Kycklingen ska hyra skåpbil och hämta vitvaror till sin renovering från Gdansk om någon behöver något och kan tänka sig stötta med 500-1k för besväret så skicka ett PM.

Jag bor i Stockholm sen för hämtning.
 
  • Gilla
thessao och 4 till
  • Laddar…
Behöver inte direkt nåt men springer du förbi PVC fönster inåtgående 3glas typ 120x120 så kanske du kan kolla priset?

Är verkligen vitvaror så pass mycket billigare att det lönar sig att åka?
 
  • Gilla
Almedals och 2 till
  • Laddar…
Jag beställde alla vitvaror till sommarstugan (Electrolux) från någon obskyr hemsida, tror dem kom från Lettland och gick hämtas på postens godsterminal ett par kilometer bort - Tusentals kronor billigare för precis samma produkter. Trots frakten på cirka 1000 var besparingen ändå markant…
 
  • Gilla
Sebbe_art och 2 till
  • Laddar…
Skulle vara intressant att se hur kalkylen ser ut.

Om jag höftar våra vitvaror köpta 2021. Allt samsung/bosch med bra serier men med typ 25% rabatt.
- Kyl/frys: 7500 kr
- Ugn: 5000 kr
- Häll: 6500 kr
- Micro: 3500 kr
Tot: 22500 kr

Pris i Polen ? Säg 40% rabatt ? Då blir det 9000 kr rabatt.

Fläkt är från fjärråskupan så den känns del att ta med och diskmaskin från Ikea p.g.a. integreringen(electrolux). Men visst ska man ha detta med också så blir det väl ca 10 000 kr mer och då 4000 kr extra rabatt för dessa.

Hyra skåpbil 2 dagar: ca 2000 kr med försäkring och allt
Diesel: Sthlm / gdansk ca 130 mil, en skåpbil drar väl ca 1 l/ mil = ca 2200 kr
Båt och mat på vägen: 1000 kr
Semesterdagar: 2000 kr
Tot: 7000 kr lågt räknat.

isåfall skulle man spara (9000 - 7000) 2000 kr på att åka ner. Och då får man väga in risken med strul om/när vitvarorna går sönder.

Jag bara höftade på rabatten. Skulle vara intressant hur du räknat Kycklingen.
Man kan vända på det också, vid vilket pris hade jag kört ner till polen för att hämta varor ? Hmm, 15-20 k netto, då skulle det nog börja bli intressant. Men det beror på varan, om det är en sak som kan gå sönder, typ diskmaskin. Vill jag ha köpt den nära.
 
  • Gilla
  • Älska
Christoffer710 och 5 till
  • Laddar…
Man kan åka Nynäshamn Gdansk, då är det inte många mil men färjebiljetten blir så klart dyrare...
Har själv handlat mycket i Polen men då haft andra jobbärenden dit eller köpt grejer där under semestern.

Min erfarenhet är att tex kakel klinker och andra "billiga" produkter Alltså som är billiga i tillverkningslandet men som blir dyra i Sverige pga frakt moms och lagerkostnader osv också är billiga i Polen, lika så produkter tillverkade i Polen
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
nino nino skrev:
Min erfarenhet är att tex kakel klinker och andra "billiga" produkter Alltså som är billiga i tillverkningslandet men som blir dyra i Sverige pga frakt moms och lagerkostnader osv också är billiga i Polen, lika så produkter tillverkade i Polen
Min ringa erfarenhet håller med. Elektronik är ganska prispressat i Sverige. Klart elektroniken är något billigare i låglöneländer men det beror ju oftast pga billigare omkostnader pga lägre löner, sämre arbetsvillkor etc.

däremot som dus hört typ kakel, skruvar, bruk, Sten, trä. Alltså low tech prylar verkar billigare där nere
 
  • Gilla
Svensson bossen och 1 till
  • Laddar…
A
slacker slacker skrev:
Jag beställde alla vitvaror till sommarstugan (Electrolux) från någon obskyr hemsida, tror dem kom från Lettland och gick hämtas på postens godsterminal ett par kilometer bort - Tusentals kronor billigare för precis samma produkter. Trots frakten på cirka 1000 var besparingen ändå markant…
ja electrolux är överprisat i sverige, troligtvis betalade du mer än de var värt ändå.
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Behöver inte direkt nåt men springer du förbi PVC fönster inåtgående 3glas typ 120x120 så kanske du kan kolla priset?

