Jag bytte tak i vintras (februari), det var iofs innan priserna på byggmtrl steg.
180-190m2. En vinkel så två ränndalar. Skorsten och två ventilationshuvar.

3 snickare 4 dagar + plåtslagare.1-2 dagar. Gjorde det ihop med en tillbyggnad så jag har inga exakta tider på plåtslagaren då han gjorde lite på tillbygget också.

Jag gjorde ett försök att bryta ut kostnaderna för själva takbytet från tillbyggnaden efter det var klart och det blev ca 122 000:- totalt efter ROT, arbete och material men summan är absolut inte exakt.

Minns tyvärr inte materialkostnad men pannorna kostade 23000 inkl upplyft med bygghandelns kranbil.
Plåtarbete + mtrl ca 30 000:- (Hängrännor, vindskiveplåtar, plåtarbete runt skorsten, ventilationshuvar).
Material (exkl plåt) borde då kostat ca 52 000 inkl moms.

De slängde ner pannor i min traktorvagn, och gammal läkt, vindskivor etc bad jag dem slänga ner på marken så körde jag undan det själv sedan - ingen kostnad för container eller städning alltså.

/Daniel
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
R roegmasta skrev:
Ja, enligt offerten tar det 1-2 dagar. Tycker du montagekostnad (= arbetskostnad?) på 75,000SEK låter låg menar du?

Tycker du materialkostnaden på 41k kan vara rimlig för 140kvm "smidigt tak"?
Summan är utan moms så arbetskostnaden är ca 94.000kr
 
  • Gilla
roegmasta
  • Laddar…
Jag tycker det låter vettigt. De firmor som har riktat in sig på taktbyten har oftast ett väldigt inkört arbetssätt och vet väldigt noga hur mycket tid och material som går åt.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
R roegmasta skrev:
Ja, enligt offerten tar det 1-2 dagar. Tycker du montagekostnad (= arbetskostnad?) på 75,000SEK låter låg menar du?

Tycker du materialkostnaden på 41k kan vara rimlig för 140kvm "smidigt tak"?
Betänk nu att arbetskostnad på 75 k och materialkostnad är exkl. moms
 
  • Gilla
roegmasta
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vi bytte tak för drygt 20 år sedan, hittade då en firma som kändes misstänkt billig. Var väldigt nervös om jag var dumsnål. Men det blev bra. De jobbade med effektivare metoder.
När rev av det gamla hade de en jättemobilkran där som höll en container svävande över taket. 5 gubbar bara skottade ner pannor i containern. Rivning av ca 120 kvm tegeltak gick på 2 timmar. Och då hann de även lägga underlagspapp på en fjärdedel av taket. Kranen lyfte även upp alla papprullar och läkt innan den körde därifrån.
Sedan var där bara en gubbe som fixade detaljer med läkten, lite plåtarbete osv. När det var dags för pannorna så var det 5 gubbar igen i ett par timmar med kran.
Jag hoppas och tror denna firma gör detsamma. Lång branschvana och verkar även göra plåtarbeten själva då de har egen plåtverkstad. Jag ska ringa dem imorgon för att stämma av lite detaljer på offerten och även fråga hur arbetet kommer gå till väga mer exakt (om jag nu väljer denna firma).


D Danieln84 skrev:
Jag bytte tak i vintras (februari), det var iofs innan priserna på byggmtrl steg.
180-190m2. En vinkel så två ränndalar. Skorsten och två ventilationshuvar.

3 snickare 4 dagar + plåtslagare.1-2 dagar. Gjorde det ihop med en tillbyggnad så jag har inga exakta tider på plåtslagaren då han gjorde lite på tillbygget också.

Jag gjorde ett försök att bryta ut kostnaderna för själva takbytet från tillbyggnaden efter det var klart och det blev ca 122 000:- totalt efter ROT, arbete och material men summan är absolut inte exakt.

Minns tyvärr inte materialkostnad men pannorna kostade 23000 inkl upplyft med bygghandelns kranbil.
Plåtarbete + mtrl ca 30 000:- (Hängrännor, vindskiveplåtar, plåtarbete runt skorsten, ventilationshuvar).
Material (exkl plåt) borde då kostat ca 52 000 inkl moms.

De slängde ner pannor i min traktorvagn, och gammal läkt, vindskivor etc bad jag dem slänga ner på marken så körde jag undan det själv sedan - ingen kostnad för container eller städning alltså.

