electroluxaren skrev:
Då vet du att Lödprov inte behövs samt att man kontrollerar utrustningen 1ggn per år om man inte misstänker fel. Ej heller krav på nitrogen, men bra. Läcksökning skall självklar ske efter alla ingrepp i köldmedeldkretsen.
Och incert kollar din utrustning 0 gånger per år. Har aldrig blivit kollad. Bara dom får sina pengar varje år är dom nöjda.
 
  • Gilla
  • Wow
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
A
J JIMMEN skrev:
Ledsen att du kände dig träffad? Finns annat folk som uppmanar till egen installation.
Säljer pumpar och behöver definitivt inte läxan.
Det finns bra många fler köldmedia och f-gaser men som du säger är det vanligast med de två i konsumentpumpar.
Men tyvärr river många även sina gamla pumpar när dom ska installera nya. Säkert och bra.

Kände att jag var tvungen att tydliggöra, klorfria gaser är naturligtvis inte farliga i kort exponering.
Men räkna på miljöskada dessutom.. Det är 2021.
Räknar man på milködkadsn avseende CO2 så motsvarar innehållet i en villapump med R410a vad en ko fiser ut på 5 dagar
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
A
H Hallerudsbo skrev:
kvittar det för det är fortfarande inte en korrekt installation.
Hur göt du då när det är snabbkopplingar?
 
H
electroluxaren skrev:
Hur göt du då när det är snabbkopplingar?
det är en jävla skit som inte skulle få användas
 
  • Gilla
  • Haha
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
A
J JIMMEN skrev:
Problemet är att FOLK inte googlar eller läser. Därför fick vi reglementet.
Normalt gillar jag att forumet lyfter och möjliggör, men där går gränsen. Stränga inte gitarren åt folk som kommer spela säckpipa.
Det väl snarare det att folk googlar för mycket och tro att det är sant och de fixar detta lätt själva
 
A
M mojjen skrev:
Julas qlima pumpar är inte förfyllda utan skall enligt manualen både vakuumsugas och fyllas…
Där har du fel!
 
G gredd skrev:
Se bara på omställningen till elbilar när miljömupparna vill skrota 4 miljoner fungerande bilar. Stollar!
En hel del franska miljömuppar håller med dig. De kräver subventioner till retrofitting - bygga om fullt fungerande bilar med vad de kallar "termomotorer" till full eldrift. Skulle spara in en massa CO2 som annars produceras under tillverkningen av nya elbilar. Fast jag undrar hur ekonomiskt det är ändå, det blir korta serier om ens några.

Om nån kräver det kan jag bjuda på en länk, men då blir det på franska.

Sen vet man väl inte hur många som återstår 2030 av dagens "fullt fungerande bilar". Efter 10 år brukar det stå och väga mellan skrotning och stora reparationer. (Min nuvarande är 18 år gammal och går som en klocka men är full med ytrost.)
 
A
A Alexn72 skrev:
Kravet är löjligt. För det är inte vid installationen som problemet uppstår.
Alla vill väl sin nya pump ska fungera.

Problemet är när pumpen inte funkar längre och där finns inget som hindrar någon från att bara klippa ledningarna.
Men om informationen funnits på bredare front hur man gör så ökar sannolikheten att det görs på rätt sätt.

Att handel med själva gasen är reglerad har jag tvärt om inget problem med.
Men att installera en värmepump med förfyllda rör inte är lagligt med fullt lagligt att köpa 2 kubik olja och förbränna den under vintern är helt okej....
På samma sätt som det finns folk som servar sin bil och bla byter olja och filter. Så är skaran som gäller ut den i naturen försvinnande liten.
Det gäller att fokusera på rätt del av det dåliga.
En idag lagligt installerad pump kan utan problem klippas och slängas på åvc.
När sker de dåliga?
Installationerna utgör den största felprocenten. Det finns inget som hindrar att hoppar ut framför en buss heller för det är inte olagligt, men det är olagligt att öppna köldmedelskretsen och släppa ut innehållet.
 
A
G gredd skrev:
Och incert kollar din utrustning 0 gånger per år. Har aldrig blivit kollad. Bara dom får sina pengar varje år är dom nöjda.
Så e de ju
 
A
H Hallerudsbo skrev:
det är en jävla skit som inte skulle få användas
Jag är den första att hålla med
 
L LasseMorin skrev:
En hel del franska miljömuppar håller med dig. De kräver subventioner till retrofitting - bygga om fullt fungerande bilar med vad de kallar "termomotorer" till full eldrift. Skulle spara in en massa CO2 som annars produceras under tillverkningen av nya elbilar. Fast jag undrar hur ekonomiskt det är ändå, det blir korta serier om ens några.

Om nån kräver det kan jag bjuda på en länk, men då blir det på franska.

