Jag ahr gått i funderingarna kring det här med garage nu i ett års tid och hade tänkt att nu får jag ta och börja.

I första läget var jag innte på att bygga ett garage som ligger i liv med huset i framkant och är ihopbyggt med huset så jag kan nyttja källartrappan för att ta mig ut i garaget torrskod. Detta garage skulle vara 7,5 x 12m så jag fick inte två bilar bakom varandra och ändå hade plats att ha dörrarna fullt öppna och ändå kunna gå runt hyffsat bra.

Det visade sig att denna byggnad skulle kosta ungefär lika mycket som en ny villa med avlopp, el och allt vad som skall till.

i nästa steg kom jag på att bygga garaget längre bak på tomten så jag får frigång mellan garage och hus som det är idag och då göra garage 6x8m med en carport framför där vardagsbilen kan stå. Detta blir rimligare i prisklass men jag tappar lite av funktionen jag är ute efter då jag vill ha plats till ett långtidsprojekt och dessutom kunna ta in en bil bakom för tex. bromsbyten, hjulbyten och polerarbete mm mm.

Jag är som ni säkert förstå bilintresserad och äger i nuläget 4st Audibilar av varierande slag och skick och jag tvivlar på att detta intresse kommer avta med tiden och därför skulle jag ju vilja bygga så bra som möjligt.

Så hur astor och hur bra garage skall man bygga? Spåna fritt.

Runt 500000kr borde jag kunna förhandla mig till med sambon.
 
Men nog borde du kunna komma undan med 500' för ett garage på 7,5x12m? det beror ju naturligtvis på materialval, mark osv men inte kan det vara omöjligt?
Kommer du att göra något jobb själv eller är allt bortlejt?
Takhöjd är ju också en fråga som man måste ta hänsyn till man vill ju gärna kunna skaffa sig en lyft till garaget för de där lite jobbigare jobben och då åker man ju på en del takhöjd för att det ska fungera, samtidigt om man ska ha garaget i liv med huset är man ju begränsad där vad gäller höjd om det
inte ska se konstigt ut.

Håller själv på att titta på detta men är lite kluven till om jag ska bygga nytt eller om jag ska byta tak på det garage jag redan har (6x13m) detta då för att komma åt takhöjd inne. och sedan kanske lyckas få till en övervåning på garaget ämnat som gäststuga eller liknande.

//Unigas
 
jag tycker också 500' bör räcka långt, bygger du modellen 7.5x12 själv så bör snarare hälften av pengarna räcka.

Jag har också ett renodlat hobbybils garage. 12 x 6m . 4 st bilar får plats. en plats för långprojekt, en vinterförvaring, en korttidsprojekt + en plats som alltid är ledig för ev. bruksbilsmekning.
 
Mitt är 16x7 meter och kostade 350, då har jag gjort allt själv. Till och med huggit virket till stommen själv, gratis sågning. Hjälpsam pappa som körde hem gruset med egen traktor. Plattan kostade 100, förvisso rejält armerad.
Fönstren är gamla och begagnade, men billigt. Porten hemgjord. El har jag, (host) dragit själv.

Ångrar inte ett ögonblick att jag byggde så stort.

Visst blir det billigare att bygga mindra, men häften så stort bli inte häften så dyrt.
 
Till saken hör att jag är egen och inte har speciellt mycket tid över att grejja själv så den enda möjligheten jag har är isf. att leja jobbet och beta av en lista på kvällar och helgar.

Marken är nog inga problem. Ca 30cm matjord och sedan är man nere i leran. Inget berg eller liknande.

Takhöjden är begränsad eftersom jag bara får ha 2,5m upp till skärningen mot taket enligt kommun, vissterligen skulle jag kunna rucka på detta lite men inte över 2,8 typ. Detta går ju iofs. lösa eftersom man kan skippa loftet över den del där lyften skall stå och då får upp takhöjd. man behöver ju inta ha mer än 3m takhöjd för att det skall fungera men givetvis vore ju 3,7 eller så lite bättre.

Helst skulle jag ju vilja få till 7,5x12m ihopbyggt med huset. Isolerad platta med golvvärme. 5m takskjutport.