/Daniel
Tack för lite siffror. Då har vi liknande tak men ditt är lite större. Om dina siffror stämmer hyfsat ser min offert ut att spegla dina siffror ganska bra.

Offerten jag fått kanske inte är alldeles "för billig" trots allt. Blir kul att höra mer från firman imorgon.
 
För att göra det hela lite krångligare men roligare så vill vi eventuellt ha 1-kupiga pannor istället för 2-kupiga. Anledningen är helt och hållet av estetiska skäl. Funderar också på att välja en mörkgrå nyans istället för svart av samma anledning. Kul att skilja sig lite från grannarna som genomgående kör svarta 2-kupiga palema.

Frågeställningar:
1. Finns det fler nackdelar med 1-kupigt vs 2-kupigt förutom högre pris pga. tar längre tid och fler pannor att lägga och mer ömtåligt att gå på (ser inte det som en stor nackdel då man sällan går på taket)?

2. Kanske omöjligt att svara på utan att fråga byggnadsnämnden men någon har kanske varit med om samma situation; Krävs bygglov för att ändra från 2- till 1-kupiga pannor och/eller ändra kulör från svart till mörkgrå? Grannarna har som sagt svarta tak, bor i detaljritat villaområde.

//MR
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Efter att sett takbytet hos grannarna så förstår jag inte varför det ska ta mer än en dag att byta på en normal villa.
Viss plåt tog någon extra dag men annars klart på en dag.
 
  • Haha
ItWasntMe
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
Om du är i Stockholmstrakten, kan du inte skicka mig ett PM med namnet på firman? Letar också takfirma.
Hej Tobias.
Använt Stolpes Entreprenad flera gånger. Perfekt resultat. Snabba. Lååååång tid i branschen. Du blir garanterat nöjd. Mvh Ulf
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
R roegmasta skrev:
Hej,

Vi ska byta tak och har börjat ta in offerter. Nedan offert fick vi från en takfirma med 20+ år i branschen, fina recensioner enligt kundundersökning. Som synes nedan byts inte råsponten ut men läkt, papp, pannor, hängrännor & stuprör samt vissa plåtdetaljer. Företaget var här och gjorde en ordentlig besiktning på vind och på taket. Han som var här kändes proffsig, var trevlig och hade vettiga svar på alla frågor.

Vårat hus står lättillgängligt på plan mark, "sadeltak t-form" 27 graders lutning på ca 140kvm. Inga konstiga vinklar, endast litet utstick vid entrén på 1,5m.

Frågeställningar:

1. Är denna offert vettigt utformad eller bör man få mycket mer detaljer så som typ av material/virke samt exakt mängd, meter, kvm?

2. Arbetskostnaden tycker jag ser rimlig ut. Men allt material för 43,000SEK, låter inte det väldigt lågt?

Nedan info är direkt kopierad från offerten jag fick mailad till mig samma dag som de var på besiktningen.

Tackar ödmjukast på förhand för all input jag kan få! :)
//MR

Ingår i offerten
  • Byggnadsställning och övrig etablering
  • Container med återvinning och miljösortering.
  • Bortforsling av befintligt tak, byggnaden är försäkrad under hela projekttiden, vi ansvarar för att byggnaden håller tätt både under och efter entreprenaden.
  • Kontroll av undertak vid rötskada ingår byte av undertak upp till 10kvm.
  • Montering av underlagspapp med dold infästning och dubbla klisterremsor framtagen för vårt nordiska klimat. Underlagspappen heter T-TAK EVO och är en P-märkt underlagstäckning som är provad, kontrollerad och certifierad av Sveriges Tekniska Forsknings-institut, SP SITAC i enlighet med Boverkets Byggregler. Marknadens längsta Produktgaranti på 30 år. (Godkännande nr: SC0629/10).
  • Läktning av tak, bärläkt samt ströläkt.
  • Nockbräda justebar
  • Takpannor 2-kupiga Benders Candor med blank och slitstark ytbehandlig.
  • Nockpannor i samma utförande.
  • Nock och valmtätningsrulle med inbyggd ventilation.
    -Har en butylremsa som klistras på ovankant på översta takpannan. Detta hindrar fåglar, löv, snö och regn från att komma in vid nock
  • Vindskivebrädor långlängd grundmålade med invändig 3-kantsregel.
  • Takfotsbräda 22x190 grundmålad monteras under hängränna (Ej på entrétak)
  • Vindskivebeslag i lackad underhållsfri plåt.
  • Takfotsbeslag inklusive fågellist som förhindrar att fåglar bygger bo under takpannor.
  • Hängrännor och stuprör komplett regnvattensystem i lackad underhållsfri plåt.
  • Takstege samt glidskydd för säker uppstigning till skorsten.
  • Takhuvar och skorstensbeslag kontrolleras & anpassas.
    -Vid rost och sprickor får ni ett åtgärdsförslag om detta och får då chansen att beställa helt nytt material mot en fast kostnad.
  • Bitumentätning för takpappskarvar
  • Avloppsluftare levereras komplett med panna, underbeslag och integrerat flexirör.
  • Ränndalsplåt monteras i vinkel
  • Fästpaket innehåller allt som behövs såsom spik, skruv och krok i rostfritt material.
  • Mögelstopper ökar ventilationen i undertak och monteras vid behov.
  • Transporter utkörning, tippavgifter och kranlyft.
  • Grovstädning efter avslutad entreprenad.
  • Garanti Vid avslutad entreprenad delas besiktningskontroll och överlämnande av vår 40års garanti ut.
Tidsplan för genomförande: Entreprenaden beräknas till ca 1-2 arbetsdagar från start till färdigställande.
Önskas tilläggsarbete debiteras 495:-/timma exkl. material.
Expansionskärl tas bort.


