Så har Jula till slut börjat kräva uppvisande av installationsintyg innan man köper värmepump från dem. Lite knäppt för mig som skulle vilja passa på nu när det är REA för framtida bruk då jag har tre sedan tidigare som förr eller senare kommer ge upp. För mig är det alltså inte aktuellt med installation förens om nåt eller några år.

Tokigt tycker jag.

Några kommentarer?

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...g/varmepumpar-luft-luft/luftvarmepump-008297/
 
  • Gilla
karlmb och 5 till
  • Laddar…
Fast om du väljer inselo som installatör som jula erbjuder så får du köpa den va?
Då borde man kunna säga att man vill köpa den på rean, men att den skall installeras längre fram.

Börjas det ringa för installation så kanske pumpen blivit överkörd av en bil eller tappad från ett tak.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Destrier och 53 till
  • Laddar…
G Gud_ skrev:
Fast om du väljer inselo som installatör som jula erbjuder så får du köpa den va?
Då borde man kunna säga att man vill köpa den på rean, men att den skall installeras längre fram.

Börjas det ringa för installation så kanske pumpen blivit överkörd av en bil eller tappad från ett tak.

Läser man texten så står det att inte får lämna ut den om det finns ett intyg om certifierad kyltekniker. Det är nog så att finns ett nytt regelverk som de måste förhålla sig till.
 
  • Gilla
Franken. och 7 till
  • Laddar…
S studiomannen skrev:
Så har Jula till slut börjat kräva uppvisande av installationsintyg innan man köper värmepump från dem. Lite knäppt för mig som skulle vilja passa på nu när det är REA för framtida bruk då jag har tre sedan tidigare som förr eller senare kommer ge upp. För mig är det alltså inte aktuellt med installation förens om nåt eller några år.

Tokigt tycker jag.

Några kommentarer?

[länk]
Infon om varför dom kräver installationsintyg står på sidan du länkar till på JULA, här kommer det viktigaste som står där:

Enligt gällande lagstiftning ska du innan köp ingå avtal med Jula. Avtalets syfte är att du som kund försäkrar Jula om att värmepumpen installeras av en certifierad installatör.

F-gasförordningen (EU) 517/2014, Artikel 10:
Installation av icke hermetiskt sluten utrustning, d.v.s. utrustning som inte tätats genom svetsning, hårdlödning eller liknande fast hopfogning och som innehåller fluorerande växthusgaser utföras av en, i enlighet med artikel 10 i förordning (EU) 517/2014, certifierad installatör.

F-gasförordningen (EU) 517/2014, Artikel 11.5:
Icke-hermetiskt sluten utrustning påfylld med fluorerade växthusgaser får endast säljas till slutanvändare om det kan bevisas att installationen ska utföras av ett företag som är certifierat i enlighet med artikel 10.
 
  • Gilla
Franken. och 13 till
  • Laddar…
G Gud_ skrev:
Fast om du väljer inselo som installatör som jula erbjuder så får du köpa den va?
Då borde man kunna säga att man vill köpa den på rean, men att den skall installeras längre fram.

Börjas det ringa för installation så kanske pumpen blivit överkörd av en bil eller tappad från ett tak.
Jag tänkte precis samma.
Inselo ringer upp och vill boka installationsdatum, du bokar in 24 maj 2026.
 
  • Gilla
  • Haha
Destrier och 17 till
  • Laddar…
L Lövborgen skrev:
Infon om varför dom kräver installationsintyg står på sidan du länkar till på JULA, här kommer det viktigaste som står där:

Enligt gällande lagstiftning ska du innan köp ingå avtal med Jula. Avtalets syfte är att du som kund försäkrar Jula om att värmepumpen installeras av en certifierad installatör.

F-gasförordningen (EU) 517/2014, Artikel 10:
Installation av icke hermetiskt sluten utrustning, d.v.s. utrustning som inte tätats genom svetsning, hårdlödning eller liknande fast hopfogning och som innehåller fluorerande växthusgaser utföras av en, i enlighet med artikel 10 i förordning (EU) 517/2014, certifierad installatör.

F-gasförordningen (EU) 517/2014, Artikel 11.5:
Icke-hermetiskt sluten utrustning påfylld med fluorerade växthusgaser får endast säljas till slutanvändare om det kan bevisas att installationen ska utföras av ett företag som är certifierat i enlighet med artikel 10.
Jag tänker att ts förstår varför, kompletterande förordningar känns onödigt.
Det viktigaste som står på Julas hemsida bör ju ändå vara att man inte får köpa värmepumpen om man inte har underskrift.
Inte vilken artikel som reglerar saken.
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Jula fick sckica ut en installationsförfrågan till dom lokala fagpersonerna här förbi. Ingen svarade. Sen ringde Jula meg om att hämta VP'n. Dom behövde lagret själv. Då var kravet :p glömt..
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Jonas Arvidsson och 13 till
  • Laddar…
S studiomannen skrev:
Så har Jula till slut börjat kräva uppvisande av installationsintyg innan man köper värmepump från dem. Lite knäppt för mig som skulle vilja passa på nu när det är REA för framtida bruk då jag har tre sedan tidigare som förr eller senare kommer ge upp. För mig är det alltså inte aktuellt med installation förens om nåt eller några år.

Tokigt tycker jag.

Några kommentarer?

[länk]
Va? Det låter ju helt sjukt. Men visst, de får nog göra sådär. Men de lär ju inte sälja lika många. Du kan ju välja att köpa den någon annanstans. Mig veterligen är det inget krav. Ska de kräva intyg för att du ska få köpa tätskikt för badrum också då t.ex?

Jag hade en dispyt med Jula om en värmepump för länge sedan. Jag hade fått hjälp av en vän att installera den. Funkade inte som utlovat. Skulle klara ner till -30°C eller nåt. Och jag hade ändå valt en modell som skulle klara 120 kvm trots att utrymmet den skulle värma bara var 50 kvm. Men när det blev -10°C visade det sig att det var ren lögn. Den gick på Max hela vintern och slukade el, men värmde knappt alls. Den blåste aldrig mer än typ 23°C och var 10:e min gick den på avfrostning, och då blåste den in kall luft. Så det blev +/- 0… Jag reklamerade den. De ville först inte ta emot reklamationen eftersom jag hade installerat den själv. Tyvärr för dem så hade jag arbetat med kundtjänst i ett flertal år och hade bra koll på KKL. Sa åt dem att de får skicka ut en tekniker, för den ska bara fungera. Sa också att om den är felaktigt installerad så står jag såklart för åtgärdskostnaden, men är det inget fel på installationen så får de byta ut den. Enligt KKL ska enheten vara ”fackmannamässigt” och korrekt installerad. Samma sak som med tätskikt i badrum. Då FÅR göra det själv om du gör det fackmannamässigt enligt tillverkarens anvisningar. Det var inga fel på installationen, eller pumpen. Den var helt enkelt riktigt dålig, och specarna stämde inte mot vad man hade lovat ut. Jula fick krypa till korset och köpa tillbaka pumpen nästan ett år efter. Jag skulle inte rekommendera att köpa pump på Jula alls med mina erfarenheter. Vi köpte nyligen en Panasonic Flaghship av polarpumpen till vårt fritidshus. Med installation den här gången dock. Den är riktigt bra! Gått drygt ett år nu. Inga bekymmer, sjukt mycket effektiv, och framförallt snål!
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
emmschen emmschen skrev:
Va? Det låter ju helt sjukt. Men visst, de får nog göra sådär. Men de lär ju inte sälja lika många. Du kan ju välja att köpa den någon annanstans. Mig veterligen är det inget krav. Ska de kräva intyg för att du ska få köpa tätskikt för badrum också då t.ex?
Jo, det är ett krav. Egentligen är det mer förvånande att Jula i flera år sålt vp i strid med gällande lagstiftning, EU-förordningen som nämns ovan blev svensk lag 2017:

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...1128-om-fluorerade-vaxthusgaser_sfs-2016-1128
 
  • Gilla
Donn och 7 till
  • Laddar…
S studiomannen skrev:
Så har Jula till slut börjat kräva uppvisande av installationsintyg innan man köper värmepump från dem. Lite knäppt för mig som skulle vilja passa på nu när det är REA för framtida bruk då jag har tre sedan tidigare som förr eller senare kommer ge upp. För mig är det alltså inte aktuellt med installation förens om nåt eller några år.