Då får jag in en bil längst in där lyften skall stå. Dessutom en bil bakom för daglig parkering och tvätt/polerutrymme. Hyllor på ena sidan i garaget och en bra passage vid sidan så cyklar och gräsklippare kan passera utan reprisk. Vidare så vill jag kunna ha dörrarna öppna och ändå kunna gå runt bilen utan att hålla på att öppna och stänga dörrar.

eftersom jag har 3 entusiastbilar för tillfället vilket skall bli 2 tillslut så vill jag ändå kunna ha en bil längst in och ändå kunna få in en bil för hjulbytan osv. Det löser jag ju inte i det lilla garaget.

Familjen har i sin ägo ett lantställe idag där jag har ett mekgarage för 2 bilar och långidsparkering för ytterliare en. Vidare så skall vi i höst göra oss av med de djur som finns där och då kommer vi få tillgång till ytterligare en hall på ca 7x10m där företaget skall ha lager som då frigör en annan liknande yta. Problemet är ju att jag inte vet hur länge jag har tillgång till denna gård? Det är ju ine säkert att man har den kvar för alltid, troligare är ju att mitt intresse håller i sig.

Sååååå.

Skall man bygga för framtiden och bygga stort (7,5x12 )eller skall man bygga för nu och tillräckligt stort. (6x8) ?

Tilläggas bör att det är 10min bilväg till garaget och det är ouppvärmt utan isolering i platta. Ett helt schysst garage men jobbit att behöva åka ut i skogen på vintern och frysa häcken av sig istället för att bara dra en overall över kläderna och gå ut i garaget och skruva den tiden bilresan tar.

Hjälp mig nu gubbar
 
Tja jag skulle bygga så stort jag hade råd med, skulle hellre pruta på materialval osv för att hålla ner priset för att sedan bygga klart när pengarna finns.
En sak har jag lärt mig... Bygg alltid för framtiden.
Har själv problemet med för många hobbybilar och för litet/för få garage.

/Unigas
 
En bekant var på besök och jag dryftade frågan med honom och då serverade han ytterligare ett alternativ som jag inte tänkt på troligtvis för att det är så uppenbart.

Ett Mellbygarage typ som är 5m brett och 12m djupt. 38graders takvinkel, loft över ena delen och öppet i nock över andra delen för att kunna ha lyft.

Då kan jag ha en lyft längst in och ändå ha utrymme över innanför porten samt det får plats brevid källartrappan och jag får en gång bak till baksidan av huset.

Men då är frågan: Räcker 5m i bredd? Bilen är ju typ 2 och så en hylla på 40cm mot långsidan. Då har man 2,6m kvar. detta ger 1,3m per sida vilket väll borde räcka för att gå i och ur bilen inne i garaget när det regnar ute? Det räcker kanske inte så att man kan gå runt och damsuga bilen med fullt öppna dörrar men ändock till att tvätta bilen med vanlig slang.

Verkar det vettigt?
 
Glöm inte att ett garage rymmer en bil mindre än det byggs för...
 
OlaF: Jag har skapat extra förvaringsutrymme i kattvindarna på huset som tidigare inte fanns och så har vi en källare med bra förvaringsutrymmen samt att jag planerar att bygga en frigga att ha alla trädgårdsredskap i + att jag har förvaringsutrymmen på annan ort så den biten kommer inte hända. Dessutom så skall den "inre" platsen krönas av min Audi S2 eller Urquattro och platsen utanför skall vara till dagligbilen så den möjligheten kommer heller inte ges.

Nästa moment när jag ändå är här. Räcker det verkligen med 95mm mineralullisolering som det är i Mellbys garage? Tycker det låter som lite. 120mm i taket dock.

Någon kunnig på isolering?
 
Det beror ju på hur varmt du tänker ha det och hur mycket du är villig att ha i uppvärmningskostnader.

Min personliga uppfattning är att det är för lite
 
Jag tyckte det verkade lite.

Var och kollade på ett Mallbygarage idag då det liggr 1mil härifrån och provparkerade min bil i deras olika garage.

5m var för smalt kände jag så det måste vara minst 5,5 men helst 6m.

Sen tyckte jag hela konstruktionen kändes vek. 95mm regelstomme står det ju på hemsidan men det är ju bara ena måttet. normalt hade väll varit 45 men deras reglar är ju bara typ 30 tjocka och hela konstruktionen kändes som sagt vek. Men hur mycket påverkar det egentligen? Det lär ju knappast blåsa omkull ändå eller?

