Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vad har hänt?
Renovering som dragit ut (rejält) på tiden bara.
 
  • Wow
  • Gilla
Qjanto och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Mäh. Lägg av. På riktigt. Nu har ni ju hittat problemet. Om läckaget är väck så är ju problemet väck. Om ni sen får ut på några spänn på försäkringen för att åtgärda det så är väl det det bra. Det kostar att leva. Det viktiga är ju att ha löst det. Sov gott.
Vi förväntar oss egentligen inte att få ut något på försäkringen, men det känns skönt om de kan säkerställa att allt står rätt till. Vi hade en vattenläcka i en vägg i källaren också för ett tag sedan.
 
  • Gilla
Qjanto och 1 till
  • Laddar…
Avloppsrören ser misstänkt likt gamla "äggskalsrör" som fanns förr och som limmades ihop.
Försök att byta så mycket ni kan av de där ni kommer åt om det är såna.
 
  • Gilla
Qjanto och 2 till
  • Laddar…
Härligt med massivträ och linoljefärg!

Vi har massivträ, tyvärr inte linoljefärg. "Plastfärgen" har efter ett par år på ett par ställen nötts/skavts, framförallt vid handtaget till sopskåpet så vi kommer behöva dutta i. Ingen stor grej. Men linoljefärg nöts snyggare än plastfärg.

Likaså är skåpet för glas placerat så att man lätt slår i glasen i kanten när man ställer in i skåpet från diskmaskinen. Eftersom stommen är i furu så blir det lätt "jack" i kanten. Hade jag fått önska något vore att nedersta delen av skåpet hade en list i hårdare träslag än furu som tålde detta bättre.

Byt så mycket rör det bara går om de har några år på nacken, nästa kök ska väl hålla en livstid!

Gamla köket såg välbyggt och välbevarat ut - hoppas nåt gick att återvinna...

Innanförliggande luckor kräver mycket mer passning än tex ett ikea-kök då det inte ens kan diffa en millimeter utan att det syns. Snyggt, men jag förstår varför man har en fals på luckan eller sådana luckor som de flesta moderna kök har... Jag monterade köket själv, vore kul veta hur mycket mer hantverkare tar för att sätta ett "platsbyggt" kök än ett vanligt spånskivekök. Fördelen är väl att när allt är måttanpassat så blir det inga passbitar och skit.
 
Plastfärg är ett jävla otyg. Vi kör oljefärg på alla våra snickerier. Enda nackdelen med oljefärg är att den gulnar lite. Så våra 1500-N sticker iväg mot 1500-Y nu :D Inte riktigt så illa. Men man ser lite gulstick i det.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Härligt med massivträ och linoljefärg!

Vi har massivträ, tyvärr inte linoljefärg. "Plastfärgen" har efter ett par år på ett par ställen nötts/skavts, framförallt vid handtaget till sopskåpet så vi kommer behöva dutta i. Ingen stor grej. Men linoljefärg nöts snyggare än plastfärg.

Likaså är skåpet för glas placerat så att man lätt slår i glasen i kanten när man ställer in i skåpet från diskmaskinen. Eftersom stommen är i furu så blir det lätt "jack" i kanten. Hade jag fått önska något vore att nedersta delen av skåpet hade en list i hårdare träslag än furu som tålde detta bättre.

Byt så mycket rör det bara går om de har några år på nacken, nästa kök ska väl hålla en livstid!

Gamla köket såg välbyggt och välbevarat ut - hoppas nåt gick att återvinna...

Innanförliggande luckor kräver mycket mer passning än tex ett ikea-kök då det inte ens kan diffa en millimeter utan att det syns. Snyggt, men jag förstår varför man har en fals på luckan eller sådana luckor som de flesta moderna kök har... Jag monterade köket själv, vore kul veta hur mycket mer hantverkare tar för att sätta ett "platsbyggt" kök än ett vanligt spånskivekök. Fördelen är väl att när allt är måttanpassat så blir det inga passbitar och skit.
Tack för intressanta synpunkter och tips! Jag ska höra med snickaren hur lång tid han bedömer att det tar att sätta upp ett "platsbyggt" kök, det är en bra fråga.

