H husdrommaren skrev:
Vi forsätter på trädgården.
En av sommarens delprojekt är att plocka fram den gamla stentrappan och tillhörande stenuteplats. I min naiva värld så trodde jag att detta är väl ett dagsprojekt. Hahaha… ( fast ifall man läser tråden Villa Ramnemark 2.0 så är detta ett 20 minuters jobb för de. Sanslöst hög takt och fint blir det)
Nu är jag inne på att skaffa antingen en eldriven ogräsbrännare eller isättika. Är det någon som har erfarenhet?
om du vill bli av med gräset snabbt skulle jag rekommendera att trimma. Hård trimmertråd och trimma nära nära. Sen rensa bort rötterna med plattrensjärn och fylla i ny sand. Tyvärr ett gammaldags råd men det är vad jag tycker funkar bäst på jobbet som parkarbetare. :)
 
  • Gilla
Miter och 1 till
  • Laddar…
H
topsiekret topsiekret skrev:
om du vill bli av med gräset snabbt skulle jag rekommendera att trimma. Hård trimmertråd och trimma nära nära. Sen rensa bort rötterna med plattrensjärn och fylla i ny sand. Tyvärr ett gammaldags råd men det är vad jag tycker funkar bäst på jobbet som parkarbetare. :)
Tackar för tipset!
Trimma själva plattorna brukar vi göra ofta men jag misstänker att vi använt fel teknik. Ska gå på plattorna enligt dina tips ovan :Doch även göra ett försök på kanterna. Kanterna har dock inte fått någon rensning på många år så där gömmer sig en massa spännande överraskningar. Hittills har jag grävt fram: en gammal plåtburk, ett galler till en inomhuskamin, en massa tegelstenar delade i 4. Plus den som alltid obligatoriska högen av spik. Men jag antar att man alltid kan göra ett försök även på kanterna :)
 
H husdrommaren skrev:
Tackar för tipset!
Trimma själva plattorna brukar vi göra ofta men jag misstänker att vi använt fel teknik. Ska gå på plattorna enligt dina tips ovan :Doch även göra ett försök på kanterna. Kanterna har dock inte fått någon rensning på många år så där gömmer sig en massa spännande överraskningar. Hittills har jag grävt fram: en gammal plåtburk, ett galler till en inomhuskamin, en massa tegelstenar delade i 4. Plus den som alltid obligatoriska högen av spik. Men jag antar att man alltid kan göra ett försök även på kanterna :)
Hoppas det hjälper! På jobbet trimmar vi ofta ”jordrent”, glöm inte att ha långbyxor och bra skor
 
  • Gilla
husdrommaren och 1 till
  • Laddar…
H
Vi har otroligt mycket humlor på tomten men trots att det är intill sjön så känns det som att humlorna har svårt att finna vatten. Tyvärr så finner man döda humlor titt som tätt i någon spann eller vattenkanna som vi glömt ställa upp och ned. Men i år så har jag äntligen hittat ett lagom stort humlebad med kanter som gör att de inte riskerar att drunkna (egentligen ett fågelbad). Jag har väntat med stor andakt att de ska finna detta nya stället satte det t.o.m. bredvid stäppsalvian som är deras ”place to be”. Och idag fick jag äntligen mitt första besök i badet!

Långhårig katt observerar en trädgård med stenar, ett fågelbad och nyplanterad stäppsalvia.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Elektra och 4 till
  • Laddar…
H
Sommarvatten utomhus

I år är planen att vi ska fixa klart med sommarvattnet (vi har ej vatten inomhus). Ett enkelt skydd har byggts för hydroforpumpen och en 4 vägskrankoppling är införskaffad. Innan har vi haft en temporär lösning med pumpen och endast en slangvinda uppe på altanen under altantaket men i år ska det alltså bli lite mera uppstyrt.
Men sedan började vi fundera på vilka behov man har och vart man vill placera dem.
Vi har: slangvinda för bevattning över hela tomten.
Vad vi funderar på att skaffa: utediskbänk, utedusch, kran.
En gammal tvättdiskbänk finns redan så den funderar vi på att koppla in, men använder man den eller är det bättre med en fristående kran? Eller är det bra med båda ock?
Utedusch låter trevligt men vi har sjön bredvid så kommer den användas, vad säger ni som har en utedusch?
Jag bifogar lite bilder och en planlösning med eventuella tilltänkta placeringar. Mottages tacksamt alla era åsikter och tankar :D

Sommartorp med altan, utemöbler och röda blommor i en skogsglänta, visar möjlig placering för sommarvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sommarstuga med altan och ett enkelt skydd för hydroforpump samt en grönskande trädgård och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utomhusmiljö med altan, trädgårdsmöbler och öppen dörr till hus, kran och katt på trädäcket. Utomhusmiljö med trädäck, sjöutsikt, utediskbänk, altan med möbler och hydroforpumpskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning över ett hus med markerade platser för diskbänk, pump och vattenkran utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
Då vi bara trivs bättre och bättre i vår stuga så vill vi göra den större och bekvämare så att vi även på vintern kan bo här veckor i sträck. Våra tanker är: dra in vatten, duschrum, ett till sovrum (så att vi får två totalt)
och ett stort kök.
vad tror ni om denna tillbyggnad? Tankar, åsikter?
Ritning över stuga med planerad tillbyggnad markerad, inkluderar kök, sovrum och duschrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av en stuga med planlösning inklusive kök, vardagsrum, sovrum och duschrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av en stuga med tillbyggnad, inkluderar terrass och utemöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av en stuga med tillbyggnad, inklusive terass och utemöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-visualisering av en stugtillbyggnad med kök och sittgrupp sett från en altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modellerat kök i en stuga med köksö, inbyggda skåp och matplats synlig genom terrassdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av en tillbyggnadsplan för en stuga med markerade områden för kök och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dhle och 2 till
  • Laddar…
AXS
Smart med en sån anslutning mellan gamla och nya!

