N nybyggarn3 skrev:
Intressant. Hur mycket skulle du säga fattas för en proffsmaskin? Kommer nog att köra mer än genomsnittliga husägaren då jag dels bor i norra Sverige och dessutom har planer på att både skotta gården och en skridskobana till ungarna.
Ska du ha en kommersiell maskin får du slanta iaf det dubbla, vet dock inte om toro har snöslungor i det segmentet.

Själv kör jag biltemas 11hästare, kör gården o har haft den i 3 vintrar. Inget större bekymmer än. Skulle säga likvärdigt rackel som man får betala det dubbla för om det står nå annat på den. Norrbottens kustland så snö får vi.

Är rätt hård på grejerna, körde slut en stiga på under 5 vintrar.

Men hur som haver så för 20k får du en vanlig konsumentmaskin, skulle försöka spara en slant till och gå på en honda eller ariens som har varit bra maskiner.

Ska du ha en slunga för resten av ditt liv köper du en yamaha.
 
L Lutte skrev:
Ska du ha en kommersiell maskin får du slanta iaf det dubbla, vet dock inte om toro har snöslungor i det segmentet.

Själv kör jag biltemas 11hästare, kör gården o har haft den i 3 vintrar. Inget större bekymmer än. Skulle säga likvärdigt rackel som man får betala det dubbla för om det står nå annat på den. Norrbottens kustland så snö får vi.

Är rätt hård på grejerna, körde slut en stiga på under 5 vintrar.

Men hur som haver så för 20k får du en vanlig konsumentmaskin, skulle försöka spara en slant till och gå på en honda eller ariens som har varit bra maskiner.

Ska du ha en slunga för resten av ditt liv köper du en yamaha.
Tack för svar. Det dubbla är tyvärr inte aktuellt. Kan det va så att det är lika bra att köpa en biltema då?
 
ullberg
Även jag har en Toro som jag är väldigt nöjd med, kostade då för ca 10 år sedan lite under 20k och även om jag inte bor i norra delarna av landet har den vissa år fått bekänna färg. Dessutom har jag ganska lång infart, eller rättare sagt två så tar jag allt är det säkert 150m + parkeringsytor. De värsta vändorna har jag nog inte dokumenterat men några exempel vad den hjälpt mig med som jag postat här på BH är:

https://www.byggahus.se/forum/threa...ed-era-hus-idag.167378/page-1309#post-3196316

https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-ni-gjort-med-era-hus-idag.167378/page-85#post-1653018

Och jag lånade också ut den till grannen när han fått snöras från taket ner på altanen en av de riktigt snörika vintrarna, och då presterade den tydligen så bra att han köpte en själv.

Den känns definitivt mer rejäl än den ung. lika stora Stiga vi har på landet, finns säkert bättre märken men jag har inte känt att vår Toro är otillräcklig på något sätt, inklusive hållbarhet.

Har ingen erfarenhet av Biltema så ska inte döma ut dem, en sak jag tror kan bli struligt med Biltema, Jula etc. är reservdelar, då är ”märkesmaskiner” mycket bättre - sen kan jag inte prisbilden, om man får tre Biltema för en märkesmaskin kanske det är värt att köra på slit och släng varianten - jag gillar dock inte det och för mig brukar det bara sluta med att jag ger upp och köper något bättre vilket totalt sett blir dyrare så numer försöker jag hålla mig till buy once, cry once…
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Även jag har en Toro som jag är väldigt nöjd med, kostade då för ca 10 år sedan lite under 20k och även om jag inte bor i norra delarna av landet har den vissa år fått bekänna färg. Dessutom har jag ganska lång infart, eller rättare sagt två så tar jag allt är det säkert 150m + parkeringsytor. De värsta vändorna har jag nog inte dokumenterat men några exempel vad den hjälpt mig med som jag postat här på BH är:

[länk]

[länk]

Och jag lånade också ut den till grannen när han fått snöras från taket ner på altanen en av de riktigt snörika vintrarna, och då presterade den tydligen så bra att han köpte en själv.

