Jag flyttade till stugan för ca 6 år sen. Förra året blev jag påtvingad sophämtning, efter att ha haft en diskussion att slippa för att jag inte har några sopor. Jag har egen kompost å eldar upp papper mm. Resten går till återvinningen. Jag lämnade in 5 A4, som jag fått från Gästrike återvinnare, med frågor om vad jag gör med mina olika sopor. Efter mail och samtal om att slippa sophämtning, där tjejen i kommunen säjer att det kommer att kosta 600.- i timmen att förbereda ärendet och det skulle ta ca 4 timmar. Till en kostnad av ca 2500.-. Så backade jag ur. Jag sa att jag är fattigpensionär med 8500.- efter skatt. Jag hade även mailkonversation med hennes boss. Där jag skrev att jag backar ur, för jag har inte råd att bestrida ärendet. Ok... Efter några månader, så får jag en faktura på 2400.-. Då blev jag grinig å skickade tillbaka fakturan efter att ha skrivit Bestrides rakt över. Då får jag tillbaks den med orden att det inte hjälper att skriva bestrides. Så jag pratade med kommunjuristen å han sa - du får väl överklaga då... Så den 1:a Feb ställde dom ut den största tunnan till mej(som inte har sopor).. För att jävlas?? Nu är det den 19:e oktober å dom har aldrig varit här å tömt tunnorna??? Trots att jag ringt flera ggr?? Är det nån ide att skriva bestrides på fakturorna? Gäller inte det tricket, när dom uppenbarligen gör precis som dom vill, eller inte vill????????
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 816 inlägg
Förmodligen påbörjade de handläggningen och började debitera tid på ditt ärende redan när du skickade in din ansökan. Det är det du får betala för, även om du ångrade dig i efterhand.
Hur vet du att de inte tömt din tunna om du inte har några sopor ?
Hur vet du att de inte tömt din tunna om du inte har några sopor ?
Medlem
· Västernorrland
· 10 746 inlägg
har du mailkonversationen kvar med berörda parter så borde det väl gå att hänvisa till det? Antagligen så blev det väl nån miss där för de du kontaktade kanske inte höll i pappersarbetet på det viset utan skulle ha meddelat berörd part. Vilket missades.
Vad jag vet så är det väl ganska svårt att slippa sophämtning helt i vanliga bostäder. Man åker på grundavgiften och tunna. Sen om man väljer och använda den och ställa ut den för tömning är upp till en själv.
Vad jag vet så är det väl ganska svårt att slippa sophämtning helt i vanliga bostäder. Man åker på grundavgiften och tunna. Sen om man väljer och använda den och ställa ut den för tömning är upp till en själv.
Min morfar hade samma krig på 70 talet i sommarstugan.
T.o.m sopåkaren klagade och sa "Låt gubben slippa" för vägen var dålig, det saknades plats att vända på, och det fanns inga sopor i tunnan.
Men kommunen gav sig inte, morfar skulle ha tunna, sopgubbarna skulle åka dit en gång i veckan och tömma en tom tunna.
Gissar att chansen att slippa tunna inte har minskat år 2021.
T.o.m sopåkaren klagade och sa "Låt gubben slippa" för vägen var dålig, det saknades plats att vända på, och det fanns inga sopor i tunnan.
Men kommunen gav sig inte, morfar skulle ha tunna, sopgubbarna skulle åka dit en gång i veckan och tömma en tom tunna.
Gissar att chansen att slippa tunna inte har minskat år 2021.
Nä, när det gäller avgifter enligt kommunal taxa gäller inte vanliga konsumenträttsliga principer.Kaj54 skrev:
Då får man betala och överklaga om man vill undvika inkasso.
Ta minsta tunnan och längsta tömningsintervallet. Kanske får du också rabatt om du har en komposttunna.
Ibland kan man ha gemensam tunna med grannen, men det är inte säkert att du tjänar på det.
Eventuellt kan du lura i dem att det är ett sommarhus och få rabatterad säsongstömning.
Det är nog vad du realistiskt kan göra.
