Heij83
Idag var kakelsättaren på plats och gjorde större delen av väggarna i badrum uppe.
 
  • Pågående kakelarbete i ett oavslutat badrum med delvis kaklade väggar och ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias och 6 till
  • Laddar…
Är väl ingen konst att bygga hus med en sådan fru till hands!
 
  • Älska
  • Gilla
kwasibengt och 4 till
  • Laddar…
Skulle nog verkligen vilja hålla med om att det är viktigt att komma överens men inte nödvändigtvis om att frun tar 100% av barn och matlagning. Somliga fruar tar hellre 50% av bygget och delar 50/50 på sysslor kring barn, matlagning etc ;).
/Byggande fru
 
  • Gilla
Nillea och 27 till
  • Laddar…
Heij83
;)
A Annela skrev:
Skulle nog verkligen vilja hålla med om att det är viktigt att komma överens men inte nödvändigtvis om att frun tar 100% av barn och matlagning. Somliga fruar tar hellre 50% av bygget och delar 50/50 på sysslor kring barn, matlagning etc ;).
/Byggande fru
Min fru är verkligen inte intressera av bygga.
Dessutom skrev jag partner ;) det kan vara frun som bygger.
 
  • Gilla
tobbbias och 8 till
  • Laddar…
Heij83
Idag kom en stor leverans från Derome igen. Alla dörrar, foder, trösklar (där det ska finnas sådana), taklister, golvlister och MDF skivor dom ska bli fönstersmygar.
 
  • Byggmaterial från Derome, inklusive dörrar och lister, levererade utomhus vid byggplats vid skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Isak90 och 2 till
  • Laddar…
Hyr in farmor och jobba 24/7 i 6 veckor istället för semester. Så gjorde vi och den snåla tidplanen höll men inget att rekommendera ;)
 
  • Gilla
Newgolds
  • Laddar…
Heij83
Ulltand Ulltand skrev:
Hyr in farmor och jobba 24/7 i 6 veckor istället för semester. Så gjorde vi och den snåla tidplanen höll men inget att rekommendera ;)
Nja, tror inte jag skulle hinna bygga ett helt hus på 6 veckor och att bygga så är ett bra recept på den ökända väggen.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Nja, tror inte jag skulle hinna bygga ett helt hus på 6 veckor och att bygga så är ett bra recept på den ökända väggen.
Det var iof inte lösvirke och bara grundläggning, väggar, tak och utvändig målning. Huset blev inte lidande men vi blev :)
 
A Annela skrev:
Skulle nog verkligen vilja hålla med om att det är viktigt att komma överens men inte nödvändigtvis om att frun tar 100% av barn och matlagning. Somliga fruar tar hellre 50% av bygget och delar 50/50 på sysslor kring barn, matlagning etc ;).
/Byggande fru
Exakt min reflektion. Bra lista i övrigt, men jag tror att det kan gå ännu bättre om båda är involverade i bygget och varvar bygge och barn någorlunda jämnt. I vårt fall är det bara jag som bygger och min man tar barnen, handlar etc.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Heij83
I helgen fick jag hjälp av min far & svåger (elektrikern) som kört från Trosa för att hjälpa till, även svärfar som även han är elektriker kom och satte lite uttag.
Elcentralen är nu spänningssatt, uttagen i vardagsrummet fungerar och spotlights i vardagsrummet lyser.
Vi lyckade även baxa ut den felgjutna bänkskivan på 250kg som legat inne i huset.
Min far roade sig med att sätta alla dörrkarmar.
Vardagsrum under renovering med tända spotlights i taket och outtagna eluttag i väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


jag har även funderat på vart jag har lagt min ena Hole in One, nu vet jag :crysmile:
Satte magneten på väggen där uttaget borde sitta och den fastna så fint.
En orange cirkelmarkerad plats på en vägg där ett uttag ska installeras, med en tung bänkskiva i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
tobbbias och 9 till
  • Laddar…
Heij83
Ikväll blev det terapiarbete.
Såga, fasa och måla klossar som ska sitta som övergång mellan golvlist och foder.
 
  • Hörn av ett rum under renovering med golvlist, ommålade träklossar och renoveringsmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyfärgade träklossar uppradade på en arbetsbänk med måleriutrustning och golvlister i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
PellePeps och 5 till
  • Laddar…
Intressant!:) Hur gjorde du dom? Jag behöver ju också ett gäng sådana framöver:p
 
Heij83
I Isak90 skrev:
Intressant!:) Hur gjorde du dom? Jag behöver ju också ett gäng sådana framöver:p
Köpte en vanlig finsågad bräda i lämplig storlek, kapa i lagom långa bitar sen var det bara att ställa överhandsfräsen som ett fräsbord och börja fasa kanter och måla.
Ganska enkelt men inte det roligaste av moment.
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Köpte en vanlig finsågad bräda i lämplig storlek, kapa i lagom långa bitar sen var det bara att ställa överhandsfräsen som ett fräsbord och börja fasa kanter och måla.
Ganska enkelt men inte det roligaste av moment.
Nä det förstår jag, men dom är ju lite dyra att köpa färdiga.. Fasade du bara sidor och topp 45 grader? Har du lust att ta en närbild?:)
 
Heij83
I Isak90 skrev:
Nä det förstår jag, men dom är ju lite dyra att köpa färdiga.. Fasade du bara sidor och topp 45 grader? Har du lust att ta en närbild?:)
Absolut.
Jag fasade topp och ena sidan så jag har höger och vänster.
Fasade även ena hörnet på toppen.
 
  • Hand håller ett vitmålat träblock med fasade kanter på toppen och sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en vit, nyligen fasad träbit med ett fasat hörn och sidor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.