M Markarbetaren skrev:
Nja, skriver du under intyget [länk]
i företagets namn så gör du dig skyldig till urkundsförfalakning!
Citat ”
  • Om du vill använda annan installatör måste du vid köp av produkten uppvisa ett påskrivet intyg komplett med certifikatnummer från kyltekniker som ska installera. Intyget måste du ta med och uppvisa när du köper produkten i varuhuset. Om påskrivet intyg saknas får vi inte lämna ut värmepumpen. Du hittar intyget här.”
Och jag säger att du inte behöver det när du väl kommer till butiken. Många bekanta har köpt julapumpar på mitt certnummer (som jag visserligen installerat) men jag har inte fått någon förfrågan från Jula och har inte skrivit på något. Kunden har bara själv uppgett Cert nummer och företagsnamn till säljaren på Jula. De är inte så noga på den biten utan skräms mest på hemsidan för att de måste pga lagstiftningen. De vill bara sälja pumpar såklart.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
S Stefansod68 skrev:
Varför läser du inte före du svarar? Det beror på svensk lag och EU-förordningar.
Vem bryr sig om EU? Nördar på yttersta vänterkanten...
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
H
Jula hade en sväng pumpar med snabb koppling med men vilken skit.
 
D docboy skrev:
Alla luftvpumpar skall vakuumsugas innan satta i drift, men inte julas?
Säger ju endel..
Nja, är dom inte förfyllda från fabrik, i forumet om dålig effektivitet har nog gasen läckt ut, effekten smyger ned och blir dålig, troligen bilventilen som sitter i grova röret för fyllning , återkoppling till kompressorn, ventilen läcker väldigt sakta, där man fyller på gas och den avfrostar i oändlighet när trycket är lågt, be en kyltekniker kolla trycket byta ventilen och fylla på ny gas, kanske vaccumsuga och aggregatet går som nytt, min ventil kass ny gas fylldes på, sprutar värme efter 12 år
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
B Bjerrod skrev:
Beställ en VP från Tyskland på ebay.de istället. Då slipper du intyg och kan välja en bättre pump.
[länk]
Kylaggregat för sydtyskland utan nordenanpassning mestadels på 3,4 kW och utan garanti blir väl inte bättre.
Mitsubishi LN35 är den enda vettiga maskinen för villauppvärmning i deras långa lista.
Polarpumpen tar 21385 för komplett installation med 5 års fabriksgaranti. Din sida tar 2150 euro UTAN installation UTAN nordenanpassning och UTAN 5 års garanti.
 
  • Gilla
guggen och 5 till
  • Laddar…
emmschen emmschen skrev:
Jag skulle inte rekommendera att köpa pump på Jula alls med mina erfarenheter.
Bra att du fick som du ville till slut.
Jag köpte Julas billigaste för många år sen och installerade själv i sommarstugan, funkar fortfarande. Elräkningen gick ner ordentligt trots att den inte går att köra med vinst under -7. Måste alltså komplettera med elelement - å andra sidan är det sällan under 7 minusgrader i Mellansverige numera.
En kyltekniker som var i närheten erbjöd sig att kontrollera effektiviteten och tyckte jag skulle vara mycket nöjd (trots att han representerade ett av de stora märkena).
Så jag har tänkt köpa hos Jula igen när det blir aktuellt. Med installation, för det tog mig en vecka att göra det själv.
 
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Jula har två olika sorter. S-serien som behöver vacuumsugas på vanligt vis och SC-serien som har förfyllda rör och snabbkopplingar påskruvade (upplagt för läckage i framtiden). Köp den billigare S-serien med vanliga flare kopplingar är mitt tips. Det behövs ingen vacuumpump om man nu ändå tänker vara olaglig o montera själv. Man kan blåsa rören med lite av gasen. Så gör dom i sydeuropa. Förr hade inte ens proffsen vacuumpump utan sköljde rören med gas istället. Nu har jag lärt er en massa bus här. Ni får naturligtvis inte göra så nu för tiden. Greta blir arg då.
 
  • Gilla
  • Haha
Mazdarune och 5 till
  • Laddar…
Sen januari 2020 är det förbjudet.
Sluta uppmana folk till dumheter som slutar i att dom suger i sig eller släpper ut R45-50 eller andra kylmedia.

Förstår verkligen inte hur det kan vara så svårt att förstå att miljö och hälsa är prio ett.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Donn och 11 till
  • Laddar…
H
H Hallerudsbo skrev:
vaccum pump behövs väl med
Nej inte om man väljer en modell som är förfylld. Det är bara en snabbkoppling som ska sättas ihop, hur enkelt som helst. Sedan säljer dom ju även pumpar som inte är fyllda, då krävs rätt utrustning.
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
Hej!
Som det skrivits i tråden är det F-gasförordningen som reglerar vem som får installera och göra ingrepp i köldmediekretsen. Den Svenska F-gasförordningen härstammar från den Europeiska F-gasförordningen så det fungerar inte längre att privatimportera värmepumpar från annat EU land och tro att man kan flyga under radarn.

