Hej,

Vi har köpt ett hus från 1928 där det gjordes en stor renovering i början av 70-talet där bland annat en tillbyggnad till huset byggdes. I den gamla delen är det stenfotsgrund med gjuten betongplatta emellan. I tillbyggnaden är det gjuten betong (se bild).

Vi är i färd med att göra en hel del renovering i huset. När vi skulle ta bort det befintliga flytande golvet i källarvåningen i tillbyggnadsdelen så märkte vi att det var något konstigt material under så vi beslöt att även bryta upp detta tjocka masonitliknande material. Därunder så var det träreglar satta direkt mot en ganska så tunn betongplatta samt ett värmegolv som är baserat på elementrören (se bilder).

I ena hörnet så är betongplattan i stort sett obefintlig vilket ni kan se på bilderna. Om man sträcker ner handen i hörnet så känns det som om det är jordlagret som ligger under blandat med lite småsten. Vi har märkt att vid regniga dagar så blir detta hörn lite fuktigt i själva jordlagret (jorden blir mörk och när man tar på det så känns det fuktigt). I övriga rummet (väggar och bottenplatta) så är det torrt och inget fuktgenomslag (se bild).

Vi vill göra i ordning detta rum på sikt så att det kan bli ett gäst/lekrum och vi har tänkt följande alternativ:

Fylla på med betong och sen klinkers med värmegolv eller betong?
Fylla på med betong och sen lägga nivellgolv eller liknande?

Vad tror ni om dessa alternativ?

Tror ni det kommer behöva dräneras om då det hörnet i rummet är lite fuktigt i själva jordlagret?
Ska vi behålla värmeslingorna som är gjorda på elementrören?

Tack på förhand.

/Staffan
 
  • Trippelbild visar golvrenovering, från helt golvyta med parkett till rivet golv med synliga värmeslingor och trasig betongplatta.
  • Ett betonggolv med synliga värmeslingor baserade på elementrör, delvis täckta av damm och småsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv med träreglar och elementrör på betong vänster, höger synligt jordlager under skadad betongplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
Källare brukar ha en tendens att blir lite fuktiga i hörnen, En dränering kan förbättra dete men ingen garanti.
Allt börjar med vad ni vill använda källaren till. Att använda källare till bostadssändamål kan vara ganska vanskligt, oavsett ålder på huset.
Ni har gjort rätt att riva allt befintligt i golvet. Jag skulle hackat/grävt ut hörnet till kanske 20 cm djup för att bryta kapillärverkan där. Sedan gjuta nytt betonggolv med armering, kanske 80-100 m tjockt om rumshöjden tillåter. Gjut in golvvärmeslingor. Det finna mängder av trådar här som väger el mot vatten.
Tips: om du atar bort gamla prisolrör, släng inte dom. Sälj på blocket eller ta bort plasten och sälj till närmaste skrothandlare. Koppar är värdefullt.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Källare brukar ha en tendens att blir lite fuktiga i hörnen, En dränering kan förbättra dete men ingen garanti.
Allt börjar med vad ni vill använda källaren till. Att använda källare till bostadssändamål kan vara ganska vanskligt, oavsett ålder på huset.
Ni har gjort rätt att riva allt befintligt i golvet. Jag skulle hackat/grävt ut hörnet till kanske 20 cm djup för att bryta kapillärverkan där. Sedan gjuta nytt betonggolv med armering, kanske 80-100 m tjockt om rumshöjden tillåter. Gjut in golvvärmeslingor. Det finna mängder av trådar här som väger el mot vatten.
Tips: om du atar bort gamla prisolrör, släng inte dom. Sälj på blocket eller ta bort plasten och sälj till närmaste skrothandlare. Koppar är värdefullt.
Bara för att dubbelkolla. Tänkte du att bara hörnet ska grävas ut så mycket det går? Jag tror det kommer bli ganska så svårt då det inte är så stor del där bottenplattan är borta. Det som är positivt är att vi kan gjuta ganska så tjock bottenplatta om vi gräver ut hörnet så gott det går och fyller igen alla hål där träreglerna satt samt fyller upp den sista biten där masonitskivorna satt så borde vi ha en bottenplatta på ca 10cm.

Om vi ska lägga golvvärme och klinkers är det bättre att sikta på att få så tjock bottenplatta som möjligt och ta från takhöjden? Eller att behålla takhöjden och nöja sig med en bottenplatta på 8cm?

Vad är syftet med att gjuta in armeringsjärnen?

Tack för tipsen med prisolrören.

/Staffan
 
Ska du gjuta in golvvärme så är det bra om du har en isolering på minst 200 mm under plattan. Annars kommer du få stora värmeförluster genom golvet.
 
