richardtenggren
Gör om och gör rätt?
 
  • Gilla
Lilak och 8 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Gör om och gör rätt?
Känns väl som en rimlig åtgärd.
 
  • Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
Ofattbart hur ofta man läser om denna typen av fel. Hur svårt ska det vara att göra rätt från första början? Man borde väl vara mån om att det blir rätt och att se till att kunden får rätt produkt borde vara absoluta minimum.

Även om slutresultatet blir att man får ett fönster så är det ju inte vad man önskat. Beställer jag en Volvo V90 hos bilhandlare och får en VW Passat (eller V60 kanske är ett bättre exwmpel...) så får jag fortfarande en bra bil men det finns inte på kartan att man skulle acceptera att bilhandlare säger att hen "inte ser problemet".
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
S
Helt galet. Hur fan kan detta inte resultera i ett utbyte av fönster? Vippfönster är ju ofantligt mycket enklare att putsa.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Man kan ju tänka så att det inte heller är väsentligt i vilken valuta man betalar. 100 000 är ju alltid 100 000, antalet är lika dvs funktionen. Sedan kan ju värdet variera något men jag ser inte problemet ;-)
 
  • Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
P
Redaktionen Redaktionen skrev:
Byggföretag monterade fel fönster men anser att det inte spelar någon väsentlig roll.

Du kan läsa artikeln här: Beställde hus med vippfönster men fick sidohängda
Byggarna hade kanske problem med språket ?
 
  • Gilla
JonteH
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Byggarna hade kanske problem med språket ?
Kanske var de dyslektiker?
Kanske förväxlade tillverkaren artikelnummer?
Kanske var dom rasister?

Små många frågor vi inte har svar på.
 
  • Gilla
  • Haha
tveksamt och 6 till
  • Laddar…
Så fönstret blev alltså 22 meter brett istället för 24?


Skärmdump av foruminlägg där en användare beskriver ett fönster med felaktiga mått, 218x39x23 cm istället för förväntade 238x88 cm.
 
  • Haha
  • Gilla
Foxpaint och 15 till
  • Laddar…
Inte riktigt samma sak men vi bytte för flera år sedan fönster och altandörrar på nedervåningen.
Vi var bortresta medan arbetet gjordes och jag kan säga att jag var djäkligt glad att jag fick för mig att ringa då och då. De var på väg att sätta dörrarna fel -de svänger åt olika håll- och det fönster som var öppningsbart på fel plats. Vi har tre fönster bredvid varandra och ville ha det öppningsbara i mitten.
Jag menar, vi hade skrivit ned allt. Ritat på papper och förklarat. Tejpat fast papperet på väggen för att vara övertydliga. Ändå kunde det gått fel.
 
  • Wow
remrag och 4 till
  • Laddar…
Det här husföretaget har väl figurerat på forumet ett antal ggr i trådar skapade av mindre nöjda kunder.
Någon fick inte slutbesked pga så många byggfel, vill jag minnas.
 
Cruzze Cruzze skrev:
Så fönstret blev alltså 22 meter brett istället för 24?

[bild]
Men med det smalare sidohängda fönstret behöver man göra mindre anspråk på grannens mark när man öppnar.
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Om man vill ha vippfönster så ska man väl få det? Tänk att gå in och köpa en Tesla Model Y men när leveransen kommer så står en MG utanför.
 
2388x288 centimeter, men var istället 2183x323 centimeter
Jaha ja, kanske korrekturläsa innan man publicerar? Jag har svårt att tänka mig ett fönster som är 21.83 meter brett och 3.23 meter högt.
 
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
richardtenggren
M mephisto73 skrev:
Jaha ja, kanske korrekturläsa innan man publicerar? Jag har svårt att tänka mig ett fönster som är 21.83 meter brett och 3.23 meter högt.
Jag träffade en byggkonstruktör på en utbildning förra våren, han jobbade åt Gert Wingårdh.
De jobbade tydligen på ett hus som skulle ha ett fönster på 18000x3000 mm, tydligen var det de största som gick transportera eller vad han sa. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.