Hej alla!

Har planer att bygga litet och mysigt hus på ca 35-40 kv/m I fiende landet Ryssland

Där kan det bli minus 40 grader. Vad säger ni, varm platta eller höja huset på betongplint med elgolvvärme?

Tack i förhand ❤️
Mvh Dojan
 
  • Gilla
ordain och 1 till
  • Laddar…
harry73
Finns det permafrost där? Hur djupt är frostfritt djup?
 
  • Gilla
Peternow och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Finns det permafrost där? Hur djupt är frostfritt djup?
Hej Harry!

Som jag vet så fryser marken på ca 3,5 meter djupt på vinter.
 
  • Wow
claym
  • Laddar…
Området som vi ska bygga på ska finnas typ precis under gränsen där permafrost slutar.
 
harry73
Det kan vara bra att ansluta till den lokala byggtradition. Det borde vara något som fungerar
 
  • Gilla
matsgran och 5 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det kan vara bra att ansluta till den lokala byggtradition. Det borde vara något som fungerar
Ja det skulle kunna vara bra, men allt är ju typ gammaldags timmerhus med bandfundament. Det funkar bra så klart men man vill ju komma med lite energieffektivisering och bra värmeförluster.
Men tack för svaret. Alla idéer tas emot
 
harry73
Det finns en stor fördel med krypgrund. Man kan komma åt ledningar under huset. Kan vara en stor fördel när man har problem med avloppet och ledningarna ligger under 3,5m tjäle
 
  • Gilla
matsgran och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det finns en stor fördel med krypgrund. Man kan komma åt ledningar under huset. Kan vara en stor fördel när man har problem med avloppet och ledningarna ligger under 3,5m tjäle
Kanske får köra på betongplintar då.

Tack Harry
 
L
Låter intressant, lägg gärna upp bilder!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Det ska jag göra!

Men blir lite längre i framtiden

Håller på tänker, planerar och sparar pengar så klart
Mvh Dojan
 
  • Gilla
murak och 1 till
  • Laddar…
L
Något särskilt som får dig att välja just det området? Låter extremt men spännande.
 
Jag kommer ifrån de trakterna, tomten ligger vid Bajkalsjön.
Köpte den för nåt år sen och på väg att köpa en till som ligger bredvid den vi har. Tänkte para ihop de två.
Ja ska bli sjukt kul att bygga eget.
 
  • Gilla
Urban R och 4 till
  • Laddar…
Spännande!
Förutom att följa själva bygget tror jag många är intresserade av hur byråkratin kring ett husbygge går till i Ryssland.
 
  • Gilla
Damaja och 4 till
  • Laddar…
Raskus Raskus skrev:
Spännande!
Förutom att följa själva bygget tror jag många är intresserade av hur byråkratin kring ett husbygge går till i Ryssland.
Ja, vi har stora planer kring det, vill filma allt och försöka dokumentera. Kanske lägga upp på Youtube. Vi får se.
Men roligast vill vi åka ditt med husbilen, kanske låter helt dumt men spännande iaf
 
  • Gilla
Robban8 och 6 till
  • Laddar…
D Dojan och Maja skrev:
Ja, vi har stora planer kring det, vill filma allt och försöka dokumentera. Kanske lägga upp på Youtube. Vi får se.
Men roligast vill vi åka ditt med husbilen, kanske låter helt dumt men spännande iaf
Haha du får bygga husbil av Ural 375 / ZiL 131! Grymma terrängförhållanden där!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.