Den känns definitivt mer rejäl än den ung. lika stora Stiga vi har på landet, finns säkert bättre märken men jag har inte känt att vår Toro är otillräcklig på något sätt, inklusive hållbarhet.

Har ingen erfarenhet av Biltema så ska inte döma ut dem, en sak jag tror kan bli struligt med Biltema, Jula etc. är reservdelar, då är ”märkesmaskiner” mycket bättre - sen kan jag inte prisbilden, om man får tre Biltema för en märkesmaskin kanske det är värt att köra på slit och släng varianten - jag gillar dock inte det och för mig brukar det bara sluta med att jag ger upp och köper något bättre vilket totalt sett blir dyrare så numer försöker jag hålla mig till buy once, cry once…
ullberg ullberg skrev:
Även jag har en Toro som jag är väldigt nöjd med, kostade då för ca 10 år sedan lite under 20k och även om jag inte bor i norra delarna av landet har den vissa år fått bekänna färg. Dessutom har jag ganska lång infart, eller rättare sagt två så tar jag allt är det säkert 150m + parkeringsytor. De värsta vändorna har jag nog inte dokumenterat men några exempel vad den hjälpt mig med som jag postat här på BH är:

[länk]

[länk]

Och jag lånade också ut den till grannen när han fått snöras från taket ner på altanen en av de riktigt snörika vintrarna, och då presterade den tydligen så bra att han köpte en själv.

Den känns definitivt mer rejäl än den ung. lika stora Stiga vi har på landet, finns säkert bättre märken men jag har inte känt att vår Toro är otillräcklig på något sätt, inklusive hållbarhet.

Har ingen erfarenhet av Biltema så ska inte döma ut dem, en sak jag tror kan bli struligt med Biltema, Jula etc. är reservdelar, då är ”märkesmaskiner” mycket bättre - sen kan jag inte prisbilden, om man får tre Biltema för en märkesmaskin kanske det är värt att köra på slit och släng varianten - jag gillar dock inte det och för mig brukar det bara sluta med att jag ger upp och köper något bättre vilket totalt sett blir dyrare så numer försöker jag hålla mig till buy once, cry once…
Tack för svar. Fler nu som verkar vara nöjd med toro, även om någon verkar skeptisk. En snabb googling visar att det finns modeller både en bit under och över 20tkr. Finns en lokal handlare som har dessa så jag kanske får kika förbi och kolla.
 
A
N nybyggarn3 skrev:
Tack för svar. Fler nu som verkar vara nöjd med toro, även om någon verkar skeptisk. En snabb googling visar att det finns modeller både en bit under och över 20tkr. Finns en lokal handlare som har dessa så jag kanske får kika förbi och kolla.
toro är bättre än Honda nuförtiden.
Det är ingen större skillnad på utförande när det gäller underhåll..
Men rejält med brytpinnar och köp extra remmar direkt och häng på väggen..
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
BigR
Maskintok skrev:
toro är bättre än Honda nuförtiden.
Det är ingen större skillnad på utförande när det gäller underhåll..
Men rejält med brytpinnar och köp extra remmar direkt och häng på väggen..
Skippa brytpinnarna. HD-modellerna har inga brytpinnar. Köp istället en reservvajer att hänga med remmarna. :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
ullberg ullberg skrev:
Även jag har en Toro som jag är väldigt nöjd med, kostade då för ca 10 år sedan lite under 20k och även om jag inte bor i norra delarna av landet har den vissa år fått bekänna färg. Dessutom har jag ganska lång infart, eller rättare sagt två så tar jag allt är det säkert 150m + parkeringsytor. De värsta vändorna har jag nog inte dokumenterat men några exempel vad den hjälpt mig med som jag postat här på BH är:

[länk]

[länk]

Och jag lånade också ut den till grannen när han fått snöras från taket ner på altanen en av de riktigt snörika vintrarna, och då presterade den tydligen så bra att han köpte en själv.

