A
Jag söker handlingar angående ändrad användning och då gärna specifikt en lokal som ändrats till restaurang. Jag har kontaktat flera olika kommuner men kommer ju inte få svar förrän måndag som bäst, vilket ju inte är så långt bort men om någon här har handlingar att dela med sig så vore jag mycket tacksam. Ni hjälper inte bara mig utan en hel kommun och många personer att dra in välbehövda skattepengar. ;) Mvh.
 
Vad vill du veta?

Vad har du tänkt göra?
 
A
Appendix Appendix skrev:
Vad vill du veta?

Vad har du tänkt göra?
Appendix Appendix skrev:
Ska vi komma med exempel på lokaler där man byggt om för restaurang?

[länk]

Harrys i Norrtälje :)
Jag söker som sagt handlingar ifall någon sitter på det som själv ansökt eller tittat på sådana bygglovsansökan. Det som efterfrågas är alltså dokument gällande detta.
 
Lycka till! :D

Och skriv en lite mer detaljerad fråga nästa gång om du vill ha svar. Du var/är lite svårtolkad :)
 
A
Appendix Appendix skrev:
Lycka till! :D

Och skriv en lite mer detaljerad fråga nästa gång om du vill ha svar. Du var/är lite svårtolkad :)
Jag förstår inte hur du kan hävda det. Det är ju glasklart i trådstarten vad som efterfrågas. Jag vet inte hur eller varför det ska förtydligas ännu mer...

Tack. Jag ser fram emot kommunernas svar så jag kan sätta igång ännu mer.
 
Inget svar på din fråga tyvärr, men jag skulle själv iaf tagit hjälp av någon för att ta fram bygglovshandlingar.
Det är ganska omfattande när det handlar om restauranger, med brandskydd, ventilation, utrymningsvägar, tillgänglighetskrav mm. Till detta kommer arbetsmiljöverkets krav på lokalerna om det är så att ni ska ha anställda. Dessutom har ju även kommunens "miljö och hälsa" sina krav.

Alla lokaler är ju inte likadana heller så det är ju lite svårt att bara kopiera någon annans handlingar. Men kanske någon vill dela med sig så du får lite tips och råd iaf.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
L lordi skrev:
Inget svar på din fråga tyvärr, men jag skulle själv iaf tagit hjälp av någon för att ta fram bygglovshandlingar.
Det är ganska omfattande när det handlar om restauranger, med brandskydd, ventilation, utrymningsvägar, tillgänglighetskrav mm. Till detta kommer arbetsmiljöverkets krav på lokalerna om det är så att ni ska ha anställda. Dessutom har ju även kommunens "miljö och hälsa" sina krav.

Alla lokaler är ju inte likadana heller så det är ju lite svårt att bara kopiera någon annans handlingar. Men kanske någon vill dela med sig så du får lite tips och råd iaf.
Kopiera någons handlingar är verkligen inte vad detta är till för utan jag vill se inspiration/exempel. Jag är villig och kapabel till mycket men vill först se exempel. Därav är jag intresserad av just dokument/handlingar.

Det är kall mat och en lokal i en ganska stor handelslokal. Det är inte heller en stor budget eller investering jag har att göra med så att ta hjälp av någon är uteslutet, speciellt för 1000 kr i timmen och saltade fakturor. Då struntar jag hellre i lokalen. Så jag hoppas jag kan göra det själv, därav vill jag först se exempel, men tack för input.
 
Redigerat:
Vilka typer av kall mat?
Smörgåsar, sallad, tårtor, smörgåstårtor, skaldjur, mm?

Det ska alltså inte finnas något stekbord, kokplattor, ugn, mm?
 
A
Demmpa Demmpa skrev:
Vilka typer av kall mat?
Smörgåsar, sallad, tårtor, smörgåstårtor, skaldjur, mm?

Det ska alltså inte finnas något stekbord, kokplattor, ugn, mm?
Jag är inte intresserad av en diskussion kring detta. Jag tycker ni kan starta en egen tråd om det och diskutera där.
 
rest2122 skrev:
Jag är inte intresserad av en diskussion kring detta. Jag tycker ni kan starta en egen tråd om det och diskutera där.
Detta måste väl ta priset på arrogans för någon som ber om hjälp. Dessutom som ny medlem, utan några tidigare inlägg.
Demmpa vill ju givetvis ha en förståelse för verksamheten, för att kunna ge råd i rätt riktning. Det är väldig skillnad om det är beredning av enbart "icke" tillagade, mao ingen ugn/spis, som ställer andra krav både på vent och brandskydd. Hygienkrav mm lär oavsett vara ganska höga.