ROT Ja
Montagekostnad. 75 000,00
Materialkostnad. 43 100,00
Etablering, transport och tippavgifter. 6 200,00
Resekostnad 500,00
Summa exkl moms: 124 800,00
Moms (25%): 31 200,00
Summa inkl moms: 156 000,00
Underlag för husavdrag: 93 750,00
Varav skattereduktion:
-28 125,00

Summa efter avdrag:
127 875,00
R roegmasta skrev:
Hej,

Vi ska byta tak och har börjat ta in offerter. Nedan offert fick vi från en takfirma med 20+ år i branschen, fina recensioner enligt kundundersökning. Som synes nedan byts inte råsponten ut men läkt, papp, pannor, hängrännor & stuprör samt vissa plåtdetaljer. Företaget var här och gjorde en ordentlig besiktning på vind och på taket. Han som var här kändes proffsig, var trevlig och hade vettiga svar på alla frågor.

Vårat hus står lättillgängligt på plan mark, "sadeltak t-form" 27 graders lutning på ca 140kvm. Inga konstiga vinklar, endast litet utstick vid entrén på 1,5m.

Frågeställningar:

1. Är denna offert vettigt utformad eller bör man få mycket mer detaljer så som typ av material/virke samt exakt mängd, meter, kvm?

2. Arbetskostnaden tycker jag ser rimlig ut. Men allt material för 43,000SEK, låter inte det väldigt lågt?

Nedan info är direkt kopierad från offerten jag fick mailad till mig samma dag som de var på besiktningen.

Tackar ödmjukast på förhand för all input jag kan få! :)
//MR

Ingår i offerten
  • Byggnadsställning och övrig etablering
  • Container med återvinning och miljösortering.
  • Bortforsling av befintligt tak, byggnaden är försäkrad under hela projekttiden, vi ansvarar för att byggnaden håller tätt både under och efter entreprenaden.
  • Kontroll av undertak vid rötskada ingår byte av undertak upp till 10kvm.
  • Montering av underlagspapp med dold infästning och dubbla klisterremsor framtagen för vårt nordiska klimat. Underlagspappen heter T-TAK EVO och är en P-märkt underlagstäckning som är provad, kontrollerad och certifierad av Sveriges Tekniska Forsknings-institut, SP SITAC i enlighet med Boverkets Byggregler. Marknadens längsta Produktgaranti på 30 år. (Godkännande nr: SC0629/10).
  • Läktning av tak, bärläkt samt ströläkt.
  • Nockbräda justebar
  • Takpannor 2-kupiga Benders Candor med blank och slitstark ytbehandlig.
  • Nockpannor i samma utförande.
  • Nock och valmtätningsrulle med inbyggd ventilation.
    -Har en butylremsa som klistras på ovankant på översta takpannan. Detta hindrar fåglar, löv, snö och regn från att komma in vid nock
  • Vindskivebrädor långlängd grundmålade med invändig 3-kantsregel.
  • Takfotsbräda 22x190 grundmålad monteras under hängränna (Ej på entrétak)
  • Vindskivebeslag i lackad underhållsfri plåt.
  • Takfotsbeslag inklusive fågellist som förhindrar att fåglar bygger bo under takpannor.
  • Hängrännor och stuprör komplett regnvattensystem i lackad underhållsfri plåt.
  • Takstege samt glidskydd för säker uppstigning till skorsten.
  • Takhuvar och skorstensbeslag kontrolleras & anpassas.
    -Vid rost och sprickor får ni ett åtgärdsförslag om detta och får då chansen att beställa helt nytt material mot en fast kostnad.
  • Bitumentätning för takpappskarvar
  • Avloppsluftare levereras komplett med panna, underbeslag och integrerat flexirör.
  • Ränndalsplåt monteras i vinkel
  • Fästpaket innehåller allt som behövs såsom spik, skruv och krok i rostfritt material.
  • Mögelstopper ökar ventilationen i undertak och monteras vid behov.
  • Transporter utkörning, tippavgifter och kranlyft.
  • Grovstädning efter avslutad entreprenad.
  • Garanti Vid avslutad entreprenad delas besiktningskontroll och överlämnande av vår 40års garanti ut.
Tidsplan för genomförande: Entreprenaden beräknas till ca 1-2 arbetsdagar från start till färdigställande.
Önskas tilläggsarbete debiteras 495:-/timma exkl. material.
Expansionskärl tas bort.


