K Kalmarkille skrev:
I skorstenen på sommarstugan bor en skatfamilj några meter ner, i höjd med golvet på övervåningen ungefär.

Man hör tydligt hur de små skatungarna piper o lever om där i boet, och uppe på taket ser vi hur en skatmamma (pappa?) sitter en stund på skorstenen o säkrar omgivningen innan hon hoppar ner o försvinner.

Min fråga till er experter är - hur f*an kommer skatorna upp o ner i den trånga rökgången??? De kan ju inte fälla ut vingarna o flyga, o det handlar om sådär 2-3 meter ner. Hur kommer ungarna upp och ut när de är flygfärdiga?
Jadu.. Vem vet. Morsan har haft skator i skorstenen flera gånger. Antagligen sotarn som inta lagt på kajgallret ordentligt sista gången. Har hänt vid två tillfällen att de INTE lyckas ta sig ut uppåt. Morsan fick öppna kaminen, och alla fönster i vardagsrummet.. En stund senare sa det ”tjoff”! Och ut kom en sotig skatunge och flaxade runt i panik och gjorde svarta sot-avtryck i det hyfsat nymålade taket innan den fattade att fönstret var öppet. Gallret är numera fast. Men det hindrar inte skatorna att sitta PÅ gallret för där har de ju ett litet tak, då skorstenen är plåtad med en liten kupol. Så morsan får alltid sticka in huvudet och lyssna i kaminen innan hon tänder eld haha.
 
  • Gilla
Spanb och 2 till
  • Laddar…
Vasseman Vasseman skrev:
Boet fick jag inte bort utan fick anlita en sotare.
Samma här, men inga kajor kvar. Kan dock lägga till att redet av kvistar och bråte var flera meter, som jag fick bort själv. Men längre ner i skorstenen var det en hård betongliknande propp som sotaren fick borra sig igenom och sedan suga upp.
De hade dragit sönder täcknätet för att kunna bygga. Så se till att ha bra täckning av skorstenen.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Kommer osökt att tänka på Hitchkocks Fåglarna. :crysmile:

 
  • Gilla
  • Haha
cdx873v och 1 till
  • Laddar…
Är det fågelungar nu, Oktober ?
de flesta djuren får sina ungar på våren då ungarna har en större chans att växa till sig innan den bistra vintern.
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
T Tomost skrev:
Samma här, men inga kajor kvar. Kan dock lägga till att redet av kvistar och bråte var flera meter, som jag fick bort själv. Men längre ner i skorstenen var det en hård betongliknande propp som sotaren fick borra sig igenom och sedan suga upp.
De hade dragit sönder täcknätet för att kunna bygga. Så se till att ha bra täckning av skorstenen.
Sotarna höll på i timmar med våra två skorstenar för att få upp rökkanalerna till våra kakelugnar. Det kostade förstås en slant. Det ligger bara putsnät på skorstenarna nu men risken är att de sluga kajorna lyckas få bort näten så något mer rejält behöver installeras som också är lätt för sotarna att hantera en stormig höstdag.
 
Mats-S
I Inga L skrev:
Nu har vi ny skorsten med ordentligt nät.
Samma här, en riktig huv med inbyggt nät som avslut på skorstenen. Lokala plåtslagaren på Hammarö fixade huven för några tusenlappar, problem solved och grymt snyggt dessutom (y)
 
K Kalmarkille skrev:
I skorstenen på sommarstugan bor en skatfamilj några meter ner, i höjd med golvet på övervåningen ungefär.

Man hör tydligt hur de små skatungarna piper o lever om där i boet, och uppe på taket ser vi hur en skatmamma (pappa?) sitter en stund på skorstenen o säkrar omgivningen innan hon hoppar ner o försvinner.

Min fråga till er experter är - hur f*an kommer skatorna upp o ner i den trånga rökgången??? De kan ju inte fälla ut vingarna o flyga, o det handlar om sådär 2-3 meter ner. Hur kommer ungarna upp och ut när de är flygfärdiga?
För några år sedan hade vi en "Kaja-familj" som bodde i vår skorsten. Jag hade tagit bort oljepannan med tillhörande rör. Där fanns därför gott om plats. Jag gick upp på taket och kollade ner och såg då hur vuxna Kajan "hovrade" uppåt ca tre meter till toppen och friheten. Lade ett "hönsnät" ovanpå skorstenen och fallet var löst/Ingvar
 
  • Gilla
cdx873v
  • Laddar…
F
imported_Benno imported_Benno skrev:
Sotarn sa att kajor "springer" upp. Och det väldigt snabbt. Det borde skatorna också klara. Kråkfåglar är som bekant smarta varelser.
Håller tummarna för att näten håller kajorna borta denna gång.
I beg to differ. Vi har haft kajor i skorstenen 3 gånger nu och dom dumma jävlarna varken går eller springer upp. Slutar varje gång med att dom halkar hela vägen ner till kaminen sen står dom där och pickar på glaset. Försöker man få ut den så hoppar den upp förbi plattorna i taket och upp i skorstenen. Det är ett helvete att få ut dom.

