Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Samfällighetens styrelse får inte göra detta. Samfällighetslagen stipulerar att en samfällighetsförenings ändamål är att förvalta den samfällighet för vilken den bildats. Och den får inte driva verksamhet som är främmande för det ändamålet. Och detta är en samfällighetsförening som förvaltar vägar, inte det främmande ändamålet avlopp. Så lösningen ligger inte i samfällighetsföreningen.
Bra input, jag tror dig.

Bara att knalla över till grannen och be henom ta bort sina rör då. Dumt att krångla till det och permanenta felet genom att skapa nya servitut. Bäst att så långt det är möjligt ha infrastrukturen inom sina egna gränser.

Lite sparsam info från TS, vi är många som frågat hur grannen ställt sig i diskussionen, men utan gensvar...
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Kanske vore intressant att gräva lite i historiken ?

Var radhusen egna fastigheter redan när de byggdes? Eller var det hyresradhus från början.

Hur ställer sig grannen? Kräver han att få ha det oförändrat? Om han är med på att dra om det på sin sida till sitt avlopp. Så kan väl du stå för rivningen av det på din sida. Skall du ändå renovera så är det en mindre insats.
 
  • Gilla
assiab och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Bra input, jag tror dig.

Bara att knalla över till grannen och be henom ta bort sina rör då. Dumt att krångla till det och permanenta felet genom att skapa nya servitut. Bäst att så långt det är möjligt ha infrastrukturen inom sina egna gränser.

Lite sparsam info från TS, vi är många som frågat hur grannen ställt sig i diskussionen, men utan gensvar...

Pratade med grannen och kom med förslag om att dra om avloppsrören i deras källare istället. Han skulle pratade med en förälder då han är förstagångs husägare och väldigt osäker vilket jag förstår när man är ung och inte har full koll. Han skulle återkomma men har inte hört något ännu.
 
  • Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Om röret är dragit vertikalt hos grannen måste väl köket ligga ovanför Din källare. Med tanke på gamla galv-rör i Din källare borde nog allt bytas ut. Både avlopp och vattenrör.
horisontellt menar jag, är en trött småbarnsförälder så blev lite fel. Galv-rör är på gång att bytas ut därav omfattande renovering.
 
Sliparn22 Sliparn22 skrev:
Pratade med grannen och kom med förslag om att dra om avloppsrören i deras källare istället. Han skulle pratade med en förälder då han är förstagångs husägare och väldigt osäker vilket jag förstår när man är ung och inte har full koll. Han skulle återkomma men har inte hört något ännu.
Låter rimligt.
Bra att vara smidig, ge honom tid att både kolla upp det och sedan fixa det.
 
  • Gilla
Mcap88
  • Laddar…
F
S Sir Duke skrev:
Knepigt.

Om det bara vara er granne som hempulat och trixat och skickat rör i er vägg, så vore det väl en sak. Men om varannat hus har samma lösning så är det ju en medveten gemensam infrastruktur som får anses ha ett visst berättigande, papper eller inte.

Det är väl två frågor egentligen; ska grannen fortsatt ha sina rör där, samt vem bör betala för byte om den tekniska livslängden nu är uppnådd.

Vad säger grannen egentligen?

Styrelsen kan väl också låta utreda frågan, inte specifikt gentemot din granne då utan generellt för området. Detta lär ju komma upp fler gånger när folk renoverar hemma.
Det där att styrelsen för en Samfällighet skall lägga resurser på annat än uppdraget är en total missuppfattning. Har fått höra allt möjligt dumt som ”grannens katt bajsar i vår sandlåda”, ”min granne skottar sin infart och lägger snön på min sida”, ”kan du inte prata med grannen så dom klipper gräset, jag har sagt till i flera år men han är en idiot”. Precis som om Samfällighetens styrelse är nån form av generell ordningsman och alternativ domstol. Den allra vanligaste är nyinflyttade som ”kräver” en lekplats och tyvärr tror att det är ens jobb att torka dom i röven och att man inte har nåt vanligt jobb. Ja just det, ett tag så skulle styrelsen tydligen plocka upp bajset efter medlemmarnas hundar med, inlämnat som motion.
 
Sliparn22 Sliparn22 skrev:
Pratade med grannen och kom med förslag om att dra om avloppsrören i deras källare istället. Han skulle pratade med en förälder då han är förstagångs husägare och väldigt osäker vilket jag förstår när man är ung och inte har full koll. Han skulle återkomma men har inte hört något ännu.
Har grannen också en egen y-koppling som han delar med nästa granne? Det är ju då ingen vinst för honom att frikoppla sig från din y-koppling men ändå vara tjänande för nästa granne.
 
Jetkokos Jetkokos skrev:
Har grannen också en egen y-koppling som han delar med nästa granne? Det är ju då ingen vinst för honom att frikoppla sig från din y-koppling men ändå vara tjänande för nästa granne.

