A
Norrtull Norrtull skrev:
Så då är frågan, baserat på din erfarenhet av träd mängden och storlek samt mycket vedbacken. Vad väljer jag?
Pappa kör själv Jonsered, 2252.
Men gubben börjar bli gammal och kan inte fälla mängden träd och kubba allt åt oss längre.
En sådan hade dugit fint.
Den är som en Hva 545..
2258 är en 555..

271 stihl är en fin såg
farmarsåg men lika tålig som 261..
 
Blir nog en 261.
Väldigt bra hk/kg förhållande.
 
A
Norrtull Norrtull skrev:
Blir nog en 261.
Väldigt bra hk/kg förhållande.
se till att du får det nya kap systemet med isåfall.... Då finns det en chans att det går fint.. annars så hade jag hellre valt en kap såg...
 
Hva 560XP G

ville få en bra såg för vedbacken, 15” från början som kommer bli 18” när vanan är bättre.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Norrtull Norrtull skrev:
Hva 560XP G

ville få en bra såg för vedbacken, 15” från början som kommer bli 18” när vanan är bättre.
Hoppas den går bra.
Och att du inte fått en med det äldre vevhuset...
 
Ska va en 2021a, så när byttes dom?
 
A
Norrtull Norrtull skrev:
Ska va en 2021a, så när byttes dom?
2020..
så är det en 2021a så är det lugnt..
De äldre vevhusen hade en Defekt som gjorde att cylindern drog tjuvluft.. Och motorn skar...
 
Maskintok skrev:
2020..
så är det en 2021a så är det lugnt..
De äldre vevhusen hade en Defekt som gjorde att cylindern drog tjuvluft.. Och motorn skar...

Då får jag hoppas då.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Hur är det med 550XPG?
 
A
Norrtull Norrtull skrev:
Då får jag hoppas då.
står det 21 på plåten så är det lugnt.
står det 20 så är det sämre... Men kan vara en såg som de uppgraderat..
 
A
Norrtull Norrtull skrev:
Hur är det med 550XPG?
sämre... en modell trots att man byggt om den fortfarande har sjukdomar..
 
Det som jag läst mig till är 550 går för varmt, där av det blev 560. Men kanske är samma lika.
 
A
Norrtull Norrtull skrev:
Det som jag läst mig till är 550 går för varmt, där av det blev 560. Men kanske är samma lika.
Nä.
550in har haft andra problem än att de går för varmt..
Den har haft en felaktig cylinder som inte var tät emot vevhuset.. när man gjorde om cylindern så fick man problem med autotune..
Den gav för mager blandning trots att inställningen sa annat.. detta berodde på att Insuget släppte in luft..

Även felaktiga lagertätningar var felet på dessa...
 
Husqvarna eller stihl är en smaksak, jag kör bägge. (Stihl fällsågar och husqvarna batteri/topphandsåg):)

Skulle absolut satsa på en 261 om du väljer stihl med light 04 skärsystemet.
Jag har en 241 nu med vanliga 3/8 delning, men 261 är en mycket trevligare såg så skulle absolut gå på den om du ska fälla så pass samt såga upp det.
Ska själv gå upp till den snart för tycker det är bättre förhållande mellan vikt och effekt.

Husqvarna kan jag tyvärr inte uttala mig om
 
Autotune verkar vara lite knepigt, alla går lite för snålt. Men borde gå att bygga bort tycker jag, men har inte sett någon firma i SWE som är vass byggare av sågar. Finns det ens nån, jänkare och UK har drivor av firmor som pular med sågar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.