Vi har sålt delar av köket för sig. Hade en köpare på hela klabbet, men de drog sig ur. De flesta verkar tycka att ett 20 år gammalt kök är för gammalt. Det verkar finnas en hel del yngre kök till salu där ute.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Plastfärg är ett jävla otyg. Vi kör oljefärg på alla våra snickerier. Enda nackdelen med oljefärg är att den gulnar lite. Så våra 1500-N sticker iväg mot 1500-Y nu :D Inte riktigt så illa. Men man ser lite gulstick i det.
Jo, tyvärr fanns inte linoljefärg att välja på från vår köksleverantör. Då hade det blivit levererat omålat och sen platsmålat. Givetvis hade det varit bättre på alla sätt, men även betydligt dyrare och tagit längre tid. På det mesta jag målar själv blir det linoljefärg...
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jo, tyvärr fanns inte linoljefärg att välja på från vår köksleverantör. Då hade det blivit levererat omålat och sen platsmålat. Givetvis hade det varit bättre på alla sätt, men även betydligt dyrare och tagit längre tid. På det mesta jag målar själv blir det linoljefärg...
Jo precis vi gjorde så med vår pickyliving garderob. Levererades omålat och sedan målade vi själva. Lite jobbigt med ett helt kök dock :)
 
  • Gilla
TJenergi och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo precis vi gjorde så med vår pickyliving garderob. Levererades omålat och sedan målade vi själva. Lite jobbigt med ett helt kök dock :)
Jo, ett kök är mycket att måla. Dessutom blev det nästan inte billigare alls att välja omålat och linoljefärg fanns inte att välja på, jag tror få "fabriker" målar med det då det inte är rationellt - för lång torktid. De som vill ha det vill säkert ändå platsmåla för att få det perfekt. Det tog ändå alldeles för lång tid att fixa köket. Hade jag haft en stor lokal att måla allt i hade jag kunnat tänka mig göra det själv, men köket stod i vardagsrummet efter leverans.

Blir iallafall kul att se hur det blir i denna tråden. Helt klart rätt val med linoljefärg om "resurserna" finns. Om man kan takta på borde det inte vara mer än två veckor extra för målningen och det kanske går att klara med hämtmat. :D
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jaså minsann, då fotograferade han dig på ditt bröllop kanske? :D
Ja, och så bra bilder det blev! Han var reportagefotograf vilket passade bra då vi ville ha mer rörelse i bilderna än normalt.
Jag antar att hans skarpa öga för kontexten passar bra för kökstillverkning.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Två målare i arbetskläder spacklar väggar och tak i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Idag har målaren Kritan och hans kompanjon spacklat hela dagen. Vi har också diskuterat vilken kulör vi ska ha i taket. Jag hade ju tänkt riktigt vitt, men Kritan föreslog att vi skulle ta en bruten vit. Nu har jag fått lite att fundera på.

Polygon hörde också av sig och sa att de kommer på onsdag och tittar på läckan.
 
  • Gilla
Climber59 och 2 till
  • Laddar…
Allt annat än kritvitt vore en skymf mot allas våra inre göteborgare.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Vi kikade också på kulladalskök, men det var lite si och så tyckte vi med furu.
Med den måttanpassningen som krävs och fuktvariationerna i vårt land, så var vi rädda för att lådor eventuellt skulle svälla och kilas fast lite.
Vi var också inne på att måla med linolja, men det blev kvänum i stället med grundmålning och slutmålning själva efter vi installerat det.
Verkligen roligt att se just ett kulladalskök ta form här i forumet. lycka till.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Fulkemisten
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag ska höra med snickaren hur lång tid han bedömer att det tar att sätta upp ett "platsbyggt" kök, det är en bra fråga.
Fast det här är väl inte platsbyggt utan mer måttanpassade moduler? Det borde verkligen inte ta varken längre eller kortare tid än typ IKEA/Kvänum/Marbodal osv.
Jag byggde mitt funkiskök själv som något slags mellanting mellan platsbygge och modulkök. Vissa skåp helt platsbyggda och andra som moduler i furu (överskåp, högskåp och specialskåp). Underskåp faktiskt från IKEA men med kraftigt modifierade stommar, främst med tanke på fuktvariationer och att jag ville ha mycket lådor. Hade en pappaledig sommar som tidsgräns. Tog ungefär 300 h då gick 2-3 veckor till bygge/modifiering/montage samt målning av stommar. En hantverkare gör det snabbare, särskilt då det är färdiga moduler.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.