J JIMMEN skrev:
Ledsen att du kände dig träffad? Finns annat folk som uppmanar till egen installation.
Säljer pumpar och behöver definitivt inte läxan.
Det finns bra många fler köldmedia och f-gaser men som du säger är det vanligast med de två i konsumentpumpar.
Men tyvärr river många även sina gamla pumpar när dom ska installera nya. Säkert och bra.

Kände att jag var tvungen att tydliggöra, klorfria gaser är naturligtvis inte farliga i kort exponering.
Men räkna på miljöskada dessutom.. Det är 2021.
Gör man bara en korrekt pumpdown som man kan läsa om i installationsmanualen eller göra en googling på så släpper man inte ut något köldmedium. Förutsatt att pumpen fortfarande hjälpligt går att köra i kylläge. Då pumpar man över allt i utedelen och stänger kranarna. Helst ska man mäta trycket i serviceporten så man kan stänga av när den går i vacuum. En scrollkompressor gillar inte gå i vacuum för länge.
 
H Hallerudsbo skrev:
Vet jula har ledningar som är fördig fyllda.
Men det är en dålig lösning.
Man bör vacuum suga för att verkligen garantera att fukt är borta.
Vet folk som sätter upp pumpar, dit med ledningen och bara släpper på gasen från utedelen.
Men det är inte bra om det då är fukt i röret.......
Hela systemet är förfyllt så om man bara ser till att koppla ihop delarna en dag det inte regnar eller är dimma så kommer utrymmet som kan innehålla fukt vara ca 10mm3 totalt.
Och de är väldigt högt räknat.
 
  • Gilla
Jonny Hylander
  • Laddar…
H
A Alexn72 skrev:
Hela systemet är förfyllt så om man bara ser till att koppla ihop delarna en dag det inte regnar eller är dimma så kommer utrymmet som kan innehålla fukt vara ca 10mm3 totalt.
Och de är väldigt högt räknat.
kvittar det för det är fortfarande inte en korrekt installation.
 
G gredd skrev:
Gör man bara en korrekt pumpdown som man kan läsa om i installationsmanualen eller göra en googling på så släpper man inte ut något köldmedium. Förutsatt att pumpen fortfarande hjälpligt går att köra i kylläge. Då pumpar man över allt i utedelen och stänger kranarna. Helst ska man mäta trycket i serviceporten så man kan stänga av när den går i vacuum. En scrollkompressor gillar inte gå i vacuum för länge.
Problemet är att FOLK inte googlar eller läser. Därför fick vi reglementet.
Normalt gillar jag att forumet lyfter och möjliggör, men där går gränsen. Stränga inte gitarren åt folk som kommer spela säckpipa.
 
  • Gilla
PelleH73 och 1 till
  • Laddar…
H
Om de nu finns på jula med snabbkoppling skulle det var förbjudet då det är skit.
Vet att de hade utgått då svärfar var där för 1-2 år sedan och skulle köpa.

själv så gav jag 16000 färdigt installerat för en ft35
 
  • Värmepumpen Mitsubishi Electric installerad utomhus bredvid vit vägg, med några träplankor och verktyg på grusmarken framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Adde17
  • Laddar…
Köpte en Qlima på Jula för nån månad sedan.
Stod i rea-pallen och en skylt med ”halva röda priset gäller”.
Tog deras Inselo-installation och so far funkar den klockrent för under 7000kr installerad och klar. (2500 för pumpen och ca 4400 för inst - rot).
4 års garanti gäller också när den är installerad av Inselo, så sålänge lär det va en bra affär.
 
  • Gilla
EnTräFura och 2 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Vet jula har ledningar som är fördig fyllda.
Men det är en dålig lösning.
Man bör vacuum suga för att verkligen garantera att fukt är borta.
Vet folk som sätter upp pumpar, dit med ledningen och bara släpper på gasen från utedelen.
Men det är inte bra om det då är fukt i röret.

men sen sitter folk och klagar över att de inte fick en Porsche när de köpte en golf.
Julas qlima pumpar är inte förfyllda utan skall enligt manualen både vakuumsugas och fyllas…
 
H Hallerudsbo skrev:
kvittar det för det är fortfarande inte en korrekt installation.
Kravet är löjligt. För det är inte vid installationen som problemet uppstår.
Alla vill väl sin nya pump ska fungera.

Problemet är när pumpen inte funkar längre och där finns inget som hindrar någon från att bara klippa ledningarna.
Men om informationen funnits på bredare front hur man gör så ökar sannolikheten att det görs på rätt sätt.