Kaminen och luckan är rund så första fången fick jag skaffa en transparant säck som med typ två rullar silvertejp applicerades runt utanför luckan. Sen fick luckan öppnas och 45 minuter senare hade fågelhelvetet vågat sig ut genom luckan och in i den transpranta säcken med utsträcka vingar. Ryckte loss säcken och släppte ut den.

Andra gången så backade jag pga den rätt massiva arbetsinsatsen och försökte med resolut våld slita ut fanskapet ner i en säck. Den slet sig men som tur var stod det stora Hajompartiet öppet och fågeln prickade rätt.

tredje gången så ställde jag upp Hajompartiet fullt och öppnade luckan. Det blev väggsanering och putsa rutor i två timmar.

Nästa gång så kommer jag att göra en sur kall eld och monoxid förgifta den och bära ut liket.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Att inte få kajor/skator som bygger i skorstenen. Det blir till köpa skrapgaller, sådana som man har utanför ytterdörren. kapa ner till storlek och fästa på topp. Ev rök går igenom. Kycklingnät/hönsnät går inte , det vickar dom av och öppnar upp för att bygga bo, Listiga rackare och överlevnadskonstnärer. I sydliga delen av vårt land finns det nog ingen skorsten som inte har eller haft besök av kajor.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
F fsn skrev:
I beg to differ. Vi har haft kajor i skorstenen 3 gånger nu och dom dumma jävlarna varken går eller springer upp. Slutar varje gång med att dom halkar hela vägen ner till kaminen sen står dom där och pickar på glaset. Försöker man få ut den så hoppar den upp förbi plattorna i taket och upp i skorstenen. Det är ett helvete att få ut dom.

Kaminen och luckan är rund så första fången fick jag skaffa en transparant säck som med typ två rullar silvertejp applicerades runt utanför luckan. Sen fick luckan öppnas och 45 minuter senare hade fågelhelvetet vågat sig ut genom luckan och in i den transpranta säcken med utsträcka vingar. Ryckte loss säcken och släppte ut den.

Andra gången så backade jag pga den rätt massiva arbetsinsatsen och försökte med resolut våld slita ut fanskapet ner i en säck. Den slet sig men som tur var stod det stora Hajompartiet öppet och fågeln prickade rätt.

tredje gången så ställde jag upp Hajompartiet fullt och öppnade luckan. Det blev väggsanering och putsa rutor i två timmar.

Nästa gång så kommer jag att göra en sur kall eld och monoxid förgifta den och bära ut liket.
Har du insatsrör? En murad skorsten klarar de nog men inte ett slätt rör.
 
J jonaserik skrev:
I sydliga delen av vårt land finns det nog ingen skorsten som inte har eller haft besök av kajor.
Flyttar inte kajan (och "artfränder") tämligen omgående om man gör upp en liten brasa? :cool:
 
Alfredo Alfredo skrev:
Flyttar inte kajan (och "artfränder") tämligen omgående om man gör upp en liten brasa? :cool:
Jepp det gör dom, men man eldar inte under lågsäsong och det är då som bygger.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
men man eldar inte under lågsäsong
Ändrar du ordet "man" till ordet "jag" så stämmer det. :D;)

Men naturligtvis beror det på. "Stora pannan" kanske vilar sommartid för de flesta men vi eldar nog i öppenspisen minst varje vecka även under sommaren. Undantaget möjligen sommaren 2018 då både värme och brasor räckte ändå...

Sen finns det ventilationspipor och annat så mitt förslag var väl inte helt seriöst. Skulle nog personligen dessutom ha svårt att "beordra" flytt med hjälpa av brasa om jag visste att en fågelfamilj bodde i skorstenen.
 
F
imported_Benno imported_Benno skrev:
Har du insatsrör? En murad skorsten klarar de nog men inte ett slätt rör.
rör
 
F
J jonaserik skrev:
Att inte få kajor/skator som bygger i skorstenen. Det blir till köpa skrapgaller, sådana som man har utanför ytterdörren. kapa ner till storlek och fästa på topp. Ev rök går igenom. Kycklingnät/hönsnät går inte , det vickar dom av och öppnar upp för att bygga bo, Listiga rackare och överlevnadskonstnärer. I sydliga delen av vårt land finns det nog ingen skorsten som inte har eller haft besök av kajor.
Det är ingen som har försökt bygga bo i min skorsten, dom bara ramlar ner. Skorstenen har sylvassa kanter längst upp bara för att det skall vara pissigt för fåglar att sitta där. Men lik förbannat sticker dom in sina nyfikna näbbar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.