Frågan dök upp i en annan tråd som handlade om vilka snickarbälten som rekommenderas.
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/65053-verktygsbaelte-foer-snickare.html

Jag kan börja:

Hammare Hultafors T-block C 375 M
Litet anteckningsblock
4 Ritpennor med 2mm-stift, 2 blyerts, röd, grön
Spritpenna
Phasenpenna
Kniv med blad som man trycker ut med tummen. Rakt blad. Irwin
Kniv med blad som man trycker ut med tummen. Krokblad. Irwin
Extrablad till knivar
Tunnare arbetshandskar
Hörselskydd
Torpedpass Hultafors med magnet
Måttband Hultafors 5m
De vanligaste skruvmejslarna (för många för närvarande)
Spikförsänkare, 2 storlekar
5 mm insexnyckel med skruvmejselhandtag
Litet bräckjärn, ca 250mm Vaughan

Det blev nog lite för mycket bra-å-ha saker, men jag är nybörjare på bälten och uppskattar att slippa springa och hämta grejer hela tiden.
 
En rulle eltejp
Phasen
En slö hultaforskniv
3/4 av en tumstock
En krokig skruvmejsel som använts som bräckjärn
4 kvitton från Bauhuas och Byggmax
4:50Kr
Några hela skruvmejslar
Bitssats
 
Hammare
Halvslö morakniv
Snickarpenna
En näve spik i olika dimensioner
En näve skruv i olika dimensioner
Måttband 5m
Spikförsänkare
3 bits, alla PH2
Bitsmejsel
Ett par borr, 4mm
Tryckluftkoppling (?)
Skyddshatt till fogspruta
2 ölkapsyler
Sågspån och damm

Ett snickarbälte kan vara överfullt av sånt man aldrig använder, eller så finns aldrig det man behöver för stunden, visst är det märkligt...
 
Tumstock
Hammare
Spårmejsel
Stjärnmejsel
Spik
Gips skruv
125mm Torksskruv
Hultafors Hammare
Irwin rakbladkniv
Tophats
Avbitartång
Elmejsel
Sockerbitar
Blackledge Snickarpenna
Massa Hornach kvitton
Massa Bauhaus kvitton
Massa Kungälvs trä kvitton
Visa kort
Körkort(Tack vare Hornbauchs dåliga kassa system)
Mobilen
Några hundringar
Några Mynt
Någon öl kapsyl
 
har:

Skruv, spik efter behov.

en tub pl600
Festool TDK12v skruvdragare.
Lasermätare
Laserpass
tumstock
brytbladskniv med blad
brytbladskniv utan blad (varför spara?)
Penna (blyerts)
Skruvmejslar rak a´ la elmejsel från Wera och en bitmejsel med en PHZ 2 Wera (heter de Wera?)

Saker jag vill ha:

Lasersvärd.
Hydrauliska styltor så man slipper stege. (bara 173cm lång)
 
har:

inget snickarbälte, därmed kan mitt snickarbälte definieras som 125 kvm renoveringsobjekt, oerhört frustrerande, därför följer jag den andra tråden, om vilket bälte man ska ha, med stor spänning, känns som man borde investera snart :)

Men nu har man fått bra tips på vad man borde ha, även om jag är rädd att saker skulle bli ännu snedare om jag hade en massa ölkapsyler i bältet...
 
yens skrev:
har:

inget snickarbälte, därmed kan mitt snickarbälte definieras som 125 kvm renoveringsobjekt, oerhört frustrerande, därför följer jag den andra tråden, om vilket bälte man ska ha, med stor spänning, känns som man borde investera snart :)

Men nu har man fått bra tips på vad man borde ha, även om jag är rädd att saker skulle bli ännu snedare om jag hade en massa ölkapsyler i bältet...
Ingen fara, ölkapsyler väger inte så mycket så du kan ha rätt många i bältet :rolleyes:
 
Spik !!!
 
Jag hittade inga ölkapsyler i mitt bälte, men det beror nog på att jag har två fat färsköl i kylen i garaget.

Vitsen med bälte är ju att man hänger av sig skräpet när det är dags för öl- och chipsstund, när man skall iväg med bilen eller liknande!
 
Mitt snickarbälte innehåller en massa saker, problemet är att jag inte har en aning om vad...
Det är dock helt klart att sticker man ner handen i bältet för att leta efter något så skär man sig på någonting annat.
 
Innehållet anpassas lite efter uppgiften, men i "grundutförandet":

Tumstock
Vaughan 20oz Hammare alt. Vaughan 999 RIP förlängd 24oz
En vass mora, och en slö till allmänt skrotande
Purr
Elmejsel
Stiftpennor 2 mm blyerts
Gipskniv
Snörslå
8 m FatMax måttband
Skruv, spik eller både och
 
Tumstock
Vaughan 16oz
Kortare vinkelhake
Talmeter 3m
Blackedge snickarpenna
Gipskniv stanley
Snörslå
Tuschpenna
Morakniv
Stämjärn kombinerad huggmejsel ;) Slipas med vinkelslip vid behov.
Purr
Hölster för skruvdragare

Mvh Putte
 
hur lyckas man tex ett bauhauskvitto i bältet,,, Åker man ni med era bälten till brägården eller hur lyckas man... EN nyfiken
 
Har funderat länge på att skaffa ett snickarbälte trotts att man inte bara snickrar...

Det jag ska ha då är ett skruvdragarhölster då jag var så trött på att jag la den för längt borta hela tiden idag när jag skruvade plåttak!
Har ny testat skruvragarhölster?
...funkar det bra i så fall???
 
P-plats skrev:
Har funderat länge på att skaffa ett snickarbälte trotts att man inte bara snickrar...

Det jag ska ha då är ett skruvdragarhölster då jag var så trött på att jag la den för längt borta hela tiden idag när jag skruvade plåttak!
Har ny testat skruvragarhölster?
...funkar det bra i så fall???
Jag hade tidigare en Makita (6317, vanlig T-modell) och ett enkelt läderhölster från Bauhaus. vilket funkade mycket bra. Numera använder jag en festool c12 skruvdragare, som inte passar i den typen av hölster, vilket är högst irriterande. Funderar dock på att beställa festools hölster av typen "snöre-kring-handtaget-med-en-knut-i-ena-änden-knuten-kan-sen-hakas-fast-i-en-speciell-hållare-i-bältet".
denna variant verkar dock inte alls vara å bra som ett riktigt hölster vilket får mig att fundera på om det finns någon möjlighet att forma till ett hölster själv....men har inte bestämt mig än....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.