmö/Lund.
 
Har inget att tillföra mer än applåder och hurra-rop. Skönt att se nya elektriker med engagemang som tar över efter oss "gamlingar".

När jag började arbeta fick jag lära mig att dra kablar med 90-graders böjar till allt i apparatskåp och centraler. Sen skulle det buntas ihop i snygga stråk. Jag hoppas verkligen ingen har behövt komplettera eller ändra i någon av de centralerna... Kablarna hade inget slack alls. :thinking:

Stort lycka till och du har valt rätt yrke, det roligaste som finns. :cool:(y)
 
  • Gilla
  • Älska
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Har inget att tillföra mer än applåder och hurra-rop. Skönt att se nya elektriker med engagemang som tar över efter oss "gamlingar".

När jag började arbeta fick jag lära mig att dra kablar med 90-graders böjar till allt i apparatskåp och centraler. Sen skulle det buntas ihop i snygga stråk. Jag hoppas verkligen ingen har behövt komplettera eller ändra i någon av de centralerna... Kablarna hade inget slack alls. :thinking:

Stort lycka till och du har valt rätt yrke, det roligaste som finns. :cool:(y)
Tack så mycket !
Känner själv att det är helt rätt val! Är verkligen nöjd med mitt beslut!

Nu ska vi snart installera villan och det ska bli sjukt kul. ”Villan” är ett exempel som vi ska jobba på i skolan. Dra olika grupper och så! Jävligt taggad!
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Tänk på att göra en installationsritning innan ni börjar
Förmodar att det även ingår CAD i utbildningen
Gissar på att ni använder EasyEl
Planera placering av uttag och matningar
Glöm inte ledarmarkering så blir det enklare
Lägg gärna upp ritningen här så kan du få tips
 
  • Gilla
Agge87
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Tänk på att göra en installationsritning innan ni börjar
Förmodar att det även ingår CAD i utbildningen
Gissar på att ni använder EasyEl
Planera placering av uttag och matningar
Glöm inte ledarmarkering så blir det enklare
Lägg gärna upp ritningen här så kan du få tips
Absolut! Nu ska vi snart in och börja köra med EasyEL. Ska bli kul! Jag kommer självklart ladda upp så fort jag har börjat med det!
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Här kommer lite nya bilder! Rev ner allt och drog om kablarna vilket resulterade till en snyggare kabeldragning. Installerade en kontaktor tillsammans med skymningsensor. Nu är det 3 fas draget till kontaktorn för att ”uppfylla” syftet men drog bara en fas då det bara är övning.

Separat säkring till sensorn.

Är faktiskt väldigt nöjd.

Tänk inte på kabelvalet :) vad tycks ?
 
  • Ny kabeldragning och installerad kontaktor med skymningsrelä på trävägg i teknikrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny kabeldragning med kontaktor och skymningssensor monterad på plywoodvägg i verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad kontaktor och skymningsrelä på plywoodvägg med prydlig kabeldragning och utsatta markeringar för elinstallationen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad kontaktor och skymningsrelä med ren kabeldragning på en vägg av träfiberplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Agge87 Agge87 skrev:
Här kommer lite nya bilder! Rev ner allt och drog om kablarna vilket resulterade till en snyggare kabeldragning. Installerade en kontaktor tillsammans med skymningsensor. Nu är det 3 fas draget till kontaktorn för att ”uppfylla” syftet men drog bara en fas då det bara är övning.

Separat säkring till sensorn.

Är faktiskt väldigt nöjd.

Tänk inte på kabelvalet :) vad tycks ?
RK:n från huvudbrytaren, går den in till JFB på undersidan eller ovansidan? lite svårt att se.
 
  • Gilla
Agge87
  • Laddar…
Trådningen i centralen kan bli mycket bättre
Byglingarna mellan hb och jfb ska du försöka få i samma längd och symmetri
De ska inte gå nedanför undersidan av fasskenan
på ovansidan ska de gå in snyggt i jfb
Innan du sätter upp centralen så sätt i alla apparater
Dra den interna trådningen, då kan du vända och vrida på den så att det blir snyggt
Du kommer att bli duktig om du fortsätter så här (y)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Sen tycker jag att du ska få skolan till att skaffa belysningskontaktorer
Nu blir skruvarna åtkomliga när du satt på kapslingen
 
  • Gilla
Agge87
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
RK:n från huvudbrytaren, går den in till JFB på undersidan eller ovansidan? lite svårt att se.
Dom går på ovansidan har tryckt in dom bakom JFB med liten böj.
 
  • Gilla
GoGetLost
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Trådningen i centralen kan bli mycket bättre
Byglingarna mellan hb och jfb ska du försöka få i samma längd och symmetri
De ska inte gå nedanför undersidan av fasskenan
på ovansidan ska de gå in snyggt i jfb
Innan du sätter upp centralen så sätt i alla apparater
Dra den interna trådningen, då kan du vända och vrida på den så att det blir snyggt
Du kommer att bli duktig om du fortsätter så här (y)
Hehe ja det hade jag också tyckt problemet är att hållaren bakom JFB, HB och säkring är trasiga så dom sitter inte på skenan. Dom förflyttar på dig .

Tack så mycket Uffe
 
Förstår att mtrl som används i undervisning slits fort
Ovana elever som handhar det
Sen upptäckte jag en annan sak
Fasledaren ut från F2 ser ut som att den är kort och inte jan anslutas till en apparat som sitter på understa raden
Klipp de så pass långa att de kan anslutas var som helst i centralen
Ordningen i PE och N skena ska vara (om du installerar en ny central)
Första säkringen i första anslutningen längst till vänster
Om det är en trepolig säkring hoppar du över två anslutningar och sätter nästa i den fjärde från vänster
Ska jag vara riktigt petig så tycker jag att kabel in och ut ur centralen är lite för skarpa
Ser ut som att kabeln har blivit lite deformerad i böjen
Lagom böjradie är som på en snusdosa
Kolla vad kabeltillverkaren anser
 
  • Gilla
Agge87
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Förstår att mtrl som används i undervisning slits fort
Ovana elever som handhar det
Sen upptäckte jag en annan sak
Fasledaren ut från F2 ser ut som att den är kort och inte jan anslutas till en apparat som sitter på understa raden
Klipp de så pass långa att de kan anslutas var som helst i centralen
Ordningen i PE och N skena ska vara (om du installerar en ny central)
Första säkringen i första anslutningen längst till vänster
Om det är en trepolig säkring hoppar du över två anslutningar och sätter nästa i den fjärde från vänster
Ska jag vara riktigt petig så tycker jag att kabel in och ut ur centralen är lite för skarpa
Ser ut som att kabeln har blivit lite deformerad i böjen
Lagom böjradie är som på en snusdosa
Kolla vad kabeltillverkaren anser
Tack för instickningen. Du har helt rätt. Kablarna är för korta och min lärare påpekade det. Precis som du säger så ska dom vara längre om man i framtiden behöver justera säkringar eller byta central osv.

Tack för det.

När det kommer till böjen som fick lära oss att vi kan använda handtaget på stor mejsel och böja kabeln. I detta fallet använde jag händerna och la böjningen rätt skarp. Frågade läraren om det gör något och då sa han att dessa kablar klarar det. Men du har helt rätt!

När det kommer till ordningen i PE/N skenan så ska jag ta med det till nästa gång! Tack verkligen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.