Någon skrev att kylfirmorna har "kartellbildning" och tar ut ockerpriser. Visst ska kylfirmorna tjäna pengar liksom alla andra företag men du har som kylfirma en del lagstadgade utgifter som andra branscher saknar.
- Företaget ska ha företagsceritifikat
- Det ska finnas godkänd kontrollutrustning för att teknikerna ska kunna kontrollera sina personliga verktyg.
- Alla Tekniker ska vara personligt certifierade med obligatorisk omcertifiering vart 5:e år (elbehörighet behöver inte omcertifieras).
- Varje tekniker ska ha godkänd läcksökare (ca 10 000kr), godkänt manometerställ som ska kalibreras 1gång/ månad (ca 15 000kr), godkänd våg som kallibreras 1gång/ månad (ca 7 000kr), godkänd vacuumeter som kalibreras 1 gång/ månad (ca 10 000), godkänd vaccumpump (ca12 000kr), godkänt tömningsaggregat (ca 17 000kr), provtryckningsutrustning (kan vara gemensam på företaget)
- Avlagd lödlicens (vart annat år)
Till detta ska även tilläggas att inköp av "kvalitetsvärmepumpar" kostar betydligt mer nu än för ett par år sedan då nya värmepumpar är varvtalsreglerade mot tidigare on/off styrning.

Det finns även en par andra aspekter förutom F-gasförordningen varför arbete i kyl/värmepumpskretsar är förbehållet kyltekniker.
- Det är otroligt höga tryck i systemen varför Trykkärlsdirektivet måste beaktas. R407C har ett arbetstryck på ca 15bar, R410 har ett arbetstryck upp mot 40bar. Detta innebär att du bygger en "bomb" om du gör fel. Som exempel inträffade det en olycka vid provtryckning av kylsystem för ca 10 år sedan när en bit gjutgods från en sprucken kompressor lossnade vid ca 30 bars tryck och passerade genom kollegans axel och därefter genom en bakomliggande vägg.

-En del gaser är giftiga andra blir farliga om de utsätts för värme (bildar stridsgasen Fosgen).

- Många köldmedium är brandfarliga såsom Propan, Butan, R1234ze (används flitigt i värmepumpar idag)

Någon skrev att det endast behövs en skruvmejsel för att installera en värmepump.

Du ska enligt lag täthetsprova rördragningen med övertryck (Nitrogen) före fyllning av köldmedium.
Vill du att värmepumpen ska hålla mer än några år måste du vacuumsuga systemet för att säkerställa så ingen fukt finns kvar. Minsta lilla fukt kvar och du tappar effekt direkt plus att den inte klarar låga utomhustemperaturer.

/ Patrik (Certifierad kyltekniker klass 1)
 
  • Gilla
Donn och 13 till
  • Laddar…
H
H Håkan V skrev:
Nej inte om man väljer en modell som är förfylld. Det är bara en snabbkoppling som ska sättas ihop, hur enkelt som helst. Sedan säljer dom ju även pumpar som inte är fyllda, då krävs rätt utrustning.
har jula kvar snabbkoppling fortfarande?
Trodde dom försvann för ett tag sedan.
Svärfar skulle ha pump för 1 år sedan då hade dom inte det.
 
J JIMMEN skrev:
Sen januari 2020 är det förbjudet.
Sluta uppmana folk till dumheter som slutar i att dom suger i sig eller släoper ut R45-50 eller andra kylmedia.

Förstår verkligen inte hur det kan vara så svårt att förstå att miljö och hälsa är prio ett.
Ja sa ju att man inte fick göra så. Hur många tror du inte köper el-installationsprylar på Biltema och leker elektriker där hemma? Det är bra mycket farligare för hälsan. Köldmediet, som förövrigt heter R32 eller det äldre R410a är mest farligt om man får det i ögonen. På händerna bränns det rejält så handskar och skyddsglasögon ska användas! Fast man får ju som sagt inte göra sådana här jobb själv, precis som med fasta elinstallationer.
 
  • Gilla
Adde17 och 1 till
  • Laddar…
H
H Hallerudsbo skrev:
Jula hade en sväng pumpar med snabb koppling med men vilken skit.
Min som jag köpte 2013 gick helt problemfritt i 5 år i alla fall, så den hann betala sig själv. Troligen hade den klarat sig längre om den fått sig en påfyllning och vakumsugning.
 
  • Gilla
LOER
  • Laddar…
H
H Hallerudsbo skrev:
har jula kvar snabbkoppling fortfarande?
Trodde dom försvann för ett tag sedan.
Svärfar skulle ha pump för 1 år sedan då hade dom inte det.
Alla som har "SC" i produktnamnet tror jag ska vara förfyllda, så var det tidigare i alla fall: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...g/varmepumpar-luft-luft/luftvarmepump-008297/

"
4 m slangpaket medföljer
Luftvärmepumpen levereras med 4 m slangpaket. Pumpen är förfylld med köldmedium, kräver jordfelsbrytare och installationen ska utföras av behörig kyltekniker."
 
G gredd skrev:
Ja sa ju att man inte fick göra så. Hur många tror du inte köper el-installationsprylar på Biltema och leker elektriker där hemma? Det är bra mycket farligare för hälsan. Köldmediet, som förövrigt heter R32 eller det äldre R410a är mest farligt om man får det i ögonen. På händerna bränns det rejält så handskar och skyddsglasögon ska användas! Fast man får ju som sagt inte göra sådana här jobb själv, precis som med fasta elinstallationer.
Ledsen att du kände dig träffad? Finns annat folk som uppmanar till egen installation.
Säljer pumpar och behöver definitivt inte läxan.
Det finns bra många fler köldmedia och f-gaser men som du säger är det vanligast med de två i konsumentpumpar.
Men tyvärr river många även sina gamla pumpar när dom ska installera nya. Säkert och bra.

Kände att jag var tvungen att tydliggöra, klorfria gaser är naturligtvis inte farliga i kort exponering.
Men räkna på miljöskada dessutom.. Det är 2021.
 
  • Gilla
Adde17
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.