Är verkligen vitvaror så pass mycket billigare att det lönar sig att åka?
Det kan jag göra! Ja det beror på vad så klart, jag kommer spara 10k bara på TV och listan fortsätter... Dem har mediamarkt man kan jämföra https://mediamarkt.pl

Tänkte åka via nynäs och faktiskt så är det inte för jag inte vill stötta Sverige utan vissa saker är beställningsvara här som diskmaskin, etc medans det finns på lager där.
 
  • Gilla
Paradiset55 och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Man kan åka Nynäshamn Gdansk, då är det inte många mil men färjebiljetten blir så klart dyrare...
Har själv handlat mycket i Polen men då haft andra jobbärenden dit eller köpt grejer där under semestern.

Min erfarenhet är att tex kakel klinker och andra "billiga" produkter Alltså som är billiga i tillverkningslandet men som blir dyra i Sverige pga frakt moms och lagerkostnader osv också är billiga i Polen, lika så produkter tillverkade i Polen
Har du någon erfarenhet gällande ek golv/parkett och terazzo är det något man ska handla på hemmaplan?
 
Men till trådens ämne. Nej, jag behöver inget från Polen som är värt att åka och hämta. Det jag handlar från kontinenten beställer jag med leverans hit. Inte riktigt lika billigt, men å andra sidan så behöver jag inte åka ner dit om det blir problem.

Trots att jag jobbar med ehandel, så köper jag potentiellt struliga prylar lokalt eller från handlare som jag har stenkoll på att de är bra på att hantera returer och problem. Visst handlar jag från andra också, men då har jag alltid med i beräkningen att jag kan stå med en trasig pryl utan återbetalning.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
hushem och 3 till
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Det kan jag göra! Ja det beror på vad så klart, jag kommer spara 10k bara på TV och listan fortsätter... Dem har mediamarkt man kan jämföra [länk]

Tänkte åka via nynäs och faktiskt så är det inte för jag inte vill stötta Sverige utan vissa saker är beställningsvara här som diskmaskin, etc medans det finns på lager där.
Vad är det för TV ?
När jag (på skoj) kollat runt på TV-apparater i liknande länder så brukar jag slås över hur dyrt det är. Man har också märkt hur viktigt det är att jämföre exakt, exakt, exakt rätt varor. De har ju ett modellnamn med 45 siffror och bokstäver och en siffra eller bokstav i skillnad kan betyda massa :)
 
  • Gilla
johannes2k och 4 till
  • Laddar…
Jag köpte spis från Tyskland på Ebay för 50 procent av priset så visst går det spara pengar.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
F
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Det kan jag göra! Ja det beror på vad så klart, jag kommer spara 10k bara på TV och listan fortsätter... Dem har mediamarkt man kan jämföra [länk]

Tänkte åka via nynäs och faktiskt så är det inte för jag inte vill stötta Sverige utan vissa saker är beställningsvara här som diskmaskin, etc medans det finns på lager där.
Vilken TV är det? Zlotyn är väl inte så där jättebra kurs på nu heller?
 
  • Gilla
huvudtystnad
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Det enda jag är alvarlig med är jag bryr mig heller inte om andra
Det där får du nog förtydliga.
 
  • Gilla
RobbaniBro
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Jag beställde alla vitvaror till sommarstugan (Electrolux) från någon obskyr hemsida, tror dem kom från Lettland och gick hämtas på postens godsterminal ett par kilometer bort - Tusentals kronor billigare för precis samma produkter. Trots frakten på cirka 1000 var besparingen ändå markant…
Hittade vart jag köpte från; rdebutik.se
Var i April -19 så ingen uppfattning om dagens prisläge men klådde definitivt alla priser mot prisjakt/pricerunner osv på precis samma produkter då.
 
  • Gilla
Dalastuga och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.