13th Marine 13th Marine skrev:
Ha!
Jag "nyutvecklar" med skiten :surprised::sweat::cry::poop:
Samma här. Även en del rs485. Det var helt enkelt bättre förr.
 
K kortis skrev:
Jag kontrollerar kvittot när jag har gått några steg från kassan. Jag sparar ingen tid alls det tar nu för tiden ex på Bauhus extremt mycket längre tid i kassan men jag vägrar att delta i att göra personal arbetslös för att öka vinsten för butiken
Personalen har att göra :p Eller din butik har inte matkassar ?
I vår står faktiskt en kassörska i delen vid självutcheckningen för att hantera åldersgränser, avstämningar och de som vill betala kontant men har självscannat.

Igår beställde jag via nätet så då fick ju en person jobba en halvtimme eller något för att plocka mina påsar och de får mycket mer betalt för att jag kände för att slippa gå in =) Win win.

Skulle de sen vara så att man faktiskt står i kö som dig i vår butik så är det nästan uteslutande 20-30 minuter kö hela tiden.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Och leder en utsökt in på de som kunde ladda sin egen samtalspott genom att alla andra ringde dem, så de ringde oftast bara ett par signaler för att få den andra att ringa upp. Kommer ihåg att min körskolelärare var frustrerad på det.
Jag hade ett sånt abonnemang - helt suveränt, man behövde knappt betala för att ringa.
 
R Rkarlsson skrev:
Personalen har att göra :p Eller din butik har inte matkassar ?
I vår står faktiskt en kassörska i delen vid självutcheckningen för att hantera åldersgränser, avstämningar och de som vill betala kontant men har självscannat.

Igår beställde jag via nätet så då fick ju en person jobba en halvtimme eller något för att plocka mina påsar och de får mycket mer betalt för att jag kände för att slippa gå in =) Win win.

Skulle de sen vara så att man faktiskt står i kö som dig i vår butik så är det nästan uteslutande 20-30 minuter kö hela tiden.
Så du tror att företagen inför självscaning för att hjälpa sina kunder, ja du
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Vi uttalar kex (mjuk vokal) som schex, så som språkreglerna säger, tex samma som kedja, kind, kela, kikare. Men större delen av landet uttalar det som ett "k" fast det inte är enligt språkreglerna. Fast det är också rätt, helt rätt att uttala på båda sätten. Men här skiljer man på agnarna från vetet direkt om någon uttalar med "k" Gör inte det häromkring om du vill smälta in. Lite löjligt, men viktigt faktiskt. För här säger man schex så är det bara.
Fast du har fel...
Ordet kex är en försvenskning av ordet cookie, och har därför hårt k.
Eller säger chookie?
 
K kortis skrev:
Så du tror att företagen inför självscaning för att hjälpa sina kunder, ja du
För att kunna expandera kan jag se på vårt maxi. Hur de gjort på ditt har jag ingen aning om.
Men vårt har ju som jag skrivit anställt fler i personalen. Och har mer omsättning. Det tycker jag är trevligt för ett företag.
Jobben blir lite annorlunda istället bara. De bemmannade kassorna har lika mycket att göra som innan, och den nya personalen plockar nätordrar.

Det fungerar väl såklart inte i små samhällen på 5000 personer.

Jag har blivit hjälpt att scanna själv. Slipper packa upp allt igen och slipper stå i dryga köer med folk som inte fattar att hålla avstånd är vare sig det var innan eller under pandemin.
 
  • Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
Graffen Graffen skrev:
Fast du har fel...
Ordet kex är en försvenskning av ordet cookie, och har därför hårt k.
Eller säger chookie?
Cake kanske du tänkte på.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
A
Graffen Graffen skrev:
Fast du har fel...
Ordet kex är en försvenskning av ordet cookie, och har därför hårt k.
Eller säger chookie?
Graffen Graffen skrev:
Fast du har fel...
Ordet kex är en försvenskning av ordet cookie, och har därför hårt k.
Eller säger chookie?
Graffen Graffen skrev:
Fast du har fel...
Ordet kex är en försvenskning av ordet cookie, och har därför hårt k.
Eller säger chookie?
Har jag fel?
Nä du! "hårt k" k är ingen vokal:p

Jämför med kiosk, från franskan. Enligt SAOB uttalas det enligt språkreglerna schosk. I är en mjuk vokal. Men att uttala det k är ok också.
 
Jag har alltid trott att de som utalar kex med tje-ljud har någon form av talhinder. Tex efter stroke kan man börja prata sluddrigt.

