Karlia
Noramasen Noramasen skrev:
Medans byggställningen fortfarande är uppe så var det bara att passa på med att putsa på "gnäggen"
Före:
[bild]
Och efter:
[bild]
En dalaenhörning! Söt!
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
En dalaenhörning! Söt!
Ja den är ingen som vuxit på trän. Och den tackade och bockade för bedömningen;)
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Klippte 27 meter Thujahäck som grannen var för snål för att låta de som de lejt in klippa för en månad sedan. De var över och frågade om det gick bra att de körde in på vår skaftväg men de klippte bara ner på på toppen. De satte häcken i tomtgräns helt mot tidigare ägarens vilja.

Tips till de med grannar som ska sätta thuja. Två meter in på deras sida så de kan sköta häcken helt från sin tomt. Vedervärdig växt tycker jag.

Bråkat rejält med dem om den där för några år sedan men nu är vi väl ”kompisar” men tveksamt det där. Grannen bakom dem är 75 år och har cancer och mot honom är häcken inte 4 meter utan ca 7. De klippte varken mer eller trimmade hans sida. Ibland blir jag sugen att salta men tyvärr skulle vi få en väldigt ful uppfart. Oh the joy med hus ibland :D
 
  • Gilla
  • Ledsen
KeyserZ och 5 till
  • Laddar…
Började dagen med att ge grannen en komplimang för fint staket som kommit upp, och öppnade upp för att gemensamt fixa lite fint mellan tomterna med enhetligt staket trots att vi valt en annan modell på andra sidan huset. Skadar inget att hålla relationerna goda, och på köpet så ville dom gärna hjälpa till att fixa material och byta merparten av det befintliga som sett sina bättre dagar finns säkert något gott jag kan göra för dom någon gång. Grannsämjan är värdefullt!

Trimmade lite vildvuxet gräs runtom tomten. Skruvade upp en regel till kommande tak ovan fläkten till värmesystemet(risk för is/snö-ras), kapade lite brädor som ska utgöra tak under tjärpapp också.
Möblerade om vardagsrummet, och hivade in en lasagne i ugnen därefter.

Det går att få lite gjort trots att hälsenan gick av för ett par månader sedan, det ”går” bara lite långsammare ‍♂️
 
  • Gilla
136kvm och 4 till
  • Laddar…
Börjat lägga spånskivor nu i gillestugan. Pga. glädjen att äntligen få börja lägga ett golv så glömde jag totalt bort att mäta så har inte sågat första raden utan börjat med en hel skiva vilket innebär att jag knappt har något att skruva i i sista biten.

Är det nån som vet om det är OK att dela 4e raden på hälften och sen börja med en ny skiva igen, innebär att den inte kommer sitta fast i sponten. Det är den enda lösning jag ser för att slippa ta upp allting igen. Spånskivegolv under installation i gillestuga med mätdon och dammsugare på synligt regelverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
OestlundJ OestlundJ skrev:
Börjat lägga spånskivor nu i gillestugan. Pga. glädjen att äntligen få börja lägga ett golv så glömde jag totalt bort att mäta så har inte sågat första raden utan börjat med en hel skiva vilket innebär att jag knappt har något att skruva i i sista biten.

Är det nån som vet om det är OK att dela 4e raden på hälften och sen börja med en ny skiva igen, innebär att den inte kommer sitta fast i sponten. Det är den enda lösning jag ser för att slippa ta upp allting igen. [bild]
Jag brukar skarva det mesta hejvilt, sätt en förstärkning under bara. En simpel brädbit mellan reglarna och saken är biff!
 
F Fluxor skrev:
Jag brukar skarva det mesta hejvilt, sätt en förstärkning under bara. En simpel brädbit mellan reglarna och saken är biff!
Även på längden ? Det blir ju en hel rad (4skivor) som jag får dela på mitten typ för att få en vettig bredd på sista raden.
Vore ju toppen om det är ok. Det jag var/är orolig över är ju att det blir ju i mitten av hela rummet en rad som inte går in i föregående skiva.
 
  • Gilla
Lena60
  • Laddar…
OestlundJ OestlundJ skrev:
Även på längden ? Det blir ju en hel rad (4skivor) som jag får dela på mitten typ för att få en vettig bredd på sista raden.
Vore ju toppen om det är ok. Det jag var/är orolig över är ju att det blir ju i mitten av hela rummet en rad som inte går in i föregående skiva.
Får jag en slät skarv på kortsidan mellan reglarna brukar jag förstärka regelverket med en kortling i mitten av skivan. Det funkar ju även på längsgående skarvarna, men då får man givetvis skippa brädbiten... Det ser enkelt ut att skarva i en regel i ditt bygge.

Men om du skall skarva med slät kant kanske det är bättre att göra det på sista hela skivan och få skarven så nära väggen som möjligt. Hur smal blir sista skivan om du kör på fulla skivor hela vägen till sista?
 
:p
F Fluxor skrev:
Får jag en slät skarv på kortsidan mellan reglarna brukar jag förstärka regelverket med en kortling i mitten av skivan. Det funkar ju även på längsgående skarvarna, men då får man givetvis skippa brädbiten... Det ser enkelt ut att skarva i en regel i ditt bygge.

Men om du skall skarva med slät kant kanske det är bättre att göra det på sista hela skivan och få skarven så nära väggen som möjligt. Hur smal blir sista skivan om du kör på fulla skivor hela vägen till sista?
Okej, men då känns det ju hoppfullt, tack för det lugnande svaret. Hade inte velat göra om allt. :p

så otroligt klantigt gjort…

den blir ca 15 cm och har halva 45an att skruva i då. Regeln är ju en bit ifrån väggen med.

så extra reglar under skivan där den blir slät helt enkelt.
 
  • Gilla
Fluxor
  • Laddar…
Skruvat upp ett 3D printat väggfäste till typ 2 laddkabeln. Passade som handen i handsken! Smidigt med hjälpsamma forum medlemmar när man inte har en egen 3D printer att leka med.
3D-printat svart väggfäste monterat på trästolpe med typ 2 laddkabel för elbil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Hojte och 9 till
  • Laddar…
S
Uppdaterade bokhyllan med två till hyllplan.
 
  • Bokhylla i hörn med tre hyllplan fyllda med böcker och en vägguttag till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pehu1004 och 6 till
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Det där är ingen dörr, det är en port ;)
Haha, jag tänkte exakt samma sak!
 
Nu vet man hur betongen känner sig när den åker ner i formen.

Synd man inte levde på 7talet. Då hade det vart färdigt utskickt nu.
 
  • Renoveringsarbete med röd arbetsställning och verktyg i ett rum under ombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Hög av bortbilad betong i ett pannrum med värmeelement och en behållare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Passade på att bila bort lite fundament i pannrummet när tillfälle gavs.
Man blir dock alltid lite förundrad över var all betong kommer i från när man bilat…
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Ja, undvikit i två veckor att lösa problemet vid andra spolningen.. Det är mycket sämre flöde/ inget flöde ned. Handfatet och duschen samt tvättmaskinen är kopplade på samma men de flödar fritt.
Så lyft av, inspekterat, kört med vajer, bikarbonat och varmt vatten, lyft på, spolar som en tok. Kan till slut nu inte återskapa problemet för två veckor sedan och håller alla tummar på att det inte återuppstår!

Edit: Hela badrummet skall rivas och byggas om efter jul.
Edit2: Drog precis sönder bottenventilen på handfatet, så nu är den konstant i stängt läge, suck och pust…
 
  • Badrum med toalett, handfat och badrumsinredning, synliga VVS-problem och underhållsverktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.