R
N Nafnafnaf skrev:
Trevligt med lite större font storlek som omväxling! Det gick faktiskt att läsa som omväxling. Dessutom läsvärt vilket de vanliga småsinnade inläggen inte alltid är. Tummen upp!


Prova CTRL och "+" nästa gång du inte kan läsa texten, eller skaffa glasögon med rätt styrka :)

Så kan vi andra få ha kvar normalstorlek på inläggen.
 
  • Gilla
  • Haha
helhag0 och 16 till
  • Laddar…
T turnipfaldt skrev:
Fast om du inte bor daer kan det ju ske pa en dag… var ju inte mkt jobb gjort...
Nä svårare då!
 
S seniorkonsult skrev:
Anslutande mark skall ansluta till bef. Tar du dit kommunen för koll kanske du får betala. Meddela grannen att han måste bygga/fylla på sin tomt och...gör det snarast! Ring kommunens bn och be dem komma och kolla.
?! Att anmäla o få ett avgörande m inspektion på plats från kommunen bygg avd kostar naturligtvis ingenting. Anmäl online. till kommunens bygg inkl bilder, du får.ett diarienummer som de har skyldighet att följa upp. I min kommun kommer de inom 2v.
 
Mats: Gårdsägare Mats: Gårdsägare skrev:
Är berörd granne som fördröjt ert bygglov samma granne som nu bygger altan ?
Berörd betyder att det är samma granne.
 
E efvag skrev:
?! Att anmäla o få ett avgörande m inspektion på plats från kommunen bygg avd kostar naturligtvis ingenting. Anmäl online. till kommunens bygg inkl bilder, du får.ett diarienummer som de har skyldighet att följa upp. I min kommun kommer de inom 2v.
Såvitt jag vet tar alla kommuner betalt för att göra begärda inspektioner.
 
C Ceci skrev:
Berörd betyder att det är samma granne.
Det framgick inte tydligt av det TS skrev så jag frågade, även om jag antog det var så.
 
S seniorkonsult skrev:
Såvitt jag vet tar alla kommuner betalt för att göra begärda inspektioner.

Om det är ett tillsynsärende som någon anmält tar kommunen inte betalt vid platsbesök.
 
Tobbe.A
Jag har kanske missat det, men hur har det gått?
 
Karlia
Se inlägg #169
 
  • Gilla
Tobbe.A
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Dumt att starta krig med sina grannar. Vad vinner man på det???
Det är uppenbarligen grannen som startat kriget genom denna ockupation. Sätt ned foten snarast och stampa gärna till ordentligt.
 
F fsn skrev:
Inte en träpinne från kommunen väl? Ta bort dubb från Lantmäteriet är dock allvarligare är folkmord.
10000 får nog anses som billigt dels med tanke på hur dyrt det är om lantmäteriförrättning krävs för återställande, dels med tanke på vad Brottsbalkens kap 14 § 9 stadgar, men det är tyvärr inte ovanligt att straffskalorna inte utnyttjas av domstolarna:

9 § Den som obehörigen anbringar ett märke eller annat föremål som kan förväxlas med gällande gränsmärke, vattenmärke, fixpunkt eller annat märke för plan- eller höjdmätning eller flyttar, tar bort, skadar eller förstör ett sådant märke döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för förfalskning av fast märke till fängelse i högst fyra år.

Är brottet ringa, döms till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (2013:425).
 
D Daniel 109 skrev:
Att stå för återställande är den minsta konsekvensen. Det finns även rejäla straff om man blir dömd. Men det handlar nog om avsiktlig manipulation då.
Någon annan menade att 10000 i böter skulle vara ett vanligt straff vilket är lindrigt för upp till fyra års fängelse ingår i straffskalan! Att betala för lantmäteriförrättning blir sannolikt dyrare (20000-100000 kr men i vissa fall kanske det kan räcka med särskild gränsutvisning, vanlig gränsutvisning ska man inte acceptera för den blir inte juridiskt gällande), men den delen leder förstås inte till någon anteckning i belastningsregistret.
 
F
F FGLIN skrev:
10000 får nog anses som billigt dels med tanke på hur dyrt det är om lantmäteriförrättning krävs för återställande, dels med tanke på vad Brottsbalkens kap 14 § 9 stadgar, men det är tyvärr inte ovanligt att straffskalorna inte utnyttjas av domstolarna:

9 § Den som obehörigen anbringar ett märke eller annat föremål som kan förväxlas med gällande gränsmärke, vattenmärke, fixpunkt eller annat märke för plan- eller höjdmätning eller flyttar, tar bort, skadar eller förstör ett sådant märke döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för förfalskning av fast märke till fängelse i högst fyra år.

Är brottet ringa, döms till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (2013:425).
säg det till den som sa att det kostade 10000kr istället vet jag….
 
T
F FGLIN skrev:
Det är uppenbarligen grannen som startat kriget genom denna ockupation. Sätt ned foten snarast och stampa gärna till ordentligt.
Du vet att tråden är över ett år gammal väl? Samt att problemet är löst.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Jag ser inget fel i att fortsätta gamla trådar. De finns kvar för att de har ett allmänintresse.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.