Lite konstigt hur alla danskar födds med stroke
 
  • Gilla
  • Haha
Graffen och 4 till
  • Laddar…
Saker när vi glömt bort: Tiden när Anders hade en tråd om renovering med fantastisk känsla för detaljer ;)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
dilemma och 12 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Och vad gör du när du hittar ett fel?
Startar en ilsken tråd på Byggahus kanske? :crysmile:
 
P pmd skrev:
Handla inte i affärer som gör så. Alla gör inte så.
(Fast självscanning hjälper ju också förstås).
Nej, det är tydligt olika från affär till affär. Jag har (om jag inte vill köra långt) tre butiker att välja på. En av dem använder systematiskt förvirrande prissättning och de har då inte heller självscanning. Där handlar jag inte längre.

De andra två är mycket renhårigare. Det blir fel ibland men det känns mer som att det är rena misstag. Men de har självscanning så man kan upptäcka felen.

Hur som helst tycker jag att den kontroll man får när man självscannar är den stora fördelen. Nu har det till och med kommit någon app så man kan scanna med telefonen medan man plockar varorna. Jag har inte kommit mig för att testa den än, men det blir ju ändå bättre koll på hushållspengarna.
 
Magnus Filip skrev:
Det olika beroende på var i landet man bor. Här i väst är svale det absolut och definitivt det svalare utsticket på huset där man går in. En nyare användning är trapphuset i läghenhetshus.
Farstu har jag hört, men ingen använder det ordet häromkring vad jag har hört. Kanske inflyttade? Tror husbyggare brukar säga vindfång.

Vi uttalar kex (mjuk vokal) som schex, så som språkreglerna säger, tex samma som kedja, kind, kela, kikare. Men större delen av landet uttalar det som ett "k" fast det inte är enligt språkreglerna. Fast det är också rätt, helt rätt att uttala på båda sätten. Men här skiljer man på agnarna från vetet direkt om någon uttalar med "k" Gör inte det häromkring om du vill smälta in. Lite löjligt, men viktigt faktiskt. För här säger man schex så är det bara.

Kom på och hade en väldig diskussion för länge sedan om en gäng, gängen. Någon sa att det heter ett gäng, gänget. Efter en del forskande kom vi på att man i väst säger en gäng och andra säger ett gäng. Båda är rätt. Men jag har ändrat till ett gäng faktiskt.

Min mamma sa ett apelsin. Fick höra i skolan att båda är rätt. Jag säger en apelsin idag, för det blir enklare. Få säger ett apelsin idag tror jag.
"Kex" är en direkt försvenskning av det engelska "cakes". Så det rimliga är att uttala det med "k". Men uttalet har väl influerats av andra ord där tj-ljudet stavas "k" när det står framför mjuk vokal. Så man vänder på det hela, man tar en stavningsregel och gör en uttalsregel av den i stället.

Det intressanta är att "keps", som kommer av engelska "caps" och som kom in i Sverige ungefär samtidigt är immun mot den här missuppfattningen. Ingen skulle väl få för sig att säga "han hade en rutig scheps på huvudet"?

Att säga "ett apelsin" är historisk mer rätt än "en apelsin".

Apelsin hette från början "apeldecin", alltså "äpple från Kina". Och det heter förvisso "ett äpple". Men apelsin har så sakteliga bytt genus när den ursprungliga betydelsen glömts.
 
  • Gilla
Graffen och 4 till
  • Laddar…
När man trodde att språkpoliser tillförde något.
 
  • Gilla
  • Haha
Riemann och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
För att kunna expandera kan jag se på vårt maxi. Hur de gjort på ditt har jag ingen aning om.
Men vårt har ju som jag skrivit anställt fler i personalen. Och har mer omsättning. Det tycker jag är trevligt för ett företag.
Jobben blir lite annorlunda istället bara. De bemmannade kassorna har lika mycket att göra som innan, och den nya personalen plockar nätordrar.

Det fungerar väl såklart inte i små samhällen på 5000 personer.

Jag har blivit hjälpt att scanna själv. Slipper packa upp allt igen och slipper stå i dryga köer med folk som inte fattar att hålla avstånd är vare sig det var innan eller under pandemin.
Så du tror att de inte hade kunnat expandera om de inte hade självscaning och plockarna hade väl funnits iaf. Inget företag anställer väl fler än de behöver och de som arbetar på ex ICA är ju förutom några då undantag inte anställda på mer än 25-50% även om de arbetar 125% år ut o år in. Men det är bra lev i din låtsasvärld
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.