Att handel med själva gasen är reglerad har jag tvärt om inget problem med.
Men att installera en värmepump med förfyllda rör inte är lagligt med fullt lagligt att köpa 2 kubik olja och förbränna den under vintern är helt okej....
På samma sätt som det finns folk som servar sin bil och bla byter olja och filter. Så är skaran som gäller ut den i naturen försvinnande liten.
Det gäller att fokusera på rätt del av det dåliga.
En idag lagligt installerad pump kan utan problem klippas och slängas på åvc.
När sker de dåliga?
 
  • Gilla
Snailman och 5 till
  • Laddar…
A
H Hallerudsbo skrev:
Vet jula har ledningar som är fördig fyllda.
Men det är en dålig lösning.
Man bör vacuum suga för att verkligen garantera att fukt är borta.
Vet folk som sätter upp pumpar, dit med ledningen och bara släpper på gasen från utedelen.
Men det är inte bra om det då är fukt i röret.

men sen sitter folk och klagar över att de inte fick en Porsche när de köpte en golf.
Den enda nackdelen med förfyllda rör är att du sällan får rätt längd. I övriga fall skall det vakumsugas
 
  • Gilla
Grumsgrums och 1 till
  • Laddar…
J JIMMEN skrev:
Problemet är att FOLK inte googlar eller läser. Därför fick vi reglementet.
Normalt gillar jag att forumet lyfter och möjliggör, men där går gränsen. Stränga inte gitarren åt folk som kommer spela säckpipa.
Du har så klart helt rätt men det är inte så många som vågar att bara klipper rören. Och de som trots allt gör det släpper ut ca ett kilo HFC i atmosfären. Som jämförelse läcker de flesta AC i gamla bilar. Det tillåts till och med ett visst årligt läckage från mobila anläggningar. Vi snackar om många ton HFC som läcker ur bilar varje år bara i Sverige. Då är de som klipper rören på sina VP en droppe i havet.

En liten anekdot. Har hört gubbarna berätta hur det gick till när man skulle fasa ut det "livsfarliga" R12 som skadade ozonlagret. Allt R12 skulle bort och ersättas med klorfria köldmedier. Denna miljöomställning skulle alltså vara bra för miljön. Hur gick det då till i praktiken? De berättade om en livsmedelsfabrik med stora kylanläggningar. När det skulle rivas öppnade man kranarna och lät 3000 kg R12 blåsa ut i atmosfären över natten. Man hade ingen möjlighet att ta tillvara på det. Och det var ingen isolerad händelse. Myndigheternas påhitt gör oftast mer skada än nytta. Jag har fortfarande ett 50 år gammalt kylskåp Med R12 som fungerar perfekt. Ersätta fullt fungerande grejer med nytt är inte bra för miljön. Se bara på omställningen till elbilar när miljömupparna vill skrota 4 miljoner fungerande bilar. Stollar!
 
  • Gilla
  • Wow
Snailman och 12 till
  • Laddar…
A
K Kabehusvagn3328 skrev:
Nja, är dom inte förfyllda från fabrik, i forumet om dålig effektivitet har nog gasen läckt ut, effekten smyger ned och blir dålig, troligen bilventilen som sitter i grova röret för fyllning , återkoppling till kompressorn, ventilen läcker väldigt sakta, där man fyller på gas och den avfrostar i oändlighet när trycket är lågt, be en kyltekniker kolla trycket byta ventilen och fylla på ny gas, kanske vaccumsuga och aggregatet går som nytt, min ventil kass ny gas fylldes på, sprutar värme efter 12 år
Det är inte alla som har denna ventil.
 
A
J JIMMEN skrev:
Sen januari 2020 är det förbjudet.
Sluta uppmana folk till dumheter som slutar i att dom suger i sig eller släpper ut R45-50 eller andra kylmedia.

Förstår verkligen inte hur det kan vara så svårt att förstå att miljö och hälsa är prio ett.
Det kallas sanering
 
Jag har som jag skrev sedan tidigare tre pumpar från Jula som jag är helt nöjd med, har kostat i inköp samma som en ”märkesmaskin”. De är bara för att värma upp biutrymmen när de skall användas, och för kyla i sovrummet sommartid. Jag är helt nöjd med funktionen i pumparna.

Jag har installerat alla själv utan annat verktyg än mejseln som man skuvar fast elsladden med. Rören är förfyllda vilket enligt min egen erfarenhet är kanonbra och enkelt.

