Har någon förslag på den billigaste elbilen? Jag byter arbetsgivare i januari och kommer behöva en bil för att ta mig till arbetet.

Jag kommer därmed köra ca 4 mil per dag. Bor i villa på landet och har möjlighet till laddning hemma, men kanske inte på arbetet.

Är mest ute efter billigast sätt att ta sig till och från jobbet. Kommer stå utomhus året om.
 
Renault Zoe, Nissan Leaf, Hyundai Ioniq.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag hamnade med min laddhybrid i Kungsbacka idag (blev inringad att hämta en bekant som inte mådde bra) och tänkte att jag skulle passa på att snabbladda innan jag åkte hem. När jag kom till laddstarionen så var det en kö på fem bilar till två laddare. Det var bara att åka hem på bensin hela vägen. Tur att jag kan tvinga bilen till laddning på motorvägen så att jag kunde köra småvägarna på el i alla fall. Det är det energisnålaste sättet att köra laddhybrider på bensin/diesel.

Tidigare på dagen hade jag varit på gymmet, där var alla kaddplatserna upptqgna. Tur vi hade frugans elbil då, min bil hade inte tagit sig hem på el enbart. Sedan var vi iväg en sväng till med hennes bil på det lokala shoppingcentret, alla laddplatserna var upptagna. När vi senare kom till livsmedelsbutiken så var alla platser upptagna där också. På ena pendelparkeringen vi körde förbi var 3/4 platser upptagna. På den andra var alla pladdplatser upptagna. Bristen på laddplatser under dagen var orsaken till att vi tog laddhybriden till Kungsbacka (batteriet i frugans bil behövde laddas och vi vågade inte chansa på att vi skulle hitta en ledig snabbladdare), och tur var väl det med tanke på kön till snabbladdarna i Kungsbacka.

Poängen med mitt inlägget är att en vanlig lördag i oktober så är det alltså kö på snabbladdarna och alla andra laddare är i praktiken slut också. Detta bådar inte gott, utbyggnaden går uppenbart långsammare än antalet nyregistrerade elfordon.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
N nu1mlock skrev:
Har någon förslag på den billigaste elbilen?
Kolla Mazda mx30 också.
Jag har ärligt talat inte någon bra koll, men en vän till mig köpte nyligen en sådan och sa att den var en av marknadens billigaste/mest prisvärda.

Syftet var exakt samma som ditt, fixa prisvärda mil för jobbpendling ca 2x4 mil om dagen.
De har en avgasbil kvar för andra, längre, resor.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kolla Mazda mx30 också.
Mina förslag var egentligen begagnade bilar. Är uppgiften bara att köra fyra–fem mil om dagen borde det räcka. Man får dock vara medveten om att långkörning med dessa bilar är klart enerverande.

Ska man titta på nya billigare bilar skulle jag nog kika på kineserna också. Även jag är dock ute på djupt vatten här.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
N nu1mlock skrev:
Har någon förslag på den billigaste elbilen? Jag byter arbetsgivare i januari och kommer behöva en bil för att ta mig till arbetet.

Jag kommer därmed köra ca 4 mil per dag. Bor i villa på landet och har möjlighet till laddning hemma, men kanske inte på arbetet.

Är mest ute efter billigast sätt att ta sig till och från jobbet. Kommer stå utomhus året om.
Fiat 500e. Köper du den billigaste modellen och lägger till vinterpaketet så kommer du undan med 220 kkr efter miljöbonusen. Jag har sett en 6 mån gammal demobil med extra allt för 299 kkr. Då håller bilen sig i filen på motorvägen av sig självt också.

Två vuxna får bra plats fram och två mindre får plats bak. Jag såg en polsk fyra personers familj som åkte i en sådan med barnstolar, så det går också.

Absolut billigast är att köpa en Renault Twizy, med dörrar och plastfönster och utan värme. Den gör 84 km i timmen, men är inget för motorvägen. Men du slipper trängselskatten också...
 
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är uppgiften bara att köra fyra–fem mil om dagen borde det räcka.
Ja se där, jag läste kravspecen som att det var 4mil enkel resa, du tänkte ToR, nu vet jag inte ... :cool:


edit:
Jag passade också på att kolla hur långt kompisen med Mazda kör till jobbet. Och Maps får det till ca 3 mil enkel väg. Så han har alltså daglig pendling på 6mil, plus lite åkande till barnens olika aktiviteter, vilket betyder att det nog blir ca 10 mil vissa veckodagar.

