Hej!

Vi vill öppna upp mellan kök och vardagsrum i vårt 2-plans hus. Öppningen blir totalt 7 meter lång. Enligt konstruktör skulle det vara möjligt med en HEA 280, om grundläggningen skulle klara av vikten som blir. Vi har krypgrund och pelarna skulle stå på grunden (någon form av betongblock, sten), vi har inte kollat upp om grunden klarar vikten dock. Vi vill helst inte behöva ha pelare då den krockar med våra köksplaner. Dock så kommer HEA-balken bygga ned 27cm och 28 på bredden. Går balken att bygga bort lite under befintligt tak? Eller får man tänka att det är vad som kommer hänga ned från taket?

Har någon gjort liknande? Öppnat upp lika stort? Hur löste ni det?
De röda cirklarna på ritningen visar vad vi vill ta bort för att öppna upp planlösningen.
 
  • Ritning av bottenvåning med röda cirklar markerande väggar som ska tas bort för öppen planlösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dalahest
  • Laddar…
H Hushus14 skrev:
Hej!

Vi vill öppna upp mellan kök och vardagsrum i vårt 2-plans hus. Öppningen blir totalt 7 meter lång. Enligt konstruktör skulle det vara möjligt med en HEA 280, om grundläggningen skulle klara av vikten som blir. Vi har krypgrund och pelarna skulle stå på grunden (någon form av betongblock, sten), vi har inte kollat upp om grunden klarar vikten dock. Vi vill helst inte behöva ha pelare då den krockar med våra köksplaner. Dock så kommer HEA-balken bygga ned 27cm och 28 på bredden. Går balken att bygga bort lite under befintligt tak? Eller får man tänka att det är vad som kommer hänga ned från taket?

Har någon gjort liknande? Öppnat upp lika stort? Hur löste ni det?
De röda cirklarna på ritningen visar vad vi vill ta bort för att öppna upp planlösningen.
kan inte konstruktören svara på det ? 7m öppning i bärande konstruktion låter som ett väldigt allvarligt ingrepp och inget jag hade inte vågat göra det utan rejält underlag på vart alla lasterna hanteras.
 
Som nämnts är 7m långt. Risken med lång spännvidder är att det kan uppstå störande svikt och vibrationer på övervåningen. Finns det möjlighet kan även balken placeras på övervåningen. Att fälla in balken i bjälklaget är möjligt men omständigt. Jag skulle föreslå att försöka få ner spännvidden. Gällande grunden borde konstruktören kunna ge några råd.
 
  • Gilla
Hushus14
  • Laddar…
Utan att ha sett någon sektion och exakta mått på huset och utan kunskap om snözon tycker jag att HEA 280 låter klent med tanke på att det är fråga om en primärbalk (som bär andra golvbjälkar). Jag tycker inte det är en realistisk lösning ur konstruktionssynpunkt. Jag tycker dessutom att planlösningen inte är genomarbetad. Ni bör ta professionell hjälp. Ni förstör huset om ni fortsätter på den här vägen. Nöj er med att öppna mellan köket och matrummet och mellan matrummet och vardagsrummet. Oavsett vilken spännvidd balken får kommer ni troligen att behöva göra grundförstärkningar för pelarlasterna.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Utan att ha sett någon sektion och exakta mått på huset och utan kunskap om snözon tycker jag att HEA 280 låter klent med tanke på att det är fråga om en primärbalk (som bär andra golvbjälkar). Jag tycker inte det är en realistisk lösning ur konstruktionssynpunkt. Jag tycker dessutom att planlösningen inte är genomarbetad. Ni bör ta professionell hjälp. Ni förstör huset om ni fortsätter på den här vägen. Nöj er med att öppna mellan köket och matrummet och mellan matrummet och vardagsrummet. Oavsett vilken spännvidd balken får kommer ni troligen att behöva göra grundförstärkningar för pelarlasterna.
Denna balk är enligt konstruktör enbart för att bära upp övervåningen. Vi har bärighet i ytterväggarna. Väggen mellan kök och matrum är bara någon form av spånskiva. Det är ju precis det du skriver som vi vill öppna upp. Detta är ju den nuvarande planlösningen, vår tanke är ju att ändra den.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
kan inte konstruktören svara på det ? 7m öppning i bärande konstruktion låter som ett väldigt allvarligt ingrepp och inget jag hade inte vågat göra det utan rejält underlag på vart alla lasterna hanteras.
Jo, det kan han och kommer att återkomma i den frågan. Jag var nyfiken på om någon annan hade gjort likvärdigt och hur det blev. Vi kommer självklart inte göra arbetet själva.
 
