Bor i en lägenhet ansluten till ComHems (egentligen ett UPC-nät om det är nån skillnad...) bredband/tv/telefoni-nät.

Tänker byta det fula utanpåliggande uttaget mot ett Eljo Renova. Men vilket? Fanns tre att välja mellan:
6060425 Renova R/TV/DATA.M8T,Vit.slututtag
6060426 Renova R/TV/DAT.Vit.M10S.fördelaruttag
6060427 Renova R/TV/DATA.Vit.M13S.fördelaruttag

Antennuttag
 
Ok, ska höra mig för hos ComHem. Har dock en känsla av att de vill komma ut och byta uttaget själva mot nån tusenlapp isåfall. Vore klart trevligare att fixa det själv...

Vad är skillnaden mellan de uttag jag listade då? Nuvarande uttag sitter på en egen koax, dvs det går inte vidare till nästa granne eller liknande. Denna koax kommer troligen från ComHems plomberade låda vi har i källaren.
 
Jag passar på frågan om detaljskillnader mellan Renova och ComHem. Men har du bara en kabel till dig "borde" sluttuttaget fungera, i vart fall inte störa någon annan än dig själv.
MEN, jag har hemska erfarenheter av ComHem och dess underleverantörers konstruktioner av Kabel-TV anläggningar, fick aldrig bra bild i det huset. ComHem var säker där ett 20-tal gånger (minst) på ett år och felsökte missanpassningar mm.


Så vad kan man dra för sensmoral av detta?
1. ComHem vet själva inte hur det funkar så byt på bara (men spara det gamla uttaget)!
2. Rör inte det som fungerar!

Kanske någon här på forumet som vet hur renovainsatserna ser ut? Möjligen kan du använda ComHems insats i ett nytt "skal"??
 
De dämpar signalen olika mycket. Min gissning är att valet avgörs av sådant som kabelängder, om man sätter flera uttag i serie och vilken nivå insignalen från comhem håller. Tänk även på att olika frekvenser dämpas olika mycket i kabeln. Har du en lång kabel måste låga frekvenser (kanal5) dämpas mer än höga (tv4+, discovery mix mm).

Här finns lite siffror:
Schneider Electric AB

Att få ut seriösa svar från comhem kan nog vara lite lurigt, du måste komma förbi kundtjänst som förmodligen inte alls förstår din fråga.
 
Lassie skrev:
MEN, jag har hemska erfarenheter av ComHem och dess underleverantörers konstruktioner av Kabel-TV anläggningar, fick aldrig bra bild i det huset. ComHem var säker där ett 20-tal gånger (minst) på ett år och felsökte missanpassningar mm.
"fselin" skrev i början av tråden att det är UPC som ursprungligen byggt nätet och jag har för mig att de gamla Stjärn-TV-näten är bra byggda eftersom dom just byggdes som stjärnnät. Har du eller ngn annan samma dåliga erfarenheter av UPC som med com hem?
 
Karl har rätt i att det gäller att ta sig förbi kundtjänst för att få de tekniska upplysningarna som man behöver. Men passar nu din gamla insats i ett renova skal så är tekniken ointressant helt plötsligt.
Videonisse:Nej jag har ingen erfarenhet avStjärn-TV
 
Problemet för comhem med flera är ju att de ofta har "ärvt" anläggningarna efter tidigare ägare som har byggt lite olika här och där.

Stjärn-tv byggde väl just stjärnnät för att de planerade för att köra mer över kabeln redan då
 
(OT) I mitt fall rörde det sig i alla fall om helt nybyggt. Men visst kan det vara så att CH får ta över lite vad som helst.
 
Pilla inte med uttagen!

Det kan bli dyrt för dig om det stör ut något.
En liten historia. I norrort fungerade inte tv:en hos vissa boende i porten och efter en hel del felsökande framkom det att felet var in viss lgh. Service komm inte in i lgh av hyresgästen. Fick ta hjälp av fastighetsägaren. felet lagat. Anntenuttag urdraget/pajat. Då detta fel var åverkan så fick hyresgästen betala all felsökning. Det tog några timmar. Det är inte gratis. Dvs. FÄ fick räkningen, gissa vem som fick den sedan.

F.d UPC byggde stjärnnät, dock inte alltid. Det är beroende på olika saker. I konkurrens så byggde de ej om nätet till stjärnnät=dyrt!
Det var dock innan combort köppte UPC. Då priskrigade UPC, comhem och canal digital.

Där combort inte hade konkurrens får kunderna betala, om det var konkurrens så drog de ner byxorna.

F.D. kabel-tv säljare.
 
Öppnade uttaget och fann texten MM10S... Då borde det väl bara vara att byta, eller betyder det extra M:et något? =)

Tänkte mig ett: "6060426 Renova R/TV/DAT.Vit.M10S.fördelaruttag"
 
Jag hade nästan samma frågställning för nått år sedan, min lösning var att gå lös på kabeltv uttaget med bågfilen och ta bort de utstickande delarna, sedan fick det plats i en utanpåliggande renovadosa, tiggde till mig ett renovalock och stoppade dit mitt nymodifierade innanmäte, fungerar klockrent, (jag har dock inte comhem utan tele2vision.. ..)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.