D
Ulltand Ulltand skrev:
Jag vet inte vad du yrslar om men i en fungerande demokrati överlåter man aldrig helt beslutsfattandet till experter. Speciellt kanske inte när ens experter tycker tvärt emot vad många andar gör.
Det finns rätt mycket i samhället som varje dag sköts av experter, det blir nog bäst så för mig tack, eftersom alternativet är o-experter. Jag tycker tvärtom att de stora problem vi har idag med skola, polis, sjukvård, osv kommer av just det du föreslår, komplett okunniga politiker lägger sig i för mycket.

Det hade nog drabbat de flesta yrkesområden om helt okunniga och många gånger faktaresistenta människor ska komma in och ta de viktiga besluten.

Nä tack!
 
  • Gilla
  • Älska
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Myndigheter och politiker skall ifrågasättas och behandlas med skepticism.
Det är förvisso sant, men man ska OCKSÅ ifrågasätta och vara skeptisk till de som ifrågasätter myndigheterna och politikerna. Vilka är DE? Har de någon relevant kompetens eller är de bara outbildade lekmän och gnällspikar?
 
  • Gilla
  • Älska
Lilllen och 7 till
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
Ja du får räkna som du vill men faktum kvarstår att bara 35 % tycker att FHM åtgärder varit lämpliga eller lagom.

Alla andra tycker att det varit för lite eller har ingen uppfattning.

Nu tror jag det kommer sjukna ytterligare med långsamma vaccinationer med tredje-sprutan och indragen moderna dos två.

Tur för oss men otur för Somalia för nu är herrarna där för att starta upp ett nytt FHM.
Fel igen 76% tycker precis som jag och de flesta här i tråden också att det har skötts hyfsat och vi som har hängt med ett tag förstår att det grämer dig ända in i märgen. Det tråkiga med ditt mässande är att alla andra får tro medan du ser bara saker som fakta. Trist, men tristare för dig som får kämpa mot den breda massan. Hur gick det med de 24 procentenheterna du hittade på förresten? Glömde bort igen? Vet du något om något egentligen?
P.S När Mondo tog OS-guld i stavhopp, men inte slog sitt världsrekord, det var något otillräckligt, men han var inte missnöjd för det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Alla politiker såväl till vänster som till höger skulle ha lyssnat på fler experter än FHM och sedan tagit det politiska ansvaret för utvecklingen. Så som man tex gjorde i Norge. Detta är ett tydligt exempel på att det är direkt skadligt att för hög tilltro till tex en myndighet. Myndigheter och politiker skall ifrågasättas och behandlas med skepticism. Ifrågasättande är grundläggande i en demokrati och konsensus är ett tecken på att något är fel
Så vad finns det då för experter inom epidemiologi som politikerna kunde ha lyssnat på?
Hade de experterna lust att prata med politiker eller tyckte de att de gjorde bättre nytta genom att prata med Fohm?
Hade de experterna verkligen bättre kunskaper eller hade de en egen agenda som gynnades av att vara oppositionella i största allmänhet i stället för att komma med de bästa råden?

Det är då sådana frågor som man då också måste ställa sig förutom det som b8q just tog upp.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D djac skrev:
Det finns rätt mycket i samhället som varje dag sköts av experter, det blir nog bäst så för mig tack,k!

Du missar poängen. Man kan aldrig överlåta åt experter att ta beslut med politikerna på sidan om. Då är det ingen demokrati längre och ett livsfarligt sluttande plan. Men du kanske inte är för demokrati?

Det fanns en vetenskap om rasbiologi en gång i tiden. Tycker du att att politiker skulle ha överlåtit beslutsfattande till dem som sysslade med det?

Vetenskap strävar efter sanningen men når den inte alltid i realtid och ibland som tex nu har har de så kallade experterna olika åsikter. Då är det politikernas uppgift att lyssna på alla och att själva ta beslut. Det fejlade denna gång.

@nissen. Nytt inlägg ovan som du måste grava åt utan att det är det minsta roligt
 
J
Ulltand Ulltand skrev:
Du missar poängen. Man kan aldrig överlåta åt experter att ta beslut med politikerna på sidan om. Då är det ingen demokrati längre och ett livsfarligt sluttande plan. Men du kanske inte är för demokrati?

Det fanns en vetenskap om rasbiologi en gång i tiden. Tycker du att att politiker skulle ha överlåtit beslutsfattande till dem som sysslade med det?

Vetenskap strävar efter sanningen men når den inte alltid i realtid och ibland som tex nu har har de så kallade experterna olika åsikter. Då är det politikernas uppgift att lyssna på alla och att själva ta beslut. Det fejlade denna gång.