Tyvärr övertolkar ibland kommunerna sitt uppdrag när miljölagstiftningen ska tillämpas.
En större flexibilitet till faktiska behov hade varit på sin plats, men man ska komma ihåg att det är en verksamhet som också ska bära sig ekonomiskt.
Visserligen heter det att avfallshantering inte ska ge vinst, men i praktiken blir det så när uppdraget (ofta) handlas av ett externt företag som har sitt vinstintresse.
Det märks på hur taxorna sätts. Vill man ha egen hushållskompost kan tillståndsavgiften vara så hög att det tar flera år innan man tjänat in på den taxesänkning det innebär. Orsaken är att matrester ska in i det ekonomiska ekorrhjulet och bli lönsamt rötslam. Handlar nog mer om det än miljön är jag rädd.
Den fasta avgiften kan jag i viss mån förstå för den ska täcka infrastruktur, utrustning och återvinningscentraler.
Men schemalagt tömning av tunnor är bara så j-la otidsenligt!
Speciellt märker man det om man har fritidshus. Många fritidshus bebos på vinterlov men inte hela sommaren. Ändå lever dessa kalenderbundna tömningar kvar maj-september i dom flesta kommuner. Man kan tro att året är 1965
Men alla lever inte på stenåldern så förr eller senare kommer det nog att ändras:
https://www.recyclingnet.se/article/view/657090/framtidens_sophamtning_on_demand
En större flexibilitet till faktiska behov hade varit på sin plats, men man ska komma ihåg att det är en verksamhet som också ska bära sig ekonomiskt.
Visserligen heter det att avfallshantering inte ska ge vinst, men i praktiken blir det så när uppdraget (ofta) handlas av ett externt företag som har sitt vinstintresse.
Det märks på hur taxorna sätts. Vill man ha egen hushållskompost kan tillståndsavgiften vara så hög att det tar flera år innan man tjänat in på den taxesänkning det innebär. Orsaken är att matrester ska in i det ekonomiska ekorrhjulet och bli lönsamt rötslam. Handlar nog mer om det än miljön är jag rädd.
Den fasta avgiften kan jag i viss mån förstå för den ska täcka infrastruktur, utrustning och återvinningscentraler.
Men schemalagt tömning av tunnor är bara så j-la otidsenligt!
Speciellt märker man det om man har fritidshus. Många fritidshus bebos på vinterlov men inte hela sommaren. Ändå lever dessa kalenderbundna tömningar kvar maj-september i dom flesta kommuner. Man kan tro att året är 1965
Men alla lever inte på stenåldern så förr eller senare kommer det nog att ändras:
https://www.recyclingnet.se/article/view/657090/framtidens_sophamtning_on_demand
Medlem
· Västernorrland
· 10 746 inlägg
Fast schemalagd tömning betyder väl inte att man måste ställa ut den.............Här töms det varje tisdag men om jag inte ställer ut den så vet jag inte om nåt händer och de tar betalt per tömning förutom fast kostnad. Kanske finns kommuner som är mer rabiata dock
Medlem
· Västernorrland
· 10 746 inlägg
Wow, det var ju generöst av kommunen. Gissar att merparten av landets kommuner inte erbjuder den möjligheten. Här får man ett antal valalternativ för hämtningsintervallet. Tyvärr kan man inte välja mer sällan än var 4:e vecka (och det är ändå nytt, tidigare var det minst varannan som gällde).S Stefan1972 skrev:
Här tar dom som jag tolkar räkningen inte betalt per tömning öht, utan enbart vikten dom gångerna den töms. Finns ingen post för antal tömningar iallafall. Om dom nu inte bakat in det någon annanstans.C cpalm skrev:
Jag har aldrig sett någon som tagit betalt per tömning i Östergötland eller Sörmland. Bara årsavgift och vägning (som är en så liten avgift att det egentligen inte är värt att ta betalt för).Storsockret skrev:
Vi kan inte välja. Varannan vecka eller betala för extra tömning. Var 6:e vecka skulle gott räcka med minsta kärlet.C cpalm skrev: