Ska den planekonomiska elproduktionen sponsras av skattemedel? Eller hur skulle det kunna leda till låga elpriser?
 
Kan inte Tibber vara ett alternativ om man vill ha rörligt elpris och även kunna påverka priset själv, de kör med timpris till inköpspris utan massa påhittade påslag och ingen bindningstid. Kan inte finnas så många andra bolag som har lika schyssta villkor utan att låsa fast dig i långa avtal.

Jag har kört dem sedan i våras och även nyttjat deras Smartladdning för elbil.
Skicka PM om ni vill ha invite och samtidigt få 500 kr att shoppa för Tibber Store.
 
S StevieGee skrev:
Har du några förslag på företag som använder detta och inte sitt eget hittepå-pris?
För tillfället är jag nöjd om jag kan hitta ett företag som i alla fall redovisar sina historiska hittepå-pris..
Gå med i Kundkraft, då sköter dom alla upphandlingar åt dig och det blir bra avtal.
 
C
M Måålis skrev:
Gå med i Kundkraft, då sköter dom alla upphandlingar åt dig och det blir bra avtal.
Funkar det verkligen? Är generellt sett skeptisk till olika mäklare som skall sitta imellan och tjäna pengar på provisioner. I synnerhet när det är vinstdrivande bolag som framställer sig som någon sorts konsumentkooperativ.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 4 till
  • Laddar…
Snailman
M Måålis skrev:
Gå med i Kundkraft, då sköter dom alla upphandlingar åt dig och det blir bra avtal.
Eller inte, var med i dem en gång i tiden, elpriset gick upp så mycket att bolaget Kundkraft tecknat med ställde in, så man hade plötsligt ett tillsvidareavtal, fick tillbaka en slant från domstolen många år senare.

Så jag tecknar hellre själv direkt med ett skumraskföretag än låter Kundkraft göra det åt mig;)
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Intressant läsning. Hoppas att stämningarna lyckas.

Jag fick nytt elbolag senaste månadsskiftet. De ringde i somras och ville erbjuda 3 öre lägre per kWh än dåvarande avtal och ingen avgift i sex månader. "Det var för lite" sa jag. Då fick jag vänta ett tag, sedan var det 12 månader som gällde. Plus 1000 kr som dras av på första fakturorna. Ka-ching!
 
C cpalm skrev:
Funkar det verkligen? Är generellt sett skeptisk till olika mäklare som skall sitta imellan och tjäna pengar på provisioner. I synnerhet när det är vinstdrivande bolag som framställer sig som någon sorts konsumentkooperativ.
Det fungerar faktiskt bra och man behöver inte lägga ner nån tid och energi på att begära offerter varje år m.m. utan Kundkraft sköter allt och ger dig information i god tid om vilket avtal som vunnit deras auktion, sen får du välja om du vill ha det eller inte.
Och dom förhandlar bort alla fasta avgifter och sånt.
Jag har haft dom i många år nu och är nöjd, det kan ju vara värt att pröva och är man missnöjd så går man bara ur medlemskapet och det avtalet som då ligger tar slut på förfallodagen.
 
S StevieGee skrev:
Hej.
Tecknade rörligt ettårigt avtal med Svealands elbolag för ca ett år sedan.
Jag brukar alltid söka via Elskling och ta det som är billigast när jag byter.

Framöver kommer jag aldrig mera göra detta utan att läsa igenom hela avtalet!!!
Ni får snart reda på varför..

När man gör sökningen på Elskling får man fram en jämförelsetabell. Överst på den står det "spotpris".
Det jävliga är att man inte betalar i spotpris till Svealands elbolag, i alla falla inte det spotpris som sätts av Nordpol. Utan man betalar det som de själva anser vara spotpris. Såhär skriver de i sitt avtal (som jag såklart skulle läst innan).

"Elpriset varierar månad till månad och sätts av Svealands Elbolag varje månad och är inte Nord Pools spot pris utan baseras på Svealands Elbolags inköpspris av el."

Några exempel på spotpris och Svealands spotpris:
Juni 2021: 40,3 öre/kWh (Nordpol)
Juni 2021: 76,58 öre/kWh (Svealands)
90% dyrare!

Sept. 2021: 91,8 öre/kWh (Nordpol)
Sept. 2021: 127,06 öre/kWh (Svealands)
40% dyrare!

Är detta verkligen okej??
När jag tecknade hos Elskling stod det klart och tydligt spotpris, då är det väl det jag ska betala eller kan de verkligen ta betalt för något annat?

Mitt problem är ju att Elskling bara är en jämförelsesite och inte min avtalspart..
Surt. Särskilt med tanke på vad elpriserna ligger på numera. Jag är rätt glad att jag tecknade ett tvåårs fastprisavtal på runt 50 öre/kWh ink allt innan priserna skjöt i höjden.. Har hört att flera elbolag rent av har slutat sälja fastprisavtal för att det är för osäkert. Bor dessutom i Skåne där priserna skenat extremt på sistone. Hoppas bara att detta hinner rätta till sig innan avtalet går ut.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Problemet som jag ser är att de inte är öppna med sin affärside. Jag har haft dem en period, nu försöker jag byta själv årligen.
 
Skulle vilja slå ett slag för Bondens el. Det är LRF samköp som står bakom. Senaste elräkningen så låg man 4-5 öre ovanför spotpris.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Funkar det verkligen? Är generellt sett skeptisk till olika mäklare som skall sitta imellan och tjäna pengar på provisioner. I synnerhet när det är vinstdrivande bolag som framställer sig som någon sorts konsumentkooperativ.
Som jag förklarade tidigare i tråden har vi använt Kundkraft i många år utan några som helst problem. Kundkraft upphandlar 1-årsavtal på auktion vilket ger bra priser utan att slutkunden behöver ha koll på vilken elhandlare som för tillfälligt har bäst priser.
 
  • Gilla
Måålis
  • Laddar…
B
D Daniel 109 skrev:
Problemet som jag ser är att de inte är öppna med sin affärside. Jag har haft dem en period, nu försöker jag byta själv årligen.
Tror detta är enda lösningen. Det finns ju ungefär 160 elhandelsbolag. Om man byter leverantör varje år så har man ständigt kampanjpris/nykundspris på elen.
 
Som boende i område 4 och har avtal som går ut 2021.11.31. Är detta inget kul. Har som innan i tråden observerat att alla företag i "toppen" på flertalet tjänster är samma bluff. Betalar idag 63 öre. Binda över tre år är enda alternativet bland seriösa alternativ, då typ 130 öre. Tveksam. Men är väl som allt annat, prissättningen nu blir en ny standard, kommer knappast sjunka med hälften igen.
Kollade spotpriset i går och sjönk faktiskt rejält och har gjort ett par dagar. Vågar man hoppa över till rörligt?
Område 4. Villa på landet. Luftvärmepump och som tur är flera kakelugnar/rörspis/kamin.
 
Kundkraft gav inte mig några bra avtal genom sin påstådda "auktion". Det var Vallentuna Energi år efter år och dyrare än de avtal som kunde vaskas fram i Compricer.se.
Nu förstår jag inte varför man väljer rörligt avtal i ett läge med akut elbrist och stigande priser.
Stockholms Energi och Svealands Energi drivs tydligen av ett par tanter och är på Svarta Listan.
Att bolagen hamnat på Svarta Listan bror på vilseledande marknadsföring.
Det ruttnande rättssystem vi idag har i Sverige kommer inte att ge dig rätt.
Däremot om du säljer ett hus ska du fullt ansvara för byggfel som utfördes 40 år innan du föddes.

Svagt av Compricer och Elskling att inte stå upp för kunden och vägra göra reklam för elbolag med vilseledande uttryck för att lura sina kunder.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 2 till
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Kundkraft gav inte mig några bra avtal genom sin påstådda "auktion". Det var Vallentuna Energi år efter år och dyrare än de avtal som kunde vaskas fram i Compricer.se.
Om du ger mig några bra exempel kollar jag upp det med Kundkraft.

För oss spelar några ören ingen roll då man alltid hamnar ibland de lägsta priserna för 1-årsavtalen. Dessutom slipper man tänka på när det är dags att förnya avtalen då allt sköter sig själv vilket i sig är värt mycket.
 
  • Gilla
Måålis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.