Ett sätt att sänka elräkningen och samtidigt få jämnare värme i huset är att tilläggsisolera vinden. Vi har undersökt vad ett sådant projekt kan kosta, hur det går till och hur snabbt det återbetalar sig.

Du kan läsa artikeln här: Pris tilläggsisolera vinden
 
Hade vart intressant att ta bort spånet, lägga diffusionsspärr och få i 300-400mm isolering på vinden på vår 20-talsvilla.
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Ett sätt att sänka elräkningen och samtidigt få jämnare värme i huset är att tilläggsisolera vinden. Vi har undersökt vad ett sådant projekt kan kosta, hur det går till och hur snabbt det återbetalar sig.

Du kan läsa artikeln här: Pris tilläggsisolera vinden
I det här exemplet med den mekaniska ventilation så innebär en lägre vindstemperatur att även ventilationens skick blir viktigare. Det bli lika mycket fukt under sponten ovanför fläktaggregatets luftläckor som ovanför andra läckor (det blir mer tom) så det kan vara bra att noggrannt kollla att ventilationen är tät.
 
Lite oväntat att det dök upp en bild från min vind med oislolerade spiror :D
 
  • Gilla
nerdybynature och 2 till
  • Laddar…
K klepto2 skrev:
Lite oväntat att det dök upp en bild från min vind med oislolerade spiror :D
Har varit upp och krypit i sådana här utrymmen.

18 år efter att huset var byggt kan det vara luftläckor lite varstans... och definitivt om man vid monteringen fick lite bekymmer med svårt att komma åt etc.
 
Besparingen i kWh måste väl mätas i värme och inte i el? Denna besparing förutsätter att 1kWh el blir 1kWh värme för att man ska spar sin flera tusen om året. När verkligheten idag hos majoriteten av hushållen är att de värme upp med någon form av värmepump så blir ekvationen mycket sämre då de 4000 förlorade kwh i värme bara motsvara 1000-1200kwh i el?

Rätt mig gärna om jag har fel men ni har ju räknat på den isolerade ytan och skillnaden i U-värdet mellan 100mm och 400mm isolering och den skillnaden motsvarar de 3000-4000kwh värme ni pratar om.
 
  • Gilla
osiris och 3 till
  • Laddar…
L LordJN skrev:
Besparingen i kWh måste väl mätas i värme och inte i el? Denna besparing förutsätter att 1kWh el blir 1kWh värme för att man ska spar sin flera tusen om året. När verkligheten idag hos majoriteten av hushållen är att de värme upp med någon form av värmepump så blir ekvationen mycket sämre då de 4000 förlorade kwh i värme bara motsvara 1000-1200kwh i el?

L LordJN skrev:
Besparingen i kWh måste väl mätas i värme och inte i el? Denna besparing förutsätter att 1kWh el blir 1kWh värme för att man ska spar sin flera tusen om året. När verkligheten idag hos majoriteten av hushållen är att de värme upp med någon form av värmepump så blir ekvationen mycket sämre då de 4000 förlorade kwh i värme bara motsvara 1000-1200kwh i el./QUOTE]

Precis min tanke, och som alla försäljare räknar. Om vi då förutsätter att det är direktel som används borde kanske en enkel värmepump för samma summa kunna ge minst lika stor teoretisk besparing.
 
60-tals-huset vi köpte för ca 10 år sedan var tilläggsisolerat med någon mjuk bommulsliknande fyllning - det kanske är cellulosa? (I botten ligger utrullad glasullsisolering som kliar mycket om man rör den).

Vet inte om de fanns från början, men ganska snart upptäckte vi många hål i den vita ullen - det var möss som tycker om att bo där! Har haft fällor och gift från Anitisimex, och satt upp gallernät där vi tror de kommer in... men de verkar vara kvar. Stör dock inte så mycket eftersom det är ljuddämpat med all ull. Men en gång har en död mus luktat så det kändes rejält illa nere i huset.
 
Tror det kan vara nyttigt för dem med hus utan ångspärr dvs ej inplastat hus att få information om att det under sådana förhållanden skall läggas ångbroms (viktig skillnad alltså mellan spärr/broms och när man använder respektive)
 
  • Gilla
jimhansen
  • Laddar…
L LordJN skrev:
Besparingen i kWh måste väl mätas i värme och inte i el? Denna besparing förutsätter att 1kWh el blir 1kWh värme för att man ska spar sin flera tusen om året. När verkligheten idag hos majoriteten av hushållen är att de värme upp med någon form av värmepump så blir ekvationen mycket sämre då de 4000 förlorade kwh i värme bara motsvara 1000-1200kwh i el?

Rätt mig gärna om jag har fel men ni har ju räknat på den isolerade ytan och skillnaden i U-värdet mellan 100mm och 400mm isolering och den skillnaden motsvarar de 3000-4000kwh värme ni pratar om.
Ja för dom flesta tar det närmare 20år innan besparingen lönar sig, om man nu inte har direktverkande el eller fjärrvärme för då lönar det sig bara efter 3,5 till 5 år. Fast med lägre värmeförbrukningen kan man ha billigare värmesystem.
 
Det går alltså bra att lägga ut diffusionspärr/broms på "fel sida" taket? Hamnar inte fukten i spont och bjälkar istället?

Jag uppfattar som att det är så de menar i artikeln. Blir ju betydligt dyrare investering om man inte har ångbroms/spärr och faktiskt ska sätta en sådan på "rätt sida".

Någon som har erfarenheter om detta och kan berätta mer?
 
Dom menar nog att man först tar bort den befintliga isoleringen. Lägger dit en ångspärr/broms, sen dit med den gamla isoleringen igen. Inte att dom lägger ångspärr på den befintliga isoleringen utan under.
 
Bjor Bjor skrev:
Dom menar nog att man först tar bort den befintliga isoleringen. Lägger dit en ångspärr/broms, sen dit med den gamla isoleringen igen. Inte att dom lägger ångspärr på den befintliga isoleringen utan under.
Det förstod jag.

Men frågan var om, för att förtydliga, principen med ångspärr/broms är väl att man sätter den på den sida taket fukten kommer ifrån?
 
jockeping jockeping skrev:
Det förstod jag.

Men frågan var om, för att förtydliga, principen med ångspärr/broms är väl att man sätter den på den sida taket fukten kommer ifrån?
Enkelt förklarat så sätter man den på varma sidan. En råspont i innertaket (eller vad du nu har) isolerar i princip inte så det har knappast betydelse. Däremot ovanpå isolering skulle jag inte rekommendera men det går att räkna på. Innerväggar sätter man iof ofta, (innifrån räknat) gips•plyfa•iso/regel•ångspärr och sen yttervägg utan problem vad jag vet.
 
LenaSuzanna LenaSuzanna skrev:
Tror det kan vara nyttigt för dem med hus utan ångspärr dvs ej inplastat hus att få information om att det under sådana förhållanden skall läggas ångbroms (viktig skillnad alltså mellan spärr/broms och när man använder respektive)
Vilka förhållanden menar du att broms skall läggas istället för spärr, och varför skall broms läggas istället för spärr?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.