Har pratat med alla grannar nu och det ser ut så här i varannat hus, totalt 6 hus i längan. Men alla har eget avlopp för toalett. Toalett och kök är på olika sidor av huset. Därför blir det inte jättesmidigt att koppla på köksavlopp på toalettavloppet. En av grannarna som har som oss i källaren hade bara bytt ut så mycket som möjligt av det gamla avloppsröret till plast och verkade inte bry sig så mycket om eventuella avtal eller inte.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det där att styrelsen för en Samfällighet skall lägga resurser på annat än uppdraget är en total missuppfattning. Har fått höra allt möjligt dumt som ”grannens katt bajsar i vår sandlåda”, ”min granne skottar sin infart och lägger snön på min sida”, ”kan du inte prata med grannen så dom klipper gräset, jag har sagt till i flera år men han är en idiot”. Precis som om Samfällighetens styrelse är nån form av generell ordningsman och alternativ domstol. Den allra vanligaste är nyinflyttade som ”kräver” en lekplats och tyvärr tror att det är ens jobb att torka dom i röven och att man inte har nåt vanligt jobb. Ja just det, ett tag så skulle styrelsen tydligen plocka upp bajset efter medlemmarnas hundar med, inlämnat som motion.
Vi har också haft en del konflikter i samfälligheten men långt ifrån sådana här problem :crysmile:
 
Sliparn22 Sliparn22 skrev:
Har pratat med alla grannar nu och det ser ut så här i varannat hus, totalt 6 hus i längan. Men alla har eget avlopp för toalett. Toalett och kök är på olika sidor av huset. Därför blir det inte jättesmidigt att koppla på köksavlopp på toalettavloppet. En av grannarna som har som oss i källaren hade bara bytt ut så mycket som möjligt av det gamla avloppsröret till plast och verkade inte bry sig så mycket om eventuella avtal eller inte.
Det låter som en vettig granne.
 
  • Gilla
Myrstacken och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Sliparn22 Sliparn22 skrev:
Har pratat med alla grannar nu och det ser ut så här i varannat hus, totalt 6 hus i längan. Men alla har eget avlopp för toalett. Toalett och kök är på olika sidor av huset. Därför blir det inte jättesmidigt att koppla på köksavlopp på toalettavloppet. En av grannarna som har som oss i källaren hade bara bytt ut så mycket som möjligt av det gamla avloppsröret till plast och verkade inte bry sig så mycket om eventuella avtal eller inte.
Hur ser det ut med avloppsledningen i mark? Har ni var sin anslutning till kommunens avloppsnät utanför varje tomt eller ligger det en gemensam ledning under radhuslängan som går till en enda anslutningspunkt?

Det senare skulle kunna vara skäl för att inrätta en ny GA.
 
  • Gilla
Jetkokos
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur ser det ut med avloppsledningen i mark? Har ni var sin anslutning till kommunens avloppsnät utanför varje tomt eller ligger det en gemensam ledning under radhuslängan som går till en enda anslutningspunkt?

Det senare skulle kunna vara skäl för att inrätta en ny GA.

Vet inte ännu, min sambo har varit i kontakt med kommunen om det då hon kom på det också. Vi får säkert svar nästa vecka på hur det ligger till.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det där att styrelsen för en Samfällighet skall lägga resurser på annat än uppdraget är en total missuppfattning. Har fått höra allt möjligt dumt som ”grannens katt bajsar i vår sandlåda”, ”min granne skottar sin infart och lägger snön på min sida”, ”kan du inte prata med grannen så dom klipper gräset, jag har sagt till i flera år men han är en idiot”. Precis som om Samfällighetens styrelse är nån form av generell ordningsman och alternativ domstol. Den allra vanligaste är nyinflyttade som ”kräver” en lekplats och tyvärr tror att det är ens jobb att torka dom i röven och att man inte har nåt vanligt jobb. Ja just det, ett tag så skulle styrelsen tydligen plocka upp bajset efter medlemmarnas hundar med, inlämnat som motion.
Läs inlägg #31
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Är rören från 1935? Fantastisk kvalitet då måste sägas.
Det är snarare väntat.

Kvaliteten på förkrigsrören (import från Tyskland, bland annat) var mycket hög sedan kom kriget och jo de som gjordes i Sverige var sisådär.
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Har grannen också en egen y-koppling som han delar med nästa granne? Det är ju då ingen vinst för honom att frikoppla sig från din y-koppling men ändå vara tjänande för nästa granne.
TS måste ju inte lova grannen någon vinst. Det räcker att påpeka att rören är på fel sida.

Eller om man så vill, vinsten är grannen slipper ha sin anläggning på annans fastighet och får framöver full rådighet över den, samt bygger bort framtida risker för juridiska och ekonomiska problem. Men man ska nog akta sig för att förhandla så mycket.

Fel på andra håll i huslängan bör lösas av de direkt berörda grannarna, utan att TS behöver bli involverad eller att grannens rättelse gentemot TS ska vara villkorad på något sätt.

Med detta sagt är det väl bra att vara smidig om rören varit dragna så där sedan 1930-talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.