G Greatstomp skrev:
Hej
Härlig tråd. Tyvärr har ja ginte varit med från start. Men du verkar ha hunnit med det mesta. Taket är klart ser jag men det hade räckt med en vindduk i taket. Att sätta in plast i en sådan gammal stuga är lite så lämpligt. Bra om det kan andas
Bra jobbat :)!
Jag skippade att sätta in plast taket på den "gamla delen", har det funkat utan i 70 år så tror jag det kommer funka bra i framtiden. Klimatet på vinden är tort och fint.
 
Semesteren har tagit slut så byggande går lite långsamt framåt igen.

Idag har jag skruvat fast lite handtag och knoppar. Samt behandlat bänkskivor med hårdvax olja.

Kök under renovering med nyinstallerade handtag på skåpluckor, oljebehandlad bänkskiva och verktyg på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har även fått igång diskmaskinen så vi slipper stå ute och diska!
 
  • Gilla
Jamab60 och 1 till
  • Laddar…
Plötsligt händer det! Nu är även hällen inkopplad. Vart tvungen att koka lite kaffe på den.

Nyligen installerad spishäll med kastrull och kaffebryggare på ett köksbänk i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till helgen ska jag försöka hinna med att kakla. Sedan är det "bara" lister samt lite passbitar.
 
Nu går det plötsligt lite långsammare med arbetet, mycket annat som ska göra i familjepusslet.

Men idag så har jag iaf hunnit sätt upp kakel ovanför bänkarna

Halvfärdigt kakelarbete över köksbänkar med hål för eldosor och verktyg samt spill på skyddspapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tycker det var lite pyssel att göra hål för dosor. Men med hjälpa av hålsåg för sten samt vinkelslip med diamantskiva så ordnade det upp sig.

Kök med nyuppsatt vitt kakel ovanför arbetsbänkarna, skyddsplast och kakelverktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt kakel på plats, nästa helg så blir det fogning.
 
  • Gilla
Utdelning och 2 till
  • Laddar…
L landan81 skrev:
Har blivit lite gjort i helgen. Fått in dosor och rör i väggarna:

[bild] [bild]

Här även fått in isolering i väggarna.
[bild]


En fråga till forumet: I taket har det tidigare suttit masonitskivor som är spikade på spåntade bräder, ligger kutterspån ovanför. Innan man sätter in nytt innetak borde man sätta en in vindduk? Har funderat på att plasta sätta plast, men tror det skulle bli svårt få dit det ordentligt.
Är det skillnad på grön och blå dosa? Som på bilden #20. Bara nyfiken.

Snyggt jobbat förresten :D
 
U Utdelning skrev:
Är det skillnad på grön och blå dosa? Som på bilden #20. Bara nyfiken.

Snyggt jobbat förresten :D
I vårt fall är det ingen skillnad på dosorna, utan pappa tog tog det som han hade hemma för stunden.

Någon som är mer bevandrad inom el får svara på om färgen egentligen betyder något speciellt.
 
Här kommer en bild efter det blivit fogat:
Nyfogat kök med vita skåp, grått kakel och träbänkskiva, saknar ännu lister och täckbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är köket i användbart skick, men det ska naturligtvis upp lister, täckbitar mm. Men det kommer lite långsamt.

Men eftersom det började kännas lite för färdigt så behövde det tas upp ett hål i murstocken för att kunna glidgjuta skorstenen.
Renoverat kök med öppet hål i väggen för skorstensarbeten, skyddsplast och renoveringsställning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerad braskamin med rökkanal genom murstock, nära ved och städrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat kök med nylagt kakel och ett hål i murstocken för skorstensarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anledningen till glidgjutningar är att vi har installerat ny braskamin och i samband med det så provtrykte sotaren de gamla skorstenskanalerna, tyvärr så var de inte täta. Jobbet med glidgjutning gjorde jag dock inte själv, utan fick hjälpa av dem som installarade kaminen.

Det gick undan för de som gjorde jobbet tror det var in och ut på 2,5 timme.
 
  • Gilla
BeardedMonkey
  • Laddar…
Nu börjar det närma sig att bli klart! Har fått upp lite taklister samt foder kring fönster och dörrar.
Nästan färdigt rum med nymonterade taklister och fönsterfoder, utsikt över snötäckt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat rum med nya taklister och fönsterfoder med utsikt över skogen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi får se när nästa post kommer...
 
  • Renoverat rum med nya taklister, fönsterfoder och dörr med utsikt mot trädgården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BeardedMonkey
  • Laddar…
Idag fick jag plötsligt ett ryck igen, så väcker denna slumrande tråd till liv.

Satte upp passbitar/täckskivor ovanför skåpen mot taket. Vit köksskåpsinredning med nyinstallerade passbitar mellan skåp och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymonterade passbitar över köksskåpen för att täcka utrymmet mellan skåp och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BeardedMonkey
  • Laddar…
Undar hur lång tid det kommer att ta att få upp sista list bitarna :D
 
  • Gilla
hampasnöret och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.