Hejsan!
jag har precis köpt ett torp, byggår 1896, som är helt utan el. Det har aldrig funnits.
Jag går i tankarna att strunta i att ansluta mig till elnätet & istället vara självförsörjande med egna solceller.
på fastigheten finns en större ladubyggnad med plåttak och takets ena sida är i söderläge, min tanke är att det skulle vara perfekt för solcellerna.

men hur fungerar det?
- måste man ansluta sig mot elnätet?
- finns det något vettigt företag som kan erbjuda bra lösningar med solceller, batteri för eventuell lagring osv?

kom gärna med tips & egna erfarenheter.

fastigheten ligger strax utanför Östervåla, Heby Kommun.

Bifogar en bild där jag ringat in taket jag tänker att solcellerna ska sitta på.

tanken är att elen ska räcka till en förbränningstoalett, mindre kylskåp, eventuell elbilsladdare, belysning & eventuellt någon form av extra uppvärmning för vinterhalvåret.
 
  • Lantgård med röda byggnader omgivna av grönt fält, en ladugård med markerat plåttak för solceller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Minskar du kraven lite så går det nog bra jag hade nog försökt hålla så mycket som möjligt på 12vdc undvikt elbil och stöttat med ett elverk värme är ju såklart ved eldat
 
  • Gilla
Berkowitz och 1 till
  • Laddar…
Julia Dellen Julia Dellen skrev:
tanken är att elen ska räcka till en förbränningstoalett, mindre kylskåp, eventuell elbilsladdare, belysning & eventuellt någon form av extra uppvärmning för vinterhalvåret.
Om du stryker förbränningstoalett, elbilsladdare och extra uppvärmning från listan blir det rimligare. Det är fullt möjligt att bygga ett system som klarar allt detta åtminstone under sommarhalvåret. Men det blir troligen dyrare än en normal anslutning till elnätet.

Här är några som bygget ett självförsörjande hus.
https://nseffektivareenergi.se/huset
 
Ja det kan man ju såklart!
elbil & uppvärmning är absolut inget måste men hur fungerar det med förbränningstoalett då? Dom jag kollat på är 230V, kan man ha det för just dem men resterande i 12V?
 
Just förbränningstoalett är nog svårt eller iallafall dyrt att driva på solceller men det beror ju på vad man har för krav och mål med att hålla sej offgrid
 
A
Hur har du tänkt att nyttja huset? November till februari har du i princip ingen elproduktion alls, men om man kombinerar solceller, batterier och sen värmer upp med något som är ordentligt strömsnålt, kanske pellets? Sen kör gasolspis och kyl, så kan man ju leva ganska väl off-grid.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Fadai
Du kan bygga ett utedass m två tunnor, och separera urin o bajs.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Scouten skrev:
Hur har du tänkt att nyttja huset? November till februari har du i princip ingen elproduktion alls, men om man kombinerar solceller, batterier och sen värmer upp med något som är ordentligt strömsnålt, kanske pellets? Sen kör gasolspis och kyl, så kan man ju leva ganska väl off-grid.
- tanken är att detta ska vara en sommarstuga, eventuellt att man kommer vilja vara där någon gång över jul men främst som sommarställe :D

finns en fungerande kakelugn & vedspis, och även plats för ytterligare eldstad i vardagsrummet. Så det kan ju vara ett alternativ för uppvärmning.
Kyl & spis kan man köra på gasol ja! Tips på bra märken gällande det?
 
  • Gilla
Kloma
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Du kan bygga ett utedass m två tunnor, och separera urin o bajs.
utedass finns redan.
Kanske får man ha en milltoa istället? känns dock omständigt att behöva tömma osv. Därav har jag helt en förbränningstoalett :sweat:
 
Jag bor på en båt med ungefär 1,6kW solpanel. Med den driver jag kyl, frys, watermaker, hushållsel, micro, dammsugare, tvättmaskin osv. De energiintensiva maskinerna kan så klart bara köras när det är soligt eller om jag slår på elverket (micron kan så klart köras i någon minut på batteri). Jag kör inte elverket särskilt ofta.

Hade jag gjort en installation till ditt hus utan elverk hade jag ökat panelerna rejält då du inte har platsbrist. Hade kostat i storleksordningen 100tkr med paneler, batterier, växelriktare, mm. Min växelriktare är på 3kVA.

Elbil kan säkert laddas soliga dagar men värma huset på vintern är extremt oekonomiskt. Toaletten har jag ingen kunskap om hur mycket el den drar.

Kostar nätanslutning under 250tkr hade jag valt det för bekvämligheten.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Julia Dellen Julia Dellen skrev:
utedass finns redan.
Kanske får man ha en milltoa istället? känns dock omständigt att behöva tömma osv. Därav har jag helt en förbränningstoalett :sweat:
Mulltoa är lätthanterlig. Man tror lätt att det är värre att hantera än det faktiskt är. Fläkten drivs enkelt på 12V eller 24V (som jag nog skulle rekommendera i en stuga).

Elbil kan du glömma, den anläggningen som klarar det kommer att bli mycket dyrare än alla laddningar du någonsin gör av bilen. Minimieffekten för att ladda en elbil är 3,7 kW...
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Minimieffekten för att ladda en elbil är 3,7 kW.
Nog brukar de flesta kunna ladda med 1,4 kW också. Men energimängden lär vara ett större problem. Är man ute efter ett enkelt och billigt system är nyckeln att minimera energiåtgången.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Jag har en offgrid-stuga.
Den har en kombo av solpanel, vindkraft och elverk.
Det är lösning som funkar bra.
Däremot så är det inte billigt. Investeringskostnad på flera hundra tusen och ändå är det budget för att ha så liten uppvärmning som möjligt. Om det finns el i närheten så kommer du aldrig att få igen dom pengarna en offgrid-lösning kostar. I mitt fall kostade det över en halv miljon för att dra dit elen. Då blir kalkylen en annan.
 
  • Gilla
Tord_Lj och 1 till
  • Laddar…
Säsongslagring av energi görs lämpligtvis med vätgas. Kika på https://nilssonenergy.com/ för lite information.

Kan du lagra stora mängder energi så drar du nytta av överdimensionerade solpaneler, vätgasen kan sedan direktförbrännas för uppvärmning eller brukas som el (med värme som restprodukt för uppvärming och varmvatten). Billigt? Förmodligen inte. Eller tankas i din bränslecellsbil :)

En elanslutning kostar ju även löpande per år och vid förbrukning. Ska det bara vara sommarstuga så blir dock ekvationen än sämre. Men det är inte bara anslutningen till elnätet som ska räknas hem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.