Sen vet man väl inte hur många som återstår 2030 av dagens "fullt fungerande bilar". Efter 10 år brukar det stå och väga mellan skrotning och stora reparationer. (Min nuvarande är 18 år gammal och går som en klocka men är full med ytrost.)
L LasseMorin skrev:
En hel del franska miljömuppar håller med dig. De kräver subventioner till retrofitting - bygga om fullt fungerande bilar med vad de kallar "termomotorer" till full eldrift. Skulle spara in en massa CO2 som annars produceras under tillverkningen av nya elbilar. Fast jag undrar hur ekonomiskt det är ändå, det blir korta serier om ens några.

Om nån kräver det kan jag bjuda på en länk, men då blir det på franska.

Sen vet man väl inte hur många som återstår 2030 av dagens "fullt fungerande bilar". Efter 10 år brukar det stå och väga mellan skrotning och stora reparationer. (Min nuvarande är 18 år gammal och går som en klocka men är full med ytrost.)
Nu är ju inte CO2 något skadligt utan något positivt men det är en annan diskussion. CO2-bluffen är en politisk grej för att kunna beskatta EU-medborgare till döds.
 
  • Gilla
  • Arg
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Installationerna utgör den största felprocenten. Det finns inget som hindrar att hoppar ut framför en buss heller för det är inte olagligt, men det är olagligt att öppna köldmedelskretsen och släppa ut innehållet.
Felprocent av förfyllda? Eller ofyllda? Och är det då av person med certifikat eller privatperson?
 
emmschen emmschen skrev:
Va? Det låter ju helt sjukt. Men visst, de får nog göra sådär. Men de lär ju inte sälja lika många. Du kan ju välja att köpa den någon annanstans. Mig veterligen är det inget krav. Ska de kräva intyg för att du ska få köpa tätskikt för badrum också då t.ex?

Jag hade en dispyt med Jula om en värmepump för länge sedan. Jag hade fått hjälp av en vän att installera den. Funkade inte som utlovat. Skulle klara ner till -30°C eller nåt. Och jag hade ändå valt en modell som skulle klara 120 kvm trots att utrymmet den skulle värma bara var 50 kvm. Men när det blev -10°C visade det sig att det var ren lögn. Den gick på Max hela vintern och slukade el, men värmde knappt alls. Den blåste aldrig mer än typ 23°C och var 10:e min gick den på avfrostning, och då blåste den in kall luft. Så det blev +/- 0… Jag reklamerade den. De ville först inte ta emot reklamationen eftersom jag hade installerat den själv. Tyvärr för dem så hade jag arbetat med kundtjänst i ett flertal år och hade bra koll på KKL. Sa åt dem att de får skicka ut en tekniker, för den ska bara fungera. Sa också att om den är felaktigt installerad så står jag såklart för åtgärdskostnaden, men är det inget fel på installationen så får de byta ut den. Enligt KKL ska enheten vara ”fackmannamässigt” och korrekt installerad. Samma sak som med tätskikt i badrum. Då FÅR göra det själv om du gör det fackmannamässigt enligt tillverkarens anvisningar. Det var inga fel på installationen, eller pumpen. Den var helt enkelt riktigt dålig, och specarna stämde inte mot vad man hade lovat ut. Jula fick krypa till korset och köpa tillbaka pumpen nästan ett år efter. Jag skulle inte rekommendera att köpa pump på Jula alls med mina erfarenheter. Vi köpte nyligen en Panasonic Flaghship av polarpumpen till vårt fritidshus. Med installation den här gången dock. Den är riktigt bra! Gått drygt ett år nu. Inga bekymmer, sjukt mycket effektiv, och framförallt snål!
Du har så fel du bara kan ha, jag är kyl och värmepump tekniker sedan många år, reglerna har funnits länge men först på senare tid börjat tillämpas och då med ännu hårdare krav. Det är en EU förordning, alltså över svensk lag och något som därmed ska gälla i alla EU länder. För att få överhuvudtaget göra någon form av arbete med något som är tänkt att ingå i en krets innehållande f-gaser så måste du ha certifikat. Du har egentligen inte fått ens dra rören själv sedan lång tid tillbaka, än mindre göra en komplett installation. Säljer någon en värmepump som är avsedd för fast installation, dvs ingen portabel enhet, utan att antingen sälja den med komplett installation alternativt intyg från certifierad installatör åker de på saftiga böter.
 
G gredd skrev:
Nu är ju inte CO2 något skadligt utan något positivt men det är en annan diskussion. CO2-bluffen är en politisk grej för att kunna beskatta EU-medborgare till döds.
Du tänker på kolsyra eller hur? Det här är koldioxid.
 
  • Haha
EnTräFura och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Installationerna utgör den största felprocenten. Det finns inget som hindrar att hoppar ut framför en buss heller för det är inte olagligt, men det är olagligt att öppna köldmedelskretsen och släppa ut innehållet.
Typisk snåljåp som letar billigaste skit man kan hitta här hör jag ... Du vet uppenbart inte vad du pratar om
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.