Johhhan
Det är en utmaning att bocka rör med Biltemas verktyg, men det går att få till veckfria böjar även utan värmning och sand/salt. Smörj dragskon, litiumfett funkar bra, och se till att ha stabilt tag om skänklarna så att det blir en jämnt fördelad bockning. Det viktigaste är dock tålamod och det hjälper bra att ta endast några grader åt gången och däremellan låta röret svikta tillbaka. Då går det t.o.m. att bocka räta vinklar med 12mm-verktyget som har ännu snävare bockningsradie i förhållande till rördiametern.
 
  • Gilla
byggblc
  • Laddar…
Johhhan Johhhan skrev:
Det är en utmaning att bocka rör med Biltemas verktyg, men det går att få till veckfria böjar även utan värmning och sand/salt. Smörj dragskon, litiumfett funkar bra, och se till att ha stabilt tag om skänklarna så att det blir en jämnt fördelad bockning. Det viktigaste är dock tålamod och det hjälper bra att ta endast några grader åt gången och däremellan låta röret svikta tillbaka. Då går det t.o.m. att bocka räta vinklar med 12mm-verktyget som har ännu snävare bockningsradie i förhållande till rördiametern.
Tack för alla tipps.
Jag ska ta det lugnt och mäta ordentligt, hoppas på att det ska fungera även om jag ska köra 2 rör som ska vara parallella längs väggen i vinkel.
Ska lägga upp bild när jag är klar

Tack alla för snabb hjälp
 
Det är en konst att bocka för man vet aldrig riktigt var en böj hamnar i förhållandet till böjen innan.
Övning ger färdighet.
 
  • Gilla
Hissonomen
  • Laddar…
C
T Thomas_Blekinge skrev:
man vet aldrig riktigt var en böj hamnar i förhållandet till böjen innan.
He he, nä det kan tyckas vara ett mysterium innan man klurat ut hur man måste tänka och hur man skall använda skalan på verktyget för att få böjen på rätt ställe.
 
Jag fann det svårt att hitta rätt ställe och att hitta rätt vinkel. Jag har enorm respekt för dom som kan det. Det är så många gånga snyggare än tråkiga vinkelkopplingar!
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Så här ser det ut.
Beredaren ska hänga på väggen 60L sen står tvättmaskinen ovanpå med ingång från duschen.
Det innebär att anslutningarna ska in till vatten och avlopp i taket.
Sen alla PEX rören och fördelarna samt ingående vatten. Den svarta th är värmekabel till ingående vatten. De olika färgerna på Rör i Rör stämmer tyvärr inte med kallt o varmt utan är två olika fabrikat på skyddsrör.
spm ni förstår blir det en lien utmaning men ska nu försöka med era tipps o råd.
Det lilla maskin rummet
Hörn i ett utrymme med grå och röda PEX-rör, avloppsrör, och en värmekabel, redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn i ett utrymme med rör i olika färger och dimensioner, samt en värmekabel mpfrån golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

här kommer kombi maskin tvätt/tork Kaklat hörn av ett rum med öppning i väggen och en vattenflaska på en hylla, skyddspapp på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är en konst att bocka för man vet aldrig riktigt var en böj hamnar i förhållandet till böjen innan.
Övning ger färdighet.
Tips: ta en skrotbit av röret, gör ett streck med t.ex tuschpenna. Strecket läggs t.ex mot kanten på bockverktyget. Bocka skrotbiten i t.ex 90 grader. Lägg den bockade skrotbiten intill röret som ska bockas så böjen på skrotbiten hamnar där den slutliga böjen ska hamna. Dra ett streck på röret på samma ställe som på skrotbiten. Bocka på samma sätt och böjen hamnar rätt. Skrotbiten kan återanvändas vid behov. :)
 
  • Gilla
KaptenKanel och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.