Jag kände även att 95 var lite vekt.

min tanke är typ 45x120 reglar i väggarna.

Deras takstolar var iofs. 45x120 men det kändes också lite vekt.

Kort sagt. Hela konstruktionen kändes vek.

Så då till nästa fråga. Hur svårt är det att bygga hela rasket i lösvirke? Platta på mark med säg 30-40cm betongsockel. Tryckt syll som bultas ner i sockeln hela vägen runt. Resa 45x120 med cc120 och fästa med vanliga BMF-vinklar. Hammarband av 45x120. vindpapp utanpå och så utomhusgips ströläkt och så en lockpanel utanpå. 120mm isolering i väggarna och så på med plasten och OSB samt gips. Takstolarna måttbeställs och så råspont, asfaltsmatta ströläkt och pannor. Ivändig luftspalt spikad i takstolarna och så masonit som vindavledare sedan 120 + 45 isolering och så plast och gips i tak öppet till nock.

Är det mycket mer än så eller övervärderar jag min förmåga?
 
Lite eldragning och så ska det dit lite fönster och dörrar men visst kan man bygga själv. Har man tillgång till en kompis/släkting eller dylikt som kan ställa upp när det ska lyftas långa eller tunga saker så är det inga problem tycker jag.

Fick ett för högt pris på min carport med förråd så jag resonerade på samma sätt -"hur svårt kan det vara?" visade sig inte vara så svårt, bara man är nogran och tar det lugnt. Sen finns ju bland annat detta forum att fråga på :)
 
Jag fick lite samma fundering. Även om mitt egna garage i samma storlek blir lika stort så blir det ju grövre virke och tjockare isolering till samma peng.

Min tanke är att ha en firma till att gjuta grunden och sedan bygga själv resten. Svågern har traktorgrävare så lyfta takstolar och liknande på plats löser ju han gratis. Skulle nog kunna gräva grunden också men det blir ju ingen större kostnad så det får firman göra.

sedan är det ju el och vvs men där har jag bekanta som kan fixa vvs biten iaf. och så en granne som är elektriker som jag kan hjälpa så det går fortare. Kan nog få till en deal så jag drar och han godkänner och kopplar.

Det luter mer och mer åt eget bygge och då får man ju precis den storlek som man vill ha också och måste inte hålla sig till leverantörernas mått.
 
Hej!

Jag byggde mitt garage själv, 7,2 x 12 meter, schaktade med egen traktor, 20 cm grus under plattan, markduk, isolerade kantelement, 10cm isolering i plattan, indraget vatten, golvbrunn, 120x45 reglar (hemsågat) lockpanel (hemsågat) köpte takstolar, 2 isolerade portara från SKBV (jättefina), 3 st fasta 3-glasfönster, begagnad gångdörr, plåttak (trp20 rött), isolerat 35cm i tak, 12+4,5 cm i väggar, målad gips invändigt, innertak av plåt (grå trp 20) luftvärmepump 5,5kW, 11 lysrörsarmaturer etc... I princip inget begagnat material användes bortsett från gångdörren då.

Är snart färdig, var nyss ute och la oxanolja på golvet, återstår att måla andra varvet utvändigt och dra färdigt elen.

Slutnotan för det bygget hamnar på ganska precis 130´ men då har jag sågat virke av egen skog och gjort 97% av allt jobb själv. Har lyckats pruta till mig riktigt bra priser på materialet också. Finns mycket att tjäna på att ta in offerter och pruta.

Gjöt plattan i juli ifjol och reste på semestern. Det gick men nog var det lite kämpigt emellanåt, har ju trots allt familj och arbete att ta hänsyn till också. Nog borde du kunna köpa ett färdigt garage i samma storlek för under 500´!

Lycka till!
 
Min tanke är ju den samma fast ha hantverkare till att gjuta plattan och bygga resten själv med virke köpt från brädgården eller ev. en bekant som har en såg. Men behöver ju inte ha hyvlat virke i stommen tex. osv.

Då borde jag ju kunna hamna på 300-500 beroende på viken storlek och standard jag väljer.

Jag är inne på att gjuta plattan ett år och sedan resa stommen och slå tätt sommaren efter. Sedan kan jag ju gå och småpula lite med isloering osv.

Jag ahr inget krav på att det måste vara klart innom en viss tid utan ser hellre att det blir som jag vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.