ROT Ja
Montagekostnad. 75 000,00
Materialkostnad. 43 100,00
Etablering, transport och tippavgifter. 6 200,00
Resekostnad 500,00
Summa exkl moms: 124 800,00
Moms (25%): 31 200,00
Summa inkl moms: 156 000,00
Underlag för husavdrag: 93 750,00
Varav skattereduktion:
-28 125,00

Summa efter avdrag:
127 875,00
R roegmasta skrev:
Hej,

Vi ska byta tak och har börjat ta in offerter. Nedan offert fick vi från en takfirma med 20+ år i branschen, fina recensioner enligt kundundersökning. Som synes nedan byts inte råsponten ut men läkt, papp, pannor, hängrännor & stuprör samt vissa plåtdetaljer. Företaget var här och gjorde en ordentlig besiktning på vind och på taket. Han som var här kändes proffsig, var trevlig och hade vettiga svar på alla frågor.

Vårat hus står lättillgängligt på plan mark, "sadeltak t-form" 27 graders lutning på ca 140kvm. Inga konstiga vinklar, endast litet utstick vid entrén på 1,5m.

Frågeställningar:

1. Är denna offert vettigt utformad eller bör man få mycket mer detaljer så som typ av material/virke samt exakt mängd, meter, kvm?

2. Arbetskostnaden tycker jag ser rimlig ut. Men allt material för 43,000SEK, låter inte det väldigt lågt?

Nedan info är direkt kopierad från offerten jag fick mailad till mig samma dag som de var på besiktningen.

Tackar ödmjukast på förhand för all input jag kan få! :)
//MR

Ingår i offerten
  • Byggnadsställning och övrig etablering
  • Container med återvinning och miljösortering.
  • Bortforsling av befintligt tak, byggnaden är försäkrad under hela projekttiden, vi ansvarar för att byggnaden håller tätt både under och efter entreprenaden.
  • Kontroll av undertak vid rötskada ingår byte av undertak upp till 10kvm.
  • Montering av underlagspapp med dold infästning och dubbla klisterremsor framtagen för vårt nordiska klimat. Underlagspappen heter T-TAK EVO och är en P-märkt underlagstäckning som är provad, kontrollerad och certifierad av Sveriges Tekniska Forsknings-institut, SP SITAC i enlighet med Boverkets Byggregler. Marknadens längsta Produktgaranti på 30 år. (Godkännande nr: SC0629/10).
  • Läktning av tak, bärläkt samt ströläkt.
  • Nockbräda justebar
  • Takpannor 2-kupiga Benders Candor med blank och slitstark ytbehandlig.
  • Nockpannor i samma utförande.
  • Nock och valmtätningsrulle med inbyggd ventilation.
    -Har en butylremsa som klistras på ovankant på översta takpannan. Detta hindrar fåglar, löv, snö och regn från att komma in vid nock
  • Vindskivebrädor långlängd grundmålade med invändig 3-kantsregel.
  • Takfotsbräda 22x190 grundmålad monteras under hängränna (Ej på entrétak)
  • Vindskivebeslag i lackad underhållsfri plåt.
  • Takfotsbeslag inklusive fågellist som förhindrar att fåglar bygger bo under takpannor.
  • Hängrännor och stuprör komplett regnvattensystem i lackad underhållsfri plåt.
  • Takstege samt glidskydd för säker uppstigning till skorsten.
  • Takhuvar och skorstensbeslag kontrolleras & anpassas.
    -Vid rost och sprickor får ni ett åtgärdsförslag om detta och får då chansen att beställa helt nytt material mot en fast kostnad.
  • Bitumentätning för takpappskarvar
  • Avloppsluftare levereras komplett med panna, underbeslag och integrerat flexirör.
  • Ränndalsplåt monteras i vinkel
  • Fästpaket innehåller allt som behövs såsom spik, skruv och krok i rostfritt material.
  • Mögelstopper ökar ventilationen i undertak och monteras vid behov.
  • Transporter utkörning, tippavgifter och kranlyft.
  • Grovstädning efter avslutad entreprenad.
  • Garanti Vid avslutad entreprenad delas besiktningskontroll och överlämnande av vår 40års garanti ut.
Tidsplan för genomförande: Entreprenaden beräknas till ca 1-2 arbetsdagar från start till färdigställande.
Önskas tilläggsarbete debiteras 495:-/timma exkl. material.
Expansionskärl tas bort.