Du har nog tyvärr fel approach, för att få meningsfull hjälp här. Vi brukar försöka vara lite ödmjuka mot av varandra. Det finns en enorm bas av kunskap, och människor som är villiga att ge goda råd.
Men sen signalerar du också att du inte harnågon större budget. Det tror jag i samband med livsmedelshantering är en omöjlig ekvation.

I övrigt så tror jag Kommunen är den bästa vägen för dig att få svar på dian frågor....
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
A
M mojjen skrev:
Detta måste väl ta priset på arrogans för någon som ber om hjälp. Dessutom som ny medlem, utan några tidigare inlägg.
Demmpa vill ju givetvis ha en förståelse för verksamheten, för att kunna ge råd i rätt riktning. Det är väldig skillnad om det är beredning av enbart "icke" tillagade, mao ingen ugn/spis, som ställer andra krav både på vent och brandskydd. Hygienkrav mm lär oavsett vara ganska höga.

Du har nog tyvärr fel approach, för att få meningsfull hjälp här. Vi brukar försöka vara lite ödmjuka mot av varandra. Det finns en enorm bas av kunskap, och människor som är villiga att ge goda råd.
Men sen signalerar du också att du inte harnågon större budget. Det tror jag i samband med livsmedelshantering är en omöjlig ekvation.

I övrigt så tror jag Kommunen är den bästa vägen för dig att få svar på dian frågor....
Knappast arrogans att störa sig på att folk kommer med helt irrelevanta svar. Jo, de är helt irrelevanta då jag inte söker kommentarer utan handlingar/dokument. Jag var tacksam för input från lordi men förtydligade att jag söker just exempel men möts av fler som vill diskutera. Att jag är ny ändrar inte på att jag vill ha relevanta svar men tyvärr möts jag av folk som har andra grejer för sig. Sen vad du tolkar som stor eller liten budget och hur det ska funka i en restaurang är rena gissningar och ointressant. Helt klart är den inte tillräckligt stor för att jag ska vilja anlita någon till dyra priser och saltade fakturor men det är som sagt inte heller vad diskussionen handlade om. Det var ju det här med fel approach...

Jo, jag märkte det! Här fanns det tyvärr inget att hämta.
 
Så din idé är att folk ska skicka kompletta bygglovshandlingar till dig, som du kan ”inte-kopiera” för att spara pengar? Lycka till med det. Lycka även till att få kommuner att gräva igenom alla bygglovsärenden och sammanställa relevanta handlingar åt dig.
 
  • Gilla
antett och 6 till
  • Laddar…
A
Jetkokos Jetkokos skrev:
Så din idé är att folk ska skicka kompletta bygglovshandlingar till dig, som du kan ”inte-kopiera” för att spara pengar? Lycka till med det.
Men va? Givetvis går det inte bara kopiera handlingar och skicka in dem. Däremot kan man hämta inspiration/se exempel, vilket ger mig vägledning. Förstår inte vad som är så oklart men antar du missförstod vad kopiera innebär.

Jetkokos Jetkokos skrev:
Lycka även till att få kommuner att gräva igenom alla bygglovsärenden och sammanställa relevanta handlingar åt dig.
Va? Vem har sagt att jag bett kommuner gräva igenom alla bygglovsärenden och sammanställa relevanta handlingar åt mig? Förklara hur du kom fram till det. Jag har gett varje kommun diarienummer på de bygglov jag själv grävt fram.
 
Fairlane
Du kunde nog varit lite tydligare i första inlägget. Vad som krävs är givetvis otroligt olika om man ska ha en hamburgerrestaurang eller ett kafé.

Du kunde formulerat första inlägget ungefär så här så hade det nog blivit tydligare:
"Jag vill ha färdiga handlingar från folk som ändrat användning av en lokal till restaurang. Jag vill inte förklara vilken sorts restaurang jag vill fixa eller vilken storlek. Jag vill inte svara på några frågor om detta. Den som måste fråga för att de inte förstår är jag inte intresserad av. Jag vill bara ha kopior på handlingar som är jämförbara med vad jag vill göra (utan att jag talar om vad det är), inget annat än handlingar är av intresse, alla andra kan dra åt helv..e. För övrigt är jag inte arrogant, utan ogillar bara idioter".

Om du frågar så, hade du nog fått mer relevanta svar, eller möjligen inga.
 
  • Gilla
  • Haha
antett och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.