P
K kortis skrev:
Kungen som inte har någon makt o inget att säga till om. Det borde nog ha fått en del till eftertanke med vad gäller kungahuset
Svenska Akademien är inte en offentlig institution. Det är en kunglig akademi, fristående från staten.
Förutom kopplingen via Post- och Inrikes Tidningar som faktiskt är lite märklig.
 
Redigerat:
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
;)så sant så sant, undrar hur nötgubben ställer sig till det?
Jag ställer mig likgiltig inför det. Ni får tro på tomtar och troll, jungfrufödslar och flygande spagettimonster bäst ni vill.

Huruvida ni vill klassificera oss som inte är med i vidskepelseleken som agnostiker eller ateister ligger typ på delad sjundeplats över saker jag inte bryr mig om.
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 8 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag ställer mig likgiltig inför det. Ni får tro på tomtar och troll, jungfrufödslar och flygande spagettimonster bäst ni vill.

Huruvida ni vill klassificera oss som inte är med i vidskepelseleken som agnostiker eller ateister ligger typ på delad sjundeplats över saker jag inte bryr mig om.
Dessutom är religiösa så jävla otacksamma, tackar gud istället för kirurgen som räddade dem.
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 6 till
  • Laddar…
När vi ändå pratar om saker vi glömt att de funnits. Min mamma var nog lite religiös ändå, hon läste aftonbön för mig i form av Gud som haver barnen kär. Mins jag tyckte det var rogivande faktiskt.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jonas Persson
Någon som kommer ihåg vad förkortningarna ABU och ESSELTE står för?
 
Jonas Persson
  • Haha
Noramasen och 1 till
  • Laddar…
P
ESSELTE var inte en förkortning utan uttalet av initialismen SLT.
Jag minns dock inte vad SLT betydde. :)
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Jonas Persson
Minns ni trä..., nej, tresmak? Den stenhårda vanilinglassen såldes tillsammans med jordgubb och päronsmak.

Det blev bättre sen, mjukare glass och många fler smaker(y)
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
P
Glasspaket i kartong hade jag glömt bort.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jonas Persson
Något annat som blev bättre, i början av nittiotalet när andra företag än Systembolaget kunde importera alkoholhaltiga drycker via Vin & Sprit. Plötsligt exploderade utbudet. Minns framförallt all roligt öl som plötsligt fanns att tillgå på pubarna och Pripps som därmed tappade mark.
 
Jonas Persson
P pmd skrev:
ESSELTE var inte en förkortning utan uttalet av initialismen SLT.
Jag minns dock inte vad SLT betydde. :)
Sveriges Litografiska Tryckerier
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
P
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Något annat som blev bättre, i början av nittiotalet när andra företag än Systembolaget kunde importera alkoholhaltiga drycker via Vin & Sprit. Plötsligt exploderade utbudet. Minns framförallt all roligt öl som plötsligt fanns att tillgå på pubarna och Pripps som därmed tappade mark.
En ännu större, och bättre, förändring var när Vin & Sprits monopol på import av alkoholhaltiga drycker togs bort. Det påverkade Systembolagets utbud till det bättre.
Tyvärr blev utbudet lite mindre stabilt också, men i stort sett var det en förbättring.
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Tråkigt att bensinstationerna bara klarar sälja kaffe och korv och därmed konkurrerat ut de tidigare kioskerna. Dålig kunskap om bilar och tillbehör. Behöver man en glödlampa eller säkring ser personalen ofta ut som fågeholkar.
Ska det vara en h1 h2 h3 h4 h7 h8 h9 h10 h11 h13 h16 hb3 hb4 hb5 ba9s ba15s bau15s t10 bay15d ba20d p45t b8.3d bx8.5d bx8.4d ebs-r b10d 1cp d2s d2r d1s d3s t5 w3x16d w3x16q ba7s ba15d sv8,5x31 sv8,5x35 sv8,5x38 sv8,5x41 sv8,5x43 baz15d 916 3057 p15d 894 eller är det någon udda lampa?
En D2S.
Det har vi. 4300k eller 6000k?
Öhh 5000k.
Nej det har vi inte.

Det finns en mycket logisk förklaring till varför macken inte säljer bildelar längre.
Även om man skulle ha ett lagervärde på 10 miljoner kronor skulle knappt nånting passa en vanlig bil. Varianterna är så extremt många idag så lageromsättningen blir extremt låg. Som i exemplet ovan där mängden lampor är milt sagt stor och det finns flera varianter av varje sort. De mackar som ändå säljer lampor tar 200kr för en 25kr lampa och går förmodligen ändå knappt runt då omsättningshastigheten är extremt låg.
Exempel:
Köp nått för 7kr och sälj för 10kr. 50ggr per dag året runt.
Köp något för 25kr och sälj för 200kr en gång vart 3e år.
Vad tjänar du pengar på?
Omsättningshastighet är en mycket viktig faktor och något som även renodlade märkesvärkstäder med ett enda märke att hålla reda på kämpar med.
Korv och kaffe tjänar man pengar på.
ATF olja i 6 olika sorter tjänar man inte pengar på.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Dessutom är religiösa så jävla otacksamma, tackar gud istället för kirurgen som räddade dem.
De religiösa ber bara om syndernas förlåtelse och får det vi andra får leva med med våra synder
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Någon som kommer ihåg vad förkortningarna ABU och ESSELTE står för?
ABU: AktieBolaget Urfabriken (i Blekinge)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.