H Hushus14 skrev:
Denna balk är enligt konstruktör enbart för att bära upp övervåningen
Om det är ett tvåplanshus (inte 1,5 plans) med fackverkstakstolar låter det rimligt, inte annars.
 
J justusandersson skrev:
Om det är ett tvåplanshus (inte 1,5 plans) med fackverkstakstolar låter det rimligt, inte annars.
Jag väljer att lita på den konstruktör som sett alla ritningarna samt varit här och tittat i den frågan.
 
Då undrar jag varför du ställer frågan på Byggahus forum?
 
  • Gilla
datja och 2 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Då undrar jag varför du ställer frågan på Byggahus forum?
Jag var nyfiken på om det går att gömma balken under innertaket, om någon har öppnat upp lika stort och vilken lösning de valde, hur det blev, om de ångrar att de inte satte pelare osv. Jag var inte så intresserad av åsikter om huruvida planlösningen ser ogenomtänkt ut och att vi förstör huset.
 
Jag tror det blir ganska svårt att fälla in en centrerad hea i bjälklaget då den skulle behöva träs in från gaveln hela sträckan.
Jag hade föredragit att dela upp det på två längsgående, förhoppningsvis lite mindre hea, med ca 2m avstånd från varandra. En kan ju med fördel ligga kvar i centrum och utnyttja förstärkt grund. Denna metod hade gjort det lättare att glida in hea i bjälklaget och alla golvbjälkar. Sedan komplettera med nytt bjälklag mellan de längsgående hea.
 
H Hushus14 skrev:
Jag var inte så intresserad av åsikter om huruvida planlösningen ser ogenomtänkt ut och att vi förstör huset
Det förstår jag. Det är aldrig kul att få kritik, men sticker man ut hakan får man vara beredd på det. Sakerna hänger ihop. En 7 meter lång HEA 280 balk väger ett halvt ton. Enda möjligheten att få in den i bjälklaget är genom ett hål i gaveln med hjälp av kran. Dessutom måste man öppna upp bjälklaget för att korta av bjälkarna. Balken måste vila på pelare som måste ha egna grunder, eftersom varje pelarlast kommer att vara i storleken 5 ton. Även @JKristers måttliga förslag innebär att man måste ta upp ett stort hål i bjälklaget. Jag tycker det är rätt omdömeslöst att föreslå en 7 meter lång HEA 280 som lösning. En vansklig och mycket kostsam historia som tillför ganska lite.
 
  • Gilla
Mats och 3 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det förstår jag. Det är aldrig kul att få kritik, men sticker man ut hakan får man vara beredd på det. Sakerna hänger ihop. En 7 meter lång HEA 280 balk väger ett halvt ton. Enda möjligheten att få in den i bjälklaget är genom ett hål i gaveln med hjälp av kran. Dessutom måste man öppna upp bjälklaget för att korta av bjälkarna. Balken måste vila på pelare som måste ha egna grunder, eftersom varje pelarlast kommer att vara i storleken 5 ton. Även @JKristers måttliga förslag innebär att man måste ta upp ett stort hål i bjälklaget. Jag tycker det är rätt omdömeslöst att föreslå en 7 meter lång HEA 280 som lösning. En vansklig och mycket kostsam historia som tillför ganska lite.
Ja, absolut. Det har du rätt i.
Att lägga in den i bjälklaget förstår jag nu är väldigt svårt men jag har ingenting emot att det blir likt ett valv. Vi är medvetna om att det kommer bli en dyr historia och är beredda på det då det känns viktigt för oss med den öppningen för hur vi tänkt oss. Är det vanskligt ur synpunkten att det riskerar att huset tar skada? Eller på vilket sätt? Har du några idéer du kan dela med dig av som vi inte tänkt på? Huset är ca. 8m brett och 15m långt. Taket har en rejäl sluttning men exakt vinkel vet jag ej. Snözon 3-3.5. Ovanför vad vi vill riva finns ett öppet gemensamt utrymme, ett badrum och kattvindar. Konstruktören gav oss ett alternativ med en pelare som vi också har i åtanke men vi vill först kolla upp alla möjligheter för att öppna upp hela vägen. Men vi vill ju självklart inte att det blir på bekostnad av huset. Att vi sedan har olika smak för hur vi väljer att bo är en annan sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.