Han har i alla fall räknat ut att affären kommer gå ihop sig om några år, det var rätt ordentliga dieselnotor mot slutet.
 
Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja se där, jag läste kravspecen som att det var 4mil enkel resa, du tänkte ToR, nu vet jag inte ... :cool:
Jag läste bara innantill. ;)
N nu1mlock skrev:
Jag kommer därmed köra ca 4 mil per dag.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
N nu1mlock skrev:
Jag kommer därmed köra ca 4 mil per dag. Bor i villa på landet och har möjlighet till laddning hemma, men kanske inte på arbetet.

Är mest ute efter billigast sätt att ta sig till och från jobbet. Kommer stå utomhus året om.
Är du mest ute efter billigaste sättet att ta dig till/från jobbet och det är 4 mil ToR så är det nog tveksamt om en elbil blir billigast på grund av det högre inköpspriset.

Med 1000 mil om året och bränslekostnad på 15 spänn milen (jag räknar med ett literpris på 20 spänn och en förbrukning på 0,7 liter milen) så blir det 15 000 om året i bränsle, på 5 år blir det alltså 45 000 som du "sparar in" i bränslekostnad om du ser elen som gratis. Du måste alltså hitta en elbil som har en kapitalkostnad som är lägre än så för att den ska bli billigast.
 
N Nerre skrev:
Är du mest ute efter billigaste sättet att ta dig till/från jobbet och det är 4 mil ToR så är det nog tveksamt om en elbil blir billigast på grund av det högre inköpspriset.

Med 1000 mil om året och bränslekostnad på 15 spänn milen (jag räknar med ett literpris på 20 spänn och en förbrukning på 0,7 liter milen) så blir det 15 000 om året i bränsle, på 5 år blir det alltså 45 000 som du "sparar in" i bränslekostnad om du ser elen som gratis. Du måste alltså hitta en elbil som har en kapitalkostnad som är lägre än så för att den ska bli billigast.
Så du räknar inköpskostnad för elbilen men inte bensinbilen. Det är väl bättre att jämföra rättvisande. Det vill säga samma kostnadsposter för båda typerna av bilar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Så du räknar inköpskostnad för elbilen men inte bensinbilen. Det är väl bättre att jämföra rättvisande. Det vill säga samma kostnadsposter för båda typerna av bilar.
Jag uppfattade det som att med kapitalkostnad så menade Nerre kostnaden för prisskillnaden mellan avgasbil och elbil.

Men det beror väl antagligen på att jag försöker förstå vad folk menar istället för att försöka missförstå
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och så är det. Generellt kostar elbilen mer i inköp än bränslebilen, vilket sen utjämnas till elbilens fördel med lägre rörliga kostnader. Men med få mil per år blir det mindre "vinst" med elbilen, och svårare att räkna hem investeringen.
 
  • Gilla
nu1mlock
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och så är det. Generellt kostar elbilen mer i inköp än bränslebilen, vilket sen utjämnas till elbilens fördel med lägre rörliga kostnader. Men med få mil per år blir det mindre "vinst" med elbilen, och svårare att räkna hem investeringen.
Så är det om man tittar på nuläget, tänker man längre så är det nog inte osannolikt att avgasbilars bränslekostnader och andra "straffkostnader" kommer att öka i framtiden. Förmodligen kommer elbilars värdeminskning ändå följa en "normal" kurva (trots högre inköpskostnad) medan avgasbilars värdeminskning förmodligen inte gör det och därmed bidrar till en större kapitalförlust.
 
...sen när/om skatteintäkterna från bensin- & dieselbilar minskar kommer beskattningen på elbilar öka, på ett eller annat sätt, kilometerskatt...elskatt, effektskatt, styrd laddning...
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
...sen när/om skatteintäkterna från bensin- & dieselbilar minskar kommer beskattningen på elbilar öka, på ett eller annat sätt, kilometerskatt...elskatt, effektskatt, styrd laddning...
Absolut, det kan vi vara ganska säkra på. Men kommer det gynna avgasbilar menar du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.