Därför tänkte jag köpa en till och låta stå för framtida bruk. Men nu upptäckte jag det här med intyg vilket är nytt. Jag vet att direktiven funnits och att det inte är Julas påhitt. Och det är bra att freoner inte släpps ut i luften. Men inga mer utsläpp har skett för att jag pluggat in slangkontakten istället för en installatör som kostar x kronor gör det.

Tack för allas synpunkter, som väntat tänker folk olika
 
  • Gilla
EnTräFura och 5 till
  • Laddar…
A
G Gonner skrev:
Hej!
Som det skrivits i tråden är det F-gasförordningen som reglerar vem som får installera och göra ingrepp i köldmediekretsen. Den Svenska F-gasförordningen härstammar från den Europeiska F-gasförordningen så det fungerar inte längre att privatimportera värmepumpar från annat EU land och tro att man kan flyga under radarn.

Någon skrev att kylfirmorna har "kartellbildning" och tar ut ockerpriser. Visst ska kylfirmorna tjäna pengar liksom alla andra företag men du har som kylfirma en del lagstadgade utgifter som andra branscher saknar.
- Företaget ska ha företagsceritifikat
- Det ska finnas godkänd kontrollutrustning för att teknikerna ska kunna kontrollera sina personliga verktyg.
- Alla Tekniker ska vara personligt certifierade med obligatorisk omcertifiering vart 5:e år (elbehörighet behöver inte omcertifieras).
- Varje tekniker ska ha godkänd läcksökare (ca 10 000kr), godkänt manometerställ som ska kalibreras 1gång/ månad (ca 15 000kr), godkänd våg som kallibreras 1gång/ månad (ca 7 000kr), godkänd vacuumeter som kalibreras 1 gång/ månad (ca 10 000), godkänd vaccumpump (ca12 000kr), godkänt tömningsaggregat (ca 17 000kr), provtryckningsutrustning (kan vara gemensam på företaget)
- Avlagd lödlicens (vart annat år)
Till detta ska även tilläggas att inköp av "kvalitetsvärmepumpar" kostar betydligt mer nu än för ett par år sedan då nya värmepumpar är varvtalsreglerade mot tidigare on/off styrning.

Det finns även en par andra aspekter förutom F-gasförordningen varför arbete i kyl/värmepumpskretsar är förbehållet kyltekniker.
- Det är otroligt höga tryck i systemen varför Trykkärlsdirektivet måste beaktas. R407C har ett arbetstryck på ca 15bar, R410 har ett arbetstryck upp mot 40bar. Detta innebär att du bygger en "bomb" om du gör fel. Som exempel inträffade det en olycka vid provtryckning av kylsystem för ca 10 år sedan när en bit gjutgods från en sprucken kompressor lossnade vid ca 30 bars tryck och passerade genom kollegans axel och därefter genom en bakomliggande vägg.

-En del gaser är giftiga andra blir farliga om de utsätts för värme (bildar stridsgasen Fosgen).

- Många köldmedium är brandfarliga såsom Propan, Butan, R1234ze (används flitigt i värmepumpar idag)

Någon skrev att det endast behövs en skruvmejsel för att installera en värmepump.

Du ska enligt lag täthetsprova rördragningen med övertryck (Nitrogen) före fyllning av köldmedium.
Vill du att värmepumpen ska hålla mer än några år måste du vacuumsuga systemet för att säkerställa så ingen fukt finns kvar. Minsta lilla fukt kvar och du tappar effekt direkt plus att den inte klarar låga utomhustemperaturer.

/ Patrik (Certifierad kyltekniker klass 1)
Då vet du att Lödprov inte behövs samt att man kontrollerar utrustningen 1ggn per år om man inte misstänker fel. Ej heller krav på nitrogen, men bra. Läcksökning skall självklar ske efter alla ingrepp i köldmedeldkretsen.
 
  • Gilla
B6304S1 och 1 till
  • Laddar…
A
G gredd skrev:
Ja sa ju att man inte fick göra så. Hur många tror du inte köper el-installationsprylar på Biltema och leker elektriker där hemma? Det är bra mycket farligare för hälsan. Köldmediet, som förövrigt heter R32 eller det äldre R410a är mest farligt om man får det i ögonen. På händerna bränns det rejält så handskar och skyddsglasögon ska användas! Fast man får ju som sagt inte göra sådana här jobb själv, precis som med fasta elinstallationer.
Om man skall vara noggrann är R32 äldst av dessa. Ingår för övrigt med 50% i R410a
 
  • Gilla
Karobi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.