ByggAddo DavidSkallen skrev:
Ska du gjuta in golvvärme så är det bra om du har en isolering på minst 200 mm under plattan. Annars kommer du få stora värmeförluster genom golvet.
Helt onödigt m 200 mm isolering under källargolvet. Marken under är ganska varm så värmeförlusten nedåt blir liten (högt värmemotstånd). Det är stor skillnad jmf med platta på mark som kräver tjockare isolering (kallare under, lägre värmemotstånd). Jag har 25 m2 med 16 mm isolering i källaren. Ser ingen direkt ökning av förbrukning pga det.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
L largab skrev:
Helt onödigt m 200 mm isolering under källargolvet. Marken under är ganska varm så värmeförlusten nedåt blir liten (högt värmemotstånd). Det är stor skillnad jmf med platta på mark som kräver tjockare isolering (kallare under, lägre värmemotstånd). Jag har 25 m2 med 16 mm isolering i källaren. Ser ingen direkt ökning av förbrukning pga det.
”Platta på mark” är väl det som det i praktiken blir ?
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
”Platta på mark” är väl det som det i praktiken blir ?
Stor skillnad. Platta på mark ligger på ytan. Kall mark intill. Källarplatta ligger 1.5-2 m under mark. All materia runtikring isolerar och skapar ett högre värmemotstånd (värmekudde).
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
L largab skrev:
Stor skillnad. Platta på mark ligger på ytan. Kall mark intill. Källarplatta ligger 1.5-2 m under mark. All materia runtikring isolerar och skapar ett högre värmemotstånd (värmekudde).
ah du menar så. Tänkte på mitt hus som är i sutteräng och en del är på marken och en del ”i marken”. Men ett högt termiskt mostånd går ju åt andra hållet också, jag vet inte vad marken 1,5m ner håller för temperatur men jag antar att Den är under 10 grader. Så du har ju en ganska stor massa som kyler golvet om man nu vill ha behaglig temperatur.
 
Magnus E K
Passa på att se över elen också. Ojordat eluttag i källare, har det någonsin varit godkänt? Potentiellt livsfarligt om det inte sitter en jordfelsbrytare i anläggningen.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
ah du menar så. Tänkte på mitt hus som är i sutteräng och en del är på marken och en del ”i marken”. Men ett högt termiskt mostånd går ju åt andra hållet också, jag vet inte vad marken 1,5m ner håller för temperatur men jag antar att Den är under 10 grader. Så du har ju en ganska stor massa som kyler golvet om man nu vill ha behaglig temperatur.
När jag renovera tvättstugan så borrade jag ett hål mitt i plattan för att mäta tempen. Det skiljde mindre än 1 grad mellan yttemperatur på betongen jmf med 0.5 m under den ytan (100 mm betong, sedan sand ca 300, lera därefter). Enkel räkneövning visar att värmeförlusten nedåt blir minimal även utan isolering. Bättre att isolera källarväggarna över mark.
Så värmemotståndet (hos mig) är högt långt under marknivån. Så är det nog generellt i källarhus.
Var dina 10 grader kommer ifrån vet jag inte.
 
  • Haha
ByggAddo
  • Laddar…
L largab skrev:
När jag renovera tvättstugan så borrade jag ett hål mitt i plattan för att mäta tempen. Det skiljde mindre än 1 grad mellan yttemperatur på betongen jmf med 0.5 m under den ytan (100 mm betong, sedan sand ca 300, lera därefter). Enkel räkneövning visar att värmeförlusten nedåt blir minimal även utan isolering. Bättre att isolera källarväggarna över mark.
Så värmemotståndet (hos mig) är högt långt under marknivån. Så är det nog generellt i källarhus.
Var dina 10 grader kommer ifrån vet jag inte.
SLU mäter marktemperaturer i Aneboda och där verkar tempen ligga mellan 2-12 grader under året på 58cm djup. Att ha en 2 gradig betongmassa kyler nog ner en del iallfall.
 
  • Graf som visar lufttemperaturen vid 150 cm och marktemperaturerna vid 10 cm och 58 cm djup över tid i Aneboda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ByggAddo
  • Laddar…
L largab skrev:
Helt onödigt m 200 mm isolering under källargolvet. Marken under är ganska varm så värmeförlusten nedåt blir liten (högt värmemotstånd). Det är stor skillnad jmf med platta på mark som kräver tjockare isolering (kallare under, lägre värmemotstånd). Jag har 25 m2 med 16 mm isolering i källaren. Ser ingen direkt ökning av förbrukning pga det.
Hahahaha

Den var bra :crysmile:

Men om vi ska försöka vara något seriösa så vill jag rekommendera att du läser denna artikeln:
https://byggochenergiteknik.se/press/Golvvarmegerbyggoteknik8.2018.pdf
 
L largab skrev:
Stor skillnad. Platta på mark ligger på ytan. Kall mark intill. Källarplatta ligger 1.5-2 m under mark. All materia runtikring isolerar och skapar ett högre värmemotstånd (värmekudde).
Du är väl medveten om att man även rekommenderas att kantisolera sulan/plattan på mark och inte låta den vädras fritt kylan utomhus?

Nu kommer detta nog som en chock! Men Isover rekommenderar MINST 250 mm under källaren.

https://www.isover.se/news/golvvarme-komfortens-skull-men-glom-inte-isolera-grunden
 
Redigerat:
Nu pratar vi inte om nybygge här. Det finns en situation och TS vill göra det bästa av det med rimliga insatser. Bila upp hela källargolv och gräva och isolera är ju inget alternativ. Och föga befogat heller. Det finns tydligen ett tunt betonggolv med okänt underlag. Som i många andra hus som har förmånen av att ha källare.
Så TS kan väl knacka bort den tunnaste betongen kring hålet så att det blir arbetsbart, gräva bort all lös jord och lera som han kan nå, fylla i grov kapillärbrytande makadam, kanske en bit duk över och sedan i med betong. Prima befintliga betongytor innan så att du får fäste.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
SLU mäter marktemperaturer i Aneboda och där verkar tempen ligga mellan 2-12 grader under året på 58cm djup. Att ha en 2 gradig betongmassa kyler nog ner en del iallfall.
Ingen idé att försöka förklara för folk som inte begriper
 
  • Haha
ByggAddo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.