Tokigt tycker jag.

Några kommentarer?

[länk]
Men om inte du behöver den nu varför köper du den? Utveckling går fort och jula kommer antagligen att ha rea på sina värmepumpar igen. Då får du kanske en bättre pump till ett bra pris.
 
  • Gilla
Mazdarune och 18 till
  • Laddar…
Det finns fler alternativ, pröva t.ex. Proshop som är danskägt, där är det fortfarande "no questions asked"! Värmepumpar - Hög kvalitet till lågt pris. Se vårt stora utbud (proshop.se). Utvecklingen går ju annars mot värmepumpar som innehåller kylmedier som varken bidrar till växthuseffekten eller är skadliga för miljön. I Sverige är kylbranschens intresseorganisationer otroligt starka och i huvudsak är det ju ett ekonomiskt intresse man bevakar med sitt blod och med miljön som huvudargument. Branschen försöker och har ju hittills lyckats hålla uppe sin ensamrätt och därmed behålla en hög prisnivå. Det är ju t.om. svårt att köpa in en vatten-vatten VP idag där köldmediet är hermetiskt inneslutet. Köpte en sådan för 20 år sedan på den lokala byggmarknaden, men de vågar inte sälja en sådan längre på grund av branschens oligopol. En pump som kostade ca 30000 kr då kostar ju 50000 kr, vilket är långt mer än konsumentprisindex. Spännande att se vad som händer när kylmedierna blir helt ofarliga för miljön och vilka argument det blir då. Det är inte mer än ca 5 år sedan man kunde köpa 335 grams flaskor med kylspray på Biltema som innehöll 1,1,1,2-Tetrafluoretan => R134a och spruta rakt ut i luften, samtidigt som det var brottsligt att installera en luft-luft värme :)! Tur att man får förtroende för myndighetssverige!
 
  • Gilla
karlmb och 16 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Jo, det är ett krav. Egentligen är det mer förvånande att Jula i flera år sålt vp i strid med gällande lagstiftning, EU-förordningen som nämns ovan blev svensk lag 2017:

[länk]
Ok! Tack för info! Bra att veta. Dock hände detta typ 2013, så innan detta blev lag. Tack för uppdateringen
 
Det fanns även ett äldre EG direktiv 842/2006 om fluorerade växthusgaser som upphävdes med ett nytt EU direktiv 517/2014 från 16 april 2014 och som blev lag i början av 2015. Det kan säkert ha funnits äldre Svenska bestämmelser också? Jag minns inte att det någonsin varit tillåtet på 2000-talet att själv installera en värme eller kylanläggning där man förbinder värmeväxlarna via en yttre krets med ett kylmedium...
 
S studiomannen skrev:
Så har Jula till slut börjat kräva uppvisande av installationsintyg innan man köper värmepump från dem. Lite knäppt för mig som skulle vilja passa på nu när det är REA för framtida bruk då jag har tre sedan tidigare som förr eller senare kommer ge upp. För mig är det alltså inte aktuellt med installation förens om nåt eller några år.

Tokigt tycker jag.

Några kommentarer?

[länk]
Har kanske med apparatgarantier att göra? Det behövs kunskap och specialmaskiner för att kunna utföra ett korrekt montage. Välj en installatör och be dem skriva ett intyg. Om de finns kvar den dagen värmepumpen ska upp spelar väl ingen roll då?
 
  • Arg
  • Gilla
Putrik87 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.