ROT Ja
Montagekostnad. 75 000,00
Materialkostnad. 43 100,00
Etablering, transport och tippavgifter. 6 200,00
Resekostnad 500,00
Summa exkl moms: 124 800,00
Moms (25%): 31 200,00
Summa inkl moms: 156 000,00
Underlag för husavdrag: 93 750,00
Varav skattereduktion:
-28 125,00

Summa efter avdrag:
127 875,00
jag har gjort en nästintill identisk takomläggningar själv, och med allt inräknat har jag lagt ut 76 000:- på kalaset; plåt, Vittingepannor, läkt, papp, tätning, nockrullar, skorstenstätningssatser m.m.

jag tycker priset låter amazing!
 
  • Gilla
Elis Son
  • Laddar…
Misstänksam gammal gubbe som jag är skulle jag ha kontaktat firman och dubbelkollat att arbetstiden stämmer.
 
  • Gilla
ByggareNic och 1 till
  • Laddar…
Har jobbat med tak i 10 år.

Priserna på råvaror har gått upp kraftigt sista året. På ett tak är ökningen c:a 100-115kr / kvm ex moms. Generellt ligger materialet på c:a 450 kr / kvm ex moms. Sen är det alltid faktorer som styr som tex antal genomföringar, huvar. Fasad höjd osv. Notera att candor pannan är betydligt dyrare än tex palema benderit. Jag skulle säga att det är en hårfin gräns på rot fusk med för låg redovisad material kostnad gentemot den faktiska kostnaden. Arbeteskostnaden är helt ok. Tidsåtgång för man bör vara 5-7 dagar inkl ställningsbygge beroende på väder och hur effektiva dom är. Förövrigt en bra offert. Kul att som specar val av takduk. T tak Evo är bra så inget att säga om det. Finns betydligt billigare takdukar men sämre att jobba med. Vore kul att veta vilken typ av plåt till gavelplåt, fotplåt, beslag osv. 0.5 eller 0.6. polyester eller greencoat. Dimension på läkt 25x48? Eller 25x38. 25x48 är att föredra.

Lycka till.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 5 till
  • Laddar…
Tidsåtgången för 2 man ska det stå.
 
  • Gilla
TAG
  • Laddar…
Jag fick mitt tak bytt av en lokal firma på en mindre ort våren 2020. TP20 plåt, I övrigt som offerten ovan såvitt jag kan se. 105.000 efter ROT. Dom var mycket proffsiga, var 5-6 man här som mest när det behövdes, annars 2. Det tog dom 8-9 arbetsdagar men 2-3 dagar av det var bygga och riva ställning, lite högt och besvärligt hus så.
 
K Krille4 skrev:
Har de inte skrivit fel - rimligare är väl 1-2 arbetsveckor?

/Krille
Om man inte har koll varför svarar man då?
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 1 till
  • Laddar…
Små detaljer men fågelband saknas på offerten. Mögel stopp skulle jag inte montera om vinden ser fin. Varför ändra på klimatet om det funkat i låt säga i 40år. Det kan skapa problem. Som jag förstår det försöker dom anpassa gamla huvar och beslag om möjligt. Självklart byter man huvar och beslag när man byter tak. Gör otroligt mycket på helhets intrycket.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.