Hej,

Jag håller nu på med att bygga om köket och därmed också ventilationen som tidigare gick genom köksfläkten.

I mina tidigare trådar http://www.byggahus.se/forum/ventilation/62117-utblas-fran-koeksflaekt-pa-taket.html och http://www.byggahus.se/forum/ventilation/60083-styra-franluftsflaekten-fran-flera-rum.html så har jag fått bra svar som leder mig vidare.

Dock så har jag en ny fråga i sammanhanget.

Måste det finnas ett frånluftsdon i köket? Alltså förutom köksfläkten?

Jag har dragit om röret från centralfläkten genom att montera en rörböj istället för ett tidigare t-kors som satt till gamla spisfläkten. Därmed fungerar ventilationen i resten av huset. Måste jag på denna ventilation montera ett nytt frånluftsdon för köksregionen?

Som jag helst skulle vilja ha det är att centralfläkten suger sin luft från badrum, toalett och tvättstuga, dvs våtutrymmena, och att köket "bara" har spisfläkten.

Kan jag göra så?
 
Om man "måste" ha frånluft i köket vet jag inte, men man brukar ha det, alltså förutom köksfläkten. Alla "smutsiga" utrymmen som våtutrymmen och kök samt ibland även klädkammare "skall" ha frånluft.
 
Jo, "brukar ha det" är ordet som gör mig osäker. Finns det krav på det?

Jag jämför lite med gamla spiskåpan som ju hade ett spjäll som normalt är stängt (utom vid matlagning). Det ger ju effekten att det normalt inte finns någon ventilation i köket.

Det jag söker är inte "enklaste lösningen", utan mera fakta om vad jag ska göra för att göra det rätt.
 
Nu är det ju en renovering du gör och då finns det inga krav alls på ventilation egentligen, däremot finns det på nybyggen. Själv har vi vare sig köksfläkt eller nån frånluft i vårt kök, förutom ett litet självdragsspjäll i en kakelugn i köket. En köksfläkt skall införskaffas om vi kan komma på nåt bra/snyggt sätt att installera den, köket gjordes om för ca 4-5 år sedan av den förra ägaren men av nån anledning så "glömdes" köksfläkt.
 
Ok. Då kommer jag att göra så att jag inte drar rör för frånluftsspjäll i köket nu.

Lägger krutet på att få hela köket ombyggt först. Om det visar sig att jag måste ha frånluftsdon så är det inte alltför svårt att fixa i efterhand då rören går tillgängligt på kattvinden ovanför köket.

Kanske förra ägaren "glömde" köksfläkten hos dig av samma anledning som du har funderingar idag... han kanske inte kom på nåt bra/snyggt sätt att installera den :)
 
Exakt hur det står i normerna har jag inte i huvet, men man brukar säga att man skall ha ett grundflöde på 10 l/s i köket även när köksfläkten står still.

Och måste säga att jag rekomenderar att du sätter ett litet frånluftsdon i köket för att ta det lilla som köksfläkten missar.
 
Ok.

Funderar vidare...

Där jag har byggt om är precis under takfläkten och dess ljuddämpare. Tidigare gick fläktens grova rör (120?) rakt ner till spiskåpan. På röret satt ett t-kors som delade vidare till badrummen med dimensionen 100.

Jag bytte ut t-korset mot ett kort 120-rör, en 90-graders böj och sedan en övergång från 120-100. Det är alltså nu 100mm rör i hela huset utom strax under fläkten.

Ska jag göra en gren på 100-röret med samma dimension och sätta någon fin ventil i änden? Det skulle i så fall vara en gren som blir 0-2 meter lång beroende på ventilens placering i rummet.

Eller ska jag sätta grenen på 120-röret och gå med 100 till ventilen i köket. Blir kanske ca 3 meter då.

Vilket är bäst?

Det här kanske är självklara saker för den som kan, men här behöver jag verkligen bolla lite för att få det rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.