Ibland får man leva med begränsningar i höjd på t ex vitvaror.
De jag har idag är integrerade och 180 cm höga.
De flesta kylar och frysar är 186 cm, så urvalet på 180 cm är inte så stort.

Behöver en extra frys. Har idag en delad kyl/frys till vilt som inte räcker till.
Flyttar gamla 180 cm frysen dit och slänger gamla kylskåpet som krånglar.

Tänker köpa ett nytt kyl/frys paket på 180 cm och montera i köket. Då får jag två tidsenliga kyl och frys av samma märke. Nytt i köket och ser trevligare ut. Trött på strul.

Men det är en stor slant. Någon som har erfarenhet av denna konfiguration?

14.900 fri frakt till tomtgräns.

https://hemmy.se/kok/paketpris_kyl_frys/electrolux-lrc5mf34w-luc5nf23w

Bilden är på 19 år gamla Husqvarna kyl och en Elektrolux frys ca 8 år gammal.
Husqvarna frysen dog redan efter 7 år och för dyr att reparera.

Reparationer nuförtiden är dyra.

Äldre vitvaror i kök, en Husqvarna kyl och Electrolux frys, båda 180 cm höga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ventillation är upptill som på bilden.

Ballingslöv lämnade inga marginaler.

Ventilationsgaller utan marginaler placerat ovanför köksskåp och diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur ser det ut innanför luckorna? Kanske är värt att flytta upp hyllplanen ett snäpp och korta luckorna för att få in högre kyl och frys om det ökar utbudet och sänker priserna.
 
  • Gilla
Knorren
  • Laddar…
Har kikat hur det ser ut innanför. Allt hänger ihop och börjar man skruva så påverkas mera av köket. Täckskivan till vänster går inte att flytta upp t ex. Det landar nog på 180 cm ett tag till. Får bygga om köket nästa gång.

Elektrolux butiken hade kylen hemma och den har fått ok. Dock kostar den över 12000 i den butiken medan man får både kyl & frys för 15000 på en nätbutik med fri frakt hem.
 
A
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Har kikat hur det ser ut innanför. Allt hänger ihop och börjar man skruva så påverkas mera av köket. Täckskivan till vänster går inte att flytta upp t ex. Det landar nog på 180 cm ett tag till. Får bygga om köket nästa gång.

Elektrolux butiken hade kylen hemma och den har fått ok. Dock kostar den över 12000 i den butiken medan man får både kyl & frys för 15000 på en nätbutik med fri frakt hem.
electroluxbutiken ger 5 års garanti, vilket inte är fel att ha om man säger så...
 
  • Gilla
Ruttenrot och 3 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
electroluxbutiken ger 5 års garanti, vilket inte är fel att ha om man säger så...
Jag oroar mig inte för de första 5 åren utan åren efter det. Då gäller inga garantier.
 
Jag "drabbades" av samma problem, nytt kök och så lämnade kylen in.
Jag plockade ut överskåpet (bara skruvat), sågade bort en 10 cm och beställde en ny lucka.
Du har ju turen att ha släta luckor förutom en smal kantlist, men om du kapar upptill så kanske det inte märks att kantlisten är borta.
Om du håller dig till att kapa bort jämna 32 mm stämmer gångjärn och sånt.

Protte
 
A
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Jag oroar mig inte för de första 5 åren utan åren efter det. Då gäller inga garantier.
men viss är det surt om skåpen lägger av efter ett år och de inte går att reparera?
 
Man kan säkert ha otur ibland. Men jag har fiskat. Elektrolux lämnar mera garantier påde produkter som inte förväntas komma i retur under t ex en 5 års garanti.

Då har det ingen betydelse Vem som säljer. Det är ett kvalitetsmått ändå även om jag har sett Elektrolux och andra märken som Miele, Bosch, Siemens m fl vitvaror kollapsa.

Förväntar mig lägre strömförbrukning också. Min 19 år gamla kyl brummar på ofta.

Har fått tummen ur och fattat ett beslut och beställt 180 cm

LRC5MF34W
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Har precis byggt om kring gamla spisen och petat in induktionshäll och inbyggnadsugn i 60 hålet för en vanlig spis och monterat in ny spisfläkt. Fast fläkten var jävligast och jobbig att få på plats.

Har ingen lust att röja mera i köket på ett tag.
 
A
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Man kan säkert ha otur ibland. Men jag har fiskat. Elektrolux lämnar mera garantier påde produkter som inte förväntas komma i retur under t ex en 5 års garanti.

Då har det ingen betydelse Vem som säljer. Det är ett kvalitetsmått ändå även om jag har sett Elektrolux och andra märken som Miele, Bosch, Siemens m fl vitvaror kollapsa.

Förväntar mig lägre strömförbrukning också. Min 19 år gamla kyl brummar på ofta.

Har fått tummen ur och fattat ett beslut och beställt 180 cm

LRC5MF34W
Electrolux koncernen lämnar 5 års garanti på vitvaror av märket Electrolux och Husqvarna om dessa är köpta på electrolux home eller electrolux shop, i övriga fall ett år enligt branschens rekommendationer.
Vissa andra försäljningsställen typ ELON lämna fem års garanti på utvalda produkter.
Kvalité har inget med detta att göra. det är bara ett försäljningsargument.

strömförbrukningen bör gå ned med 50.- per år jämfört en 30-år gammal produkt, beroende på hur den står.
samt att den nästan alltid brummar då kompressorn är för liten och i stort sätt aldrig står stilla.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
A
jag såg nu att hemmy bara har ett års garanti.
kompressorn håller runt 5...
 
Elektroluxbutiken tar 12.095

Och Hemmy m fl 7.590 som har fraktfritt hem till tomtgräns.

Skillnaden är 4.505 kr

Man är ju inte korkad som konsument.
 
A
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Elektroluxbutiken tar 12.095

Och Hemmy m fl 7.590 som har fraktfritt hem till tomtgräns.

Skillnaden är 4.505 kr

Man är ju inte korkad som konsument.
där ser du vad garantierna kostar electrolux! så bra är produkten.
 
  • Gilla
Ruttenrot och 1 till
  • Laddar…
Beställde kylskåpet i måndags och får leverans i morgon, snabbt och bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.