Tack för svar! Kör på det också.
 
Får man fråga vad du till slut använde för att spackla de stora skruvhålen i solbänken. Funderar just på vad jag skall använda för exat samma endamål.
Mvh /Gabbe
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
mattetvilling mattetvilling skrev:
Utesäsongen igång med lite stensättning.
På den stora gårdsplanen ska de gamla plattorna tillbaks och sen ska det fyllas på med gårdsgrus i de mindre gångarna. Då vi ville ha en hård yta från plattorna till trappen så testar vi att sätta lite gatsten.

Hej, vad är det för kantsten du har använt och vart är den köpt?

Först satte vi lite storgatsten som ram och testlade ett mönster smågatsten. Testade även ett med dubbla bågar in mot mitten men fick inte till det snyggt.
[bild]

Fyllde på med ca 5 cm sand och vallade upp lite mot storgatstenen på utsidan så den inte skulle flytta sig.
[bild]

Satte gatstenen så den stod upp någon cm ovanför storgatstenen. Gick ganska fort att få till de hela bitarna, lite pyssel med de små. Testade först att spräcka på det hantverksmässiga sättet men har för dålig erfarenhet så slutade med att vi kapade tills det var ca 2 cm kvar och sen spräckte sista biten. På detta sättet fick vi en huggen kant som syntes men kunde även göra väldigt tunna bitar.
[bild]

Satte sen på gummiduken på paddan (ska egentligen vara en stomper men har bara en oscillerande) och körde över några ggr så att stenen sjönk ner till rätt höjd.
Fyllde därefter i fogarna med 2-4 så vi hoppas slippa myror.
[bild]

Och så här blev det från trappan sett.
[bild]
 
Hej, jag hamnade i din tråd/ byggblogg här när jag sökte på mansardtak med olika takvinklar. Jag tycker att ditt hus ser jättebra ut och ni har olika takvinklar på mansardtaken. Vi har en befintlig utbyggnad i enplan till ett 1,5 planshus från 30- talet med mansardtak. Vi vill bygga på en våning på enplanshuset, med taken i vinkel mot varandra. Men utbyggnaden är bredare än den äldre delen och vi vill att brytningen i taken sker på samma ställe. Det gör att vinkeln på den övre delen av taket kommer bli lite flackare än på det gamla, men inte så mycket. Har någon haft synpunkter kring detta i ert projekt? Är fundersam över om stadsbyggnad kommer att godkänna det. Själv tycker jag att det skulle bli snyggt!
 
V Viskan123 skrev:
Hej, jag hamnade i din tråd/ byggblogg här när jag sökte på mansardtak med olika takvinklar. Jag tycker att ditt hus ser jättebra ut och ni har olika takvinklar på mansardtaken. Vi har en befintlig utbyggnad i enplan till ett 1,5 planshus från 30- talet med mansardtak. Vi vill bygga på en våning på enplanshuset, med taken i vinkel mot varandra. Men utbyggnaden är bredare än den äldre delen och vi vill att brytningen i taken sker på samma ställe. Det gör att vinkeln på den övre delen av taket kommer bli lite flackare än på det gamla, men inte så mycket. Har någon haft synpunkter kring detta i ert projekt? Är fundersam över om stadsbyggnad kommer att godkänna det. Själv tycker jag att det skulle bli snyggt!
Tack! Vi gjorde en modell i Sketchup som var lätt att ändra på och testade lite olika vinklar. Testade även där med VR glasögon för att få rätt perpektiv. Har olika vinkel på sidorna med utbyggnad. Den smalare utbyggnaden går inte upp i nock.
 
G gaaaabe skrev:
Får man fråga vad du till slut använde för att spackla de stora skruvhålen i solbänken. Funderar just på vad jag skall använda för exat samma endamål.
Mvh /Gabbe
Sent svar men det blev Plastic Padding Elastic, kolla inlägg #469 ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.