Ähum det var ju demokratin som BirgitS försvarade nyss när ni ville införa kinesisk hantering...
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Man kan aldrig överlåta åt experter att ta beslut med politikerna på sidan om.
Har du aldrig hört talas om bygglov som har beviljats av tjänstemän utan att blanda in politiker?
Eller om politiker som tar beslut om bygglov ibland och sen överklagas ärendet till Länsstyrelsen som kommer fram till att politikerna bröt mot lagen?
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Ähum det var ju demokratin som BirgitS försvarade nyss när ni ville införa kinesisk hantering...

Nej med varför hitta på saker som du gör nu? Det är också en demokratisk otjänst.

Du vet mycket väl att jag skrev att tex förflyttning av personal kan göras i demokrati likväl som i en diktatur. Det beror av hur lagarna ser ut och har inget med demokrati att göra vilket Birgitt fått för sig i dimman.

Men om man inte vet demokratins grundförutsättningar så blir det lätt fel.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det fanns en vetenskap om rasbiologi en gång i tiden. Tycker du att att politiker skulle ha överlåtit beslutsfattande till dem som sysslade med det?
De jobbade väl inte på någon myndighet?

Ulltand Ulltand skrev:
@nissen. Nytt inlägg ovan som du måste grava åt utan att det är det minsta roligt
Varför taggar du en person som inte har varit inloggad på mer än 10 år?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
Nej med varför hitta på saker som du gör nu? Det är också en demokratisk otjänst.

Du vet mycket väl att jag skrev att tex förflyttning av personal kan göras i demokrati likväl som i en diktatur. Det beror av hur lagarna ser ut och har inget med demokrati att göra vilket Birgitt fått för sig i dimman.

Men om man inte vet demokratins grundförutsättningar så blir det lätt fel.
Äh ingen tror på riktigt att du gör den det. Det är diskussion för diskussionens skull. Det känns inte som Putilov direkt.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har du aldrig hört talas om bygglov som har beviljats av tjänstemän utan att blanda in politiker?
Eller om politiker som tar beslut om bygglov ibland och sen överklagas ärendet till Länsstyrelsen som kommer fram till att politikerna bröt mot lagen?
Precis det yttersta ansvaret har de kommunala politikerna och INTE handläggarna på kontoret.

Här har vi en ordning som fungerar.

Om sedan en politikerna bröt mot lagen gjorde de fel men de har ingen bäring på den här diskussionen. Beslut kan överklagas och ogiltighetsförklaras i god demokratisk ordning.

Nissen glöm inte att skratta här. Nytt inlägg från mig!
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Du vet mycket väl att jag skrev att tex förflyttning av personal kan göras i demokrati likväl som i en diktatur. Det beror av hur lagarna ser ut och har inget med demokrati att göra vilket Birgitt fått för sig i dimman.

Men om man inte vet demokratins grundförutsättningar så blir det lätt fel.
Ja, dina kunskaper om mänskliga fri- och rättigheter verkar lite halvdana ibland.

Dessutom skrev jag om tvångsförflyttning samt tvång att jobba 16 timmar om dygnet (klart brott mot arbetstidslagen och krislägesavtalen).
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Precis det yttersta ansvaret har de kommunala politikerna och INTE handläggarna på kontoret.

Här har vi en ordning som fungerar.

Om sedan en politikerna bröt mot lagen gjorde de fel men de har ingen bäring på den här diskussionen. Beslut kan överklagas och ogiltighetsförklaras i god demokratisk ordning.
Då får du väl engagera dig politiskt för att ministerstyre ska bli tillåtet.

Som sagt tjänstemännen beslutar om att godkänna bygglov utan att blanda in några politiker.
Skolorna fungerade mycket bättre innan politikerna började blanda sig in i hur undervisningen ska bedrivas.
Osv.
 
  • Haha
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, dina kunskaper om mänskliga fri- och rättigheter verkar lite halvdana ibland.

Dessutom skrev jag om tvångsförflyttning samt tvång att jobba 16 timmar om dygnet (klart brott mot arbetstidslagen och krislägesavtalen).

Nej men dina är tydligen helt under isen.

Vet du verkligen inte att vi redan har extremt långtgående tvångsmedel trots att vi lever i en demokrati? Och att detta är fullt förenligt? Därför att det är stiftade i lag.

Jag har svårt att tro det om dig Birgritt. Jag kan inte annat än att tro att du argumenterar med politiska förtecken nu och har tappat greppet.

@nissen (skratta)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Som sagt tjänstemännen beslutar om att godkänna bygglov utan att blanda in några politiker.
.

Vad löjligt du argumenterar.

Politiker fattar det slutliga beslutet om bygglov därför att vi har en ganska bra demokrati.

Men jag förstår det som att du tycker att det inte borde vara så och att handläggaren på stadsbyyganskontoret skall avgöra bygglovet. Det är ju en expert så den måste veta bäst. Suck...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.