Skulle göra nya badrummet större och köket mindre, känns mastigt med så mycket skåp och bänk.
 
  • Gilla
Fabaa
  • Laddar…
H
Ritning på fasad och planlösningen blev så här:
Svartvit ritning visar fasadvyer av ett modernt hus med markerade mått och fönsteralternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning av en husfasad och planlösning med måttangivelser för befintlig och tillbyggd bostadsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är dags att bestämma fönsterdörrar. Då leveranstiderna är väldigt långa på de.
Tyvärr så kan vi inte bestämma oss, så vad hade ni valt?

Hallen
Ytterdörren kommer att vara i glas så att hallen som binder ihop gamla och nya delen ska kännas som en ljus glaspassage. Samt att utsikten är väldigt trevlig mot sjön och man får en liten wow upplevelse när man kommer fram till ytterdörren.
2,5 m bred är passagen. Vi väljer mellan:
- Helglasad pardörr, 160 cm bred med 45 cm vägg på vardera sida av dörren.
-Två delad skjutdörr, 200 cm bred med 25 cm vägg på vardera sida av dörren.
- 3 delad vikdörr, 200 cm bred med 25 cm vägg på vardera sida av dörren.

Vardagsrummet ( som ev. kan bli vårt kök i framtiden)
Vi kommer att bygga enligt ritningen (såklart). Bo in oss och ev. bygga köket här i framtiden. Ingen brådska då detta är vårt fritidshus och vi är utanför detaljplanerat område och sammanhållen bebyggelse så vi får ändra utan bygglov.
Vi väljer mellan:

-Två delad skjutdörr, 300 cm bred, 100 cm från väggen där braskaminen står.
Fördelar med att här får man mycket oavbruten fönstervägg.

- 3 delad skjutdörr, 300 cm bred, 100 cm från väggen där braskaminen står.
Fördel är att man kan göra en större öppning än den ovan och lättare att skjuta en dörr som bara är 100 cm bred.

- 3 delad vikdörr, 300 cm bred och samma som ovan med 100 cm till hörnet.
Fördelen är att vi kan öppna upp nästan alla 300 cm och suddar ut gränsen mellan inne och ute.

All input mottages tacksamt
 
  • Gilla
granis70 och 2 till
  • Laddar…
H
Om vi säger så här, strunta i ekonomin. Du behöver inte på nått sätt motivera din tanke på ett förnuftigt sätt, vad hade du valt? Vikdörrar, skjutdörrar eller pardörrar? All input mottages tacksamt :)
 
harry73
Tvådelad skjutdörr ger stora oavbrutna fönster (mindre karm och mer flnster)
Så är utsikten viktig, välj denna.
Vikdörrar gör övergången mellan ute och inne mindre, men är kanske svårare att öppna en liten bit för att ta den vägen ut.
Planerar ni att se trädgården som en förlängning av vardagsrummet, välj vikdörrar
 
  • Gilla
husdrommaren
  • Laddar…
Helglasad pardörr är det rätta valet om ni ska kunna bo veckovis vintertid.
 
  • Gilla
husdrommaren
  • Laddar…
Pardörrar i hallen och max glasyta i rummet.
 
  • Gilla
husdrommaren
  • Laddar…
H
Tackar för input.
Vi har mer eller mindre bestämt oss för pardörrar i hallen.
Just nu lutar vi åt 3-delad skjutdörrar i vardagsrummet. Blir en kompromiss mellan mycket fönsteryta och kunna göra en stor öppning vid behov.
Även fast jag tycker att vikdörrar känns så läckert. Men hur ofta kommer man kunna/vilja skjuta undan allt :thinking:
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
H
Själva snickrandet av utbyggnaden startar i augusti. Men redan nu på måndag startar grusning av ”skogsvägen”. Bredden är tack och lov bra på skogsvägen och förutom ett par ställen som är lite geggiga så är det sandblandad jord som underlag och stenar. Dessa 350 meter som vi ska grusa upp ligger ju inom strandskyddet så vi är begränsade över vad vi får göra med den.
Om inget oväntat händer så kommer vi om 3 veckor kunna köra ända fram till stugan. Känns overkligt att här kommer vi snart köra med bilen!
En skogsväg med geggiga partier och sandblandad jord, omgiven av gröna träd och buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kommer inte sakna det här:
Person som bär en stor lurvig katt på axeln på en skogsväg med träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
H
Hallen som binder ihop huskropparna är nästan spikad nu. Det blir helglasade pardörrar mot sjön inga spröjs. Ytterdörren som är rakt emot ska ju också vara i klarglas. Denna har vi fastnat för.
Vitmålad ytterdörr med stort klarglasfönster och robust konstruktion, avsedd för användning mellan huskroppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det vi har kvar nu att besluta för hallen är om vi ska ha ett takfönster eller ej. Vår tanke från början var en glaskropp mellan de två huskropparna. Vad tycker ni?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.