S skaraborgsfakir skrev:
Det är snarare väntat.

Kvaliteten på förkrigsrören (import från Tyskland, bland annat) var mycket hög sedan kom kriget och jo de som gjordes i Sverige var sisådär.
Sägs att Gamla stan i Stockholm har rör från 1800-talet och de håller än, medan rör från 1960-1980 krackelerar för fullt och måste bytas.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
F
Sliparn22 Sliparn22 skrev:
Vi har också haft en del konflikter i samfälligheten men långt ifrån sådana här problem :crysmile:
Det är inga problem, men det är tröttsamt att varje gång tala om att det inte är en trivselförening.
 
F
S Sir Duke skrev:
Läs inlägg #31
Det är exakt lika fel. Det kan mycket väl finnas servitut.
 
Claes Sörmland
F fsn skrev:
Det är exakt lika fel. Det kan mycket väl finnas servitut.
Ett servitut hindrar inte att man ber grannen avlägsna sina rör. Man kan bara inte kräva det.

Men ännu har inga servitut framkommit för rören. Kanske finns det i avstyckningshandlingarna för respektive fastighet? Värt att läsa avstyckningshandlingarna på Min fastighet för TS. Kanske ligger det en liten maskinskriven notis där från fastighetsbildningen?
 
S Sir Duke skrev:
TS måste ju inte lova grannen någon vinst. Det räcker att påpeka att rören är på fel sida.

Eller om man så vill, vinsten är grannen slipper ha sin anläggning på annans fastighet och får framöver full rådighet över den, samt bygger bort framtida risker för juridiska och ekonomiska problem. Men man ska nog akta sig för att förhandla så mycket.

Fel på andra håll i huslängan bör lösas av de direkt berörda grannarna, utan att TS behöver bli involverad eller att grannens rättelse gentemot TS ska vara villkorad på något sätt.

Med detta sagt är det väl bra att vara smidig om rören varit dragna så där sedan 1930-talet.
Jo, men jag tänker att när man påtalar saker så vill man ju komma framåt. Det jag uppmärksammade är att man inte nödvändigtvis kommer komma framåt, eftersom det inte finns någon anledning för grannen att på egen bekostnad utföra åtgärder som gör att man mot TS slutar vara härskande, men ändå har kvar allt ansvar som kommer av att vara tjänande mot den andra grannen. Den obalansen kan mycket väl påverka TS, även om denne inte är involverad i diskussionerna kring "felet" hos de övriga grannarna.

Men jag tror fortfarande att det borde finnas ett servitut, som ju var en förutsättning för denna typ av lösningar redan på den tiden. Kan man inte hitta det så är det antagligen lättare att tvinga fram ett nytt servitut för den granne som vill det, än att tvinga flytt av avloppsrören.
 
F
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ett servitut hindrar inte att man ber grannen avlägsna sina rör. Man kan bara inte kräva det.

Men ännu har inga servitut framkommit för rören. Kanske finns det i avstyckningshandlingarna för respektive fastighet? Värt att läsa avstyckningshandlingarna på Min fastighet för TS. Kanske ligger det en liten maskinskriven notis där från fastighetsbildningen?
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ett servitut hindrar inte att man ber grannen avlägsna sina rör. Man kan bara inte kräva det.

Men ännu har inga servitut framkommit för rören. Kanske finns det i avstyckningshandlingarna för respektive fastighet? Värt att läsa avstyckningshandlingarna på Min fastighet för TS. Kanske ligger det en liten maskinskriven notis där från fastighetsbildningen?
Med tanke på att rören suttit som dom gör sen 4 år innan Hitler annekterade Polen så tror jag att rören inte kommer att dras om oavsett om man hittar nåt servitut eller inte.
 
  • Gilla
Mum och 1 till
  • Laddar…
Om det 1935 var svårt att dra köksavloppet inom egna huskroppen så är det nog lika svårt att dra det 2021.
Man tog en rövare och gjorde det som var enklast, för hur det än är så hamnar det i samma rör.

Protte
 
  • Gilla
SirMayo och 1 till
  • Laddar…
I den samfällighet som jag bor i, bildad 1972, finns ett anläggningsbeslut. Där specificeras bland annat vad som är gemensamt, som samfälligheten ansvarar för. Har inte ni ett anläggningsbeslut?
Där kanske står mer?
Hos oss, tex lekparker, parkeringsplats och stuprör på samtliga parhus.
 
