Jo, det är måttanpassade moduler. Det ska bli intressant att se hur pass färdigbyggd fläktkåpan är när vi packar upp den. Snickaren Måns som vi anlitar på rekommendation från Kulladal är möbelsnickrare i grunden, så det känns ju bra.
 
När vi byggde vårt förra kök så anlita vi en gubbe från dalarna. Han byggde skåpen på plats :)
 
Intressant! Hade han sågat till alla delar i förväg, eller gjorde han det också på plats?
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Intressant! Hade han sågat till alla delar i förväg, eller gjorde han det också på plats?
Nästan allt var iof gjort på deras snickeri i Dalarna så jag vet inte om man kan kalla det platsbyggt heller :)
 
Platsbyggt handlar nog mest om att det är måttanpassat och att man inte behöver hålla sig till standardmått. Och att det går att göra div. specialare i vinklar och vrår, snedtak mm.
 
  • Gilla
RACS och 3 till
  • Laddar…
Så här ser köksskåpen ut där de ligger och väntar och är i vägen för målaren.

Opackade köksskåp i plast insvepta i ett renoverande rum med en målare i bakgrunden och en bygghink i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kritan provmålade med lite grönt och en liten bit 1002 Y i taket (samma kulör som fönstren och vår fasad), för att se hur det kunde se ut. Vi ska suga på karamellen tills i morgon onsdag.

Provmålning av grönt på vägg och 1002 Y kulör i takvinkel ovanför ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök under renovering med provmålade gröna väggar och gul kulör i taket, framför ett stort fönster med skyddad radiator och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonatanm535
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Så här ser köksskåpen ut där de ligger och väntar och är i vägen för målaren.

[bild]

Kritan provmålade med lite grönt och en liten bit 1002 Y i taket (samma kulör som fönstren och vår fasad), för att se hur det kunde se ut. Vi ska suga på karamellen tills i morgon onsdag.

[bild]

[bild]
Jag tycker att det ser bra ut. Hoppas att ni vill/vågar gå på målarens förslag.
 
Kommer köksfläkten att sitta i kåpan eller någon annanstans?
 
Den sitter i.
 
Okej! Jag har spanat lite på dem för att få bort fläkten från köket. Hade varit spännande att få ta del av en sån lösning ;)
 
Redigerat:
S Simon13 skrev:
Okej! Jag har spanat lite på dem för att få bort fläkten från köket. Hade varit spännande att få ta del av en sån lösning ;)
Fjäråskupan är dock mycket tysta även med fläkten i kupan. Finns lösningar med den utanför, men för att det ska bli markant skillnad ska man i så fall ha en ljuddämpare emellan, vilket ju blir svårt att få plats med om det är kort till utblåset.
 
H hapazard skrev:
Fjäråskupan är dock mycket tysta även med fläkten i kupan. Finns lösningar med den utanför, men för att det ska bli markant skillnad ska man i så fall ha en ljuddämpare emellan, vilket ju blir svårt att få plats med om det är kort till utblåset.
jag tycker det är väsentlig skillnad på vår fjärråskupa och takfläkt, mot föräldrarnas fjärråskupanfläkt.
 
X xLnT skrev:
jag tycker det är väsentlig skillnad på vår fjärråskupa och takfläkt, mot föräldrarnas fjärråskupanfläkt.
Det är väsentlig skillnad med motorn på tak eller vind. Fjäråskupan gör genomgående riktigt bra grejer dock. Har själv motorn i kupan (enenbyggd), visst låter det mer men inte så det stör nämnvärt.
 
Jag är ljudkänslig och ville först placera fläkten på ytterväggen på utsidan av huset men jag har inte orkat driva igenom den frågan. Det är mycket annat ändå nu.
 
Idag har det varit full rulle här från kl 8 på morgonen och fram till nu. Snickaren Måns och rörmokare Olle hjälpte till att byta ut röret som hade spuckit och orsakat en läcka i väggen där gamla köket satt.

En bild på ett vitt plaströr som går längs en trävägg och tak i en vindsmiljö med byggstök och en gammal armatur på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi kunde konstatera att det övre 75 röret där sprickan sitter går inte upp till badrummet utan till luftningen på taket. Ovan ser ni en bild tagen på samma rör på vinden.

Inspektionslucka i taket som visar gammalt rörarbete och isolering, arbete under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inspektionslucka i tak med synliga rör och kablage ovanför säkringsskåp i ett hem under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måns öppnade upp en liten inspektionslucka i hallen för att se hur den gamla rörkopplingen på 105-röret ser ut. Där såg vi hur det gamla röret är ihopkopplat med ett nyare rör sedan vi renoverade badrummet för 3 år sedan. Vi måste nu göra ett större hål för att komma åt och byta det gamla röret för att kunna åtgärda det trasiga röret eftersom rören sitter ihop.

Här är blandade bilder och filmer från dagens arbete.



Peter Wijk, fuktkonsulten från Polygon som försäkringsbolaget (LF) skickade ut, var också här för att fuktmäta och se om läckan ställt till med någon större skada. Som tur var var det helt torrt nu! 13% fukthalt om jag förstod det rätt. Hade det varit mer än 17% hade vi behövt torka ut. Nu hade vi ju redan tagit bort plankan som vi konstaterade var blöt häromdagen, så det var väldigt skönt att vi inte behövde riva mer.

Man reparerar ett gammalt rör i en öppnad vägg under en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Olle byter röret.

Öppen inspektionslucka i tak med synliga rör och träbjälkar i en renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla och nya rör vid en vägg med synliga skador och en inspektionslucka i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inspektionslucka avspärrad med gult tejp och skylt "Använd ej" under rörrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två personer byter ut ett gammalt rör i taket, synliga i en öppning mellan bjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inspektionslucka i tak med synliga rörkopplingar och träbjälkar över ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nytt och gammalt rörkopplingssystem i renoverad vägg med synliga rör och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nya röret på plats.

Närbild av ett gammalt trasigt rör med synlig spricka, med verktyg och sandaler i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det trasiga röret, boven i dramat. De tror att det har suttit där sedan 70-talet då huset genomgick en totalrenovering.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.