Den känns definitivt mer rejäl än den ung. lika stora Stiga vi har på landet, finns säkert bättre märken men jag har inte känt att vår Toro är otillräcklig på något sätt, inklusive hållbarhet.

Har ingen erfarenhet av Biltema så ska inte döma ut dem, en sak jag tror kan bli struligt med Biltema, Jula etc. är reservdelar, då är ”märkesmaskiner” mycket bättre - sen kan jag inte prisbilden, om man får tre Biltema för en märkesmaskin kanske det är värt att köra på slit och släng varianten - jag gillar dock inte det och för mig brukar det bara sluta med att jag ger upp och köper något bättre vilket totalt sett blir dyrare så numer försöker jag hålla mig till buy once, cry once…
biltemas är betydligt bättre än italienska stiga och meec..
Men meec är dugliga maskiner...
italienska stiga är det bara att glömma om man vill ha en problem fri maskin... Med plastgrejer och 100% Kina delar... Som sällan finns på lager...
 
A
BigR BigR skrev:
Skippa brytpinnarna. HD-modellerna har inga brytpinnar. Köp istället en reservvajer att hänga med remmarna. :)
Nä de nej.
Men många andra modeller..
vajer, olja, brytpinnar, remmar, bränslefilter.
En skvätt E85.. om snö och slask råkar hamna i tanken... ;)
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
Nu var det mycket tipps på en gång. Brytpinnar, resev vajer och hd-modeller. Vad är nu en hd-modell? Nån Harley Davidson har vi inte råd med och på TVn känns det redan omodernt.
 
BigR
Hade det funnits Harleysnöslungor så hade jag haft en. Toro HD alltså, kraftigare grejer. Jag länkade till en tidigare.
 
ullberg
Vad HD står för i dessa sammanhang torde vara tydligt från detta inlägg i tråden:
https://www.byggahus.se/forum/threads/vilken-snoeslunga.433419/#post-4449297

Brytpinnar och remmar är att se som förbrukningsvaror när man har en snöslunga, inte superofta man måste byta men du kan tacka murphy för att det nästan ofelbart sker när du har infarten full av snö, så ett litet reservdelslager bör man för husfriden ha liggandes hemma…

/U
 
  • Gilla
BigR och 1 till
  • Laddar…
En snabb koll på nätet visar att toro 826 kostar knappa 20 tkr hos den lokala återförsäljaren. Kanske kan vara en vinnare.
 
ullberg ullberg skrev:
Vad HD står för i dessa sammanhang torde vara tydligt från detta inlägg i tråden:
[länk]

Brytpinnar och remmar är att se som förbrukningsvaror när man har en snöslunga, inte superofta man måste byta men du kan tacka murphy för att det nästan ofelbart sker när du har infarten full av snö, så ett litet reservdelslager bör man för husfriden ha liggandes hemma…

/U
ullberg ullberg skrev:
Vad HD står för i dessa sammanhang torde vara tydligt från detta inlägg i tråden:
[länk]

Brytpinnar och remmar är att se som förbrukningsvaror när man har en snöslunga, inte superofta man måste byta men du kan tacka murphy för att det nästan ofelbart sker när du har infarten full av snö, så ett litet reservdelslager bör man för husfriden ha liggandes hemma…

/U
Tack för svar. Även den modellen är ju hyfsat inom budget.
 
ullberg
@BigR - är det verkligen så att Toro HD-modeller inte alls har brytpinnar/-bultar? Jag har själv inte en HD-modell så vet inte men undrar vad dessa är till för (från din länk ovan):

Förpackning med Brytbultsats Toro Power Max HD bestående av 4 bultar, prissatt till 139 kronor.

:)

/U
 
BigR BigR skrev:
Hade det funnits Harleysnöslungor så hade jag haft en. Toro HD alltså, kraftigare grejer. Jag länkade till en tidigare.
Tack för det. Hade faktiskt missat länken. Känns som ett rimligt alternativ. Fraktfritt och någon lapp under den lokala återförsäljaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.