Claes Sörmland
F fsn skrev:
Med tanke på att rören suttit som dom gör sen 4 år innan Hitler annekterade Polen så tror jag att rören inte kommer att dras om oavsett om man hittar nåt servitut eller inte.
Det är väl upp till fastighetsägarna hur de vill ha det. Vi vet väl inte ens att rören är så gamla.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Om det 1935 var svårt att dra köksavloppet inom egna huskroppen så är det nog lika svårt att dra det 2021.
Man tog en rövare och gjorde det som var enklast, för hur det än är så hamnar det i samma rör.

Protte
Det är ju också möjligt att det INTE var enskilda fastigheter med äganderätt från början. Jag har bott i nybildade brf-lägenheter där vattenledningar gått lite kors och tvärs. Det var helt enkelt rationellt att bygga så 1960. De första 40 åren var det hyresrätt och ingen boende hade anledning att gnälla, sedan ombildas det och folk blir mer om sig och kring sig.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Sliparn22 Sliparn22 skrev:
Som rubriken lyder har jag grannens avloppsrör i min källare mer exakt från deras kök, vi bor i radhus. Nu är det så att vi ska göra en omfattande renovering av tvättstugan så började riva gammal panel och hittade då ett avloppsrör som jag inte hade en aning om från grannen. Avloppsröret är i gjutjärn och ser ganska dåligt ut på utsidan så kontaktade en god vän som jobbar inom vvs och han sa att det måste bytas inom en snar framtid. Avloppsröret är påkopplat som ett y tillsammans med mitt avlopp i en större stam.

Nu till frågan, vem är ansvarig för underhåll/byte av röret? Jag hittar inte något servitut eller annat skriftligt avtal om avloppsröret. Har inte så stor lust att bygga in röret och börja kakla med risken att ett läckage kan uppstå så vi får riva upp skiten igen.
Hej Du ska ju byta alla rören är det inte då vetigast och billigast att också byta rören ända fram till grannens vask, så allt blir bytt samtidigt. Det kan inte vara någon stor merkostnad. Fråga grannen om han vill betala för byte av sina rör. Det borde vara i hans intresse att göra, annars riskerar han väll att få betala för kostnaderna när röret gårsönder. Upprätta sedan ett servitut för rören,
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
matbir matbir skrev:
Hej Du ska ju byta alla rören är det inte då vetigast och billigast att också byta rören ända fram till grannens vask, så allt blir bytt samtidigt. Det kan inte vara någon stor merkostnad. Fråga grannen om han vill betala för byte av sina rör. Det borde vara i hans intresse att göra, annars riskerar han väll att få betala för kostnaderna när röret gårsönder. Upprätta sedan ett servitut för rören,
Oj det var generöst.

Jag skulle hellre låta grannen ta mer aktivt ansvar för sitt avlopp.

Skriva ett servitut är ju ingen lösning för TS, det är att permanenta felet.
 
S Sir Duke skrev:
Sägs att Gamla stan i Stockholm har rör från 1800-talet och de håller än, medan rör från 1960-1980 krackelerar för fullt och måste bytas.
Det fanns en hel serie från Höganäs-bolagen (bland annat de) med avloppsrör etc i syrafast hårdbränd KERAMIK.

Sådana har skarvar gjorda av lin och sedan löder man igen dem med bly.
 
matbir matbir skrev:
Hej Du ska ju byta alla rören är det inte då vetigast och billigast att också byta rören ända fram till grannens vask, så allt blir bytt samtidigt. Det kan inte vara någon stor merkostnad. Fråga grannen om han vill betala för byte av sina rör. Det borde vara i hans intresse att göra, annars riskerar han väll att få betala för kostnaderna när röret gårsönder. Upprätta sedan ett servitut för rören,
De här rören (om de är förkrigsrör) kan hålla hela tiden han/hon bor i lägenheten.
Vattenlås under tvättställ etc skulle jag kanske titta lite noggrannt på men förzinkade avloppsrör ?
 
Filma rören inuti. Eftersom de går i källaren är de väl enkla att byta när som helst?
Avlopp från kök är väl dessutom inte lika utsatta som rör i från toaletten.

Annars kostar ju nya plaströr inte så mycket...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.