Bästa svaret

A
Norrtull Norrtull skrev:
Autotune verkar vara lite knepigt, alla går lite för snålt. Men borde gå att bygga bort tycker jag, men har inte sett någon firma i SWE som är vass byggare av sågar. Finns det ens nån, jänkare och UK har drivor av firmor som pular med sågar.
autotune rör man inte hur som helst..
Då ska man tillverka en förgasare.. Och tändsystem externt. för de jobbar ihop hos autotune..

inte som med stihl där det är magneter som styr... här är det en dator med program vara..
Vi lekte med HD harley davidssons mjukvara ett tag tills någon blev stämd i USA och hela skiten träffade fläkten...
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Nä gäller att ha rätt grejer, både mjukvara och sen ha rätt hårdvara.
 
A
Norrtull Norrtull skrev:
Nä gäller att ha rätt grejer, både mjukvara och sen ha rätt hårdvara.
Japp, lite jobbigt när inget finns att finna dock.. Då blir det egen tillverkning..

Och sedan får man hoppas att inte Hva väljer att stämma en för produkt intrång...
 
A
jag har någon film på hur man fixar dessa cylindrar.. till lite mer styrka..
 
Stihl MS 661 C-MW Hur är denna maskin?
Sen tycker jag TS ska såga upp till virke istället för ved, men det är jag det.
 
A
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Stihl MS 661 C-MW Hur är denna maskin?
Sen tycker jag TS ska såga upp till virke istället för ved, men det är jag det.
5.4 Kw och värme i handtagen..
En best.. Men tung och trevlig maskin..
Tycker dock om 064 eller 066 bättre då dessa inte har begränsningar i spolen..
Och är lättare att modifiera..
Men 661 duger fint..
 
Jag sysslade med en del stubbfräsning förut och i samband med det köpte jag en Stihl ms 661 c-m med 28-tums svärd. Den passade väldigt bra att ta ner höjden på stubbarna med och vikten på sågen är helt ointressant när man bara ska göra arbeten med stubbar.
Nu när jag börjat avverka på tomten har jag blivit mer och mer imponerad av sågen. Jag har tagit ner både gran, tall, lönn och björk i grova dimensioner och det är lika roligt varje gång det skall kapas upp kubbar.
Visst är sågen lite tyngre så man får tänka på att försöka bära sågen så lite som möjligt, annars tar man själv slut ganska fort.
Det är dessutom väldigt praktiskt med ett långt svärd när man ska göra instick och riktskär då man har enklare att se vinkeln på sågen jämfört med när man har ett kort svärd.

Någon mindre vetande annonserade ut en "obetydligt använd kinasåg" på facebook för 300:-. Jag åkte dit och köpte den direkt då det var en Tanaka ECV-4501. En otroligt smidig såg som jag använder när jag kvistar. Den blir fort för vek, men är perfekt tillsammans med stihlen.

En strålande bra bytesaffär gjorde att jag också har en Hva 357Xpg på hyllan. Den är nog mest allround och är troligen den såg som hade passat bäst om jag bara skulle ha en såg. Största minuset med den är att den läcker olja, vilket tydligen är standard på de sågarna.

Stihlen och Tanakan är jag väldigt förtjust i. De startar och går nästan utan problem varje gång. De gånger det är något bekymmer beror det som regel på att jag inte rengjort luftfiltret.

Stihls speciallock för bensin och olja är kanske ingen höjdare. Men jag har konstaterat att man bör ha ett sådant lock på sin egen reservdelshylla, då är inte det heller något problem.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
A
S sk007 skrev:
Jag sysslade med en del stubbfräsning förut och i samband med det köpte jag en Stihl ms 661 c-m med 28-tums svärd. Den passade väldigt bra att ta ner höjden på stubbarna med och vikten på sågen är helt ointressant när man bara ska göra arbeten med stubbar.
Nu när jag börjat avverka på tomten har jag blivit mer och mer imponerad av sågen. Jag har tagit ner både gran, tall, lönn och björk i grova dimensioner och det är lika roligt varje gång det skall kapas upp kubbar.
Visst är sågen lite tyngre så man får tänka på att försöka bära sågen så lite som möjligt, annars tar man själv slut ganska fort.
Det är dessutom väldigt praktiskt med ett långt svärd när man ska göra instick och riktskär då man har enklare att se vinkeln på sågen jämfört med när man har ett kort svärd.

Någon mindre vetande annonserade ut en "obetydligt använd kinasåg" på facebook för 300:-. Jag åkte dit och köpte den direkt då det var en Tanaka ECV-4501. En otroligt smidig såg som jag använder när jag kvistar. Den blir fort för vek, men är perfekt tillsammans med stihlen.

En strålande bra bytesaffär gjorde att jag också har en Hva 357Xpg på hyllan. Den är nog mest allround och är troligen den såg som hade passat bäst om jag bara skulle ha en såg. Största minuset med den är att den läcker olja, vilket tydligen är standard på de sågarna.

Stihlen och Tanakan är jag väldigt förtjust i. De startar och går nästan utan problem varje gång. De gånger det är något bekymmer beror det som regel på att jag inte rengjort luftfiltret.

Stihls speciallock för bensin och olja är kanske ingen höjdare. Men jag har konstaterat att man bör ha ett sådant lock på sin egen reservdelshylla, då är inte det heller något problem.
bara byta oljeslangen i Hva 357an så är det löst... Det är den till 99% som är boven..
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Stihl MS 661 C-MW Hur är denna maskin?
Sen tycker jag TS ska såga upp till virke istället för ved, men det är jag det.
Har fått för mig att sågar inte tar emot träd från privatpersoners tomt. Dom brukar säga att dom är fulla med spik mm. Skulle vilja såg upp lite för användande, men det är lite knepigt att kör in med stora maskiner på tomten för att såga 30träd.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Har fått för mig att sågar inte tar emot träd från privatpersoners tomt. Dom brukar säga att dom är fulla med spik mm. Skulle vilja såg upp lite för användande, men det är lite knepigt att kör in med stora maskiner på tomten för att såga 30träd.
fråga...om de har metalldetektor så kanske de tar emot
 
A
skoge skoge skrev:
fråga...om de har metalldetektor så kanske de tar emot
Nej det tar ej emot detta..
De använder sig av röntgen idag, med magneter.. Så minsta lilla utslag på displayen leder till att hela traven vrakas...
måste ju vara bättre att såga själva och sälja..
Eller göra ved...
 
Maskintok skrev:
bara byta oljeslangen i Hva 357an så är det löst... Det är den till 99% som är boven..
Japp, det var den som var boven. Men med tanke på konstruktionen så är det inte så märkligt att det läckte. Den kommer jag nog att få byta fler gånger.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Har fått för mig att sågar inte tar emot träd från privatpersoners tomt. Dom brukar säga att dom är fulla med spik mm. Skulle vilja såg upp lite för användande, men det är lite knepigt att kör in med stora maskiner på tomten för att såga 30träd.
Kolla smasagarna.se om du inte har kontakt med någon bondsåg
 
A
S sk007 skrev:
Japp, det var den som var boven. Men med tanke på konstruktionen så är det inte så märkligt att det läckte. Den kommer jag nog att få byta fler gånger.
börja köra på ren rapsolja från affären så håller den längre. (y)
 
Maskintok skrev:
börja köra på ren rapsolja från affären så håller den längre. (y)
Är det inte just rapsolja den så kallade vegetabiliska sågkedjeoljan består av?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.