K
Mikael_L skrev:
Om man lyckas fixera dom tillräckligt, exempelvis med cementvälling är nog risken för att det sjunker helt obefintlig, så det skulle kunna vara en ide.

Däremot tror jag att lecans isoleringsvärde är katastrofalt jämfört med cellplasten. Jag vet inte riktigt hur det är med kulor, men Leca-block tror jag är ca 10ggr sämre än cellplast.
Vi får kolla upp det.
300 mm lecakulor är likvärdigt med 100 mm cellplast.

Lecablock ligger på 0,20 W/mK
 
Mikael_L
EPScement låter ju rätt intressant också, visst kan man gjuta in golvärmeslingorna direkt i den?
Jag försökte hitta vilket isoleringsvärde det har, men misslyckades, är någon som vet?
 
Man gjuter inte in värmeslingorna i EPScementen just för att den är värmeisolerande. Slingorna läggs ovanpå i den avjämningsmassa som EPScementen alltid ska täckas med, det ger absolut bäst värmeekonomi.
 
K
Mikael_L skrev:
EPScement låter ju rätt intressant också, visst kan man gjuta in golvärmeslingorna direkt i den?
Jag försökte hitta vilket isoleringsvärde det har, men misslyckades, är någon som vet?
Det är 0,08 W/mK
 
Hej Alla.
Det råkar vara jag som är ägare av det aktuella badrummet :)
Om jag förstår er rätt så skulle altså EPS-betongen kunna ersätta cellplasten i Mikael_L:s fina skiss i första inlägget vilket ju är en intressant idé. XPS-cellplast har dock ett isoleringsvärde på ca 0,04 W/mK att jämföra med det uppgivna 0,08W/mK för EPS-betong och med golvvärme så känns det ju bra att ha så stor isolering nedåt som möjligt.
Vad tror ni om att jämna av betongplattan (ojämn grovbetong) med torr sand innan cellplasten läggs dit för att minimera risken för svikt? Detta skulle ju vara enklare än att flytspackla...
 
Visst skulle det fungera. Man kan ju köra ganska grov sand eller grus, då minimeras risken för att det kan röra på sig.
 
Det finns ju klisterbruk för att fästa cellplast på väggar men jag har ingen aning om hur de funkar mot en golvplatta. Ett alternativ är ju att göra som engelsmännen som blandar sand med rätt lite cement och vatten, bara så det upplevs som fuktigt och jämnar av golv med det, kallas "sand cement screed" om du vill söka på det.
 
Tack för alla bra svar!

På cellplasten ska jag gjuta in värmeslingor i en ca 5 cm. tjock kaka och jag funderar på att använda Maxits ABS318. Någon som har någon åsikt kring detta?
Jag tolkar av Ardexsmittens inlägg att en snabbslipsats som ABS318 inte behöver armeras.
Bör jag ha något mellan cellplasten och "betongen"? Har för mig att jag läste i någon av källar-renoveringstrådarna att dom la ut någon slags textilduk på cellplasten innan gjutning. Behövs detta och vad fyller den i så fall för funktion?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.