Hej,
vi ska byta en läckande toalettstol, men när jag plockade bort den gamla upptäckte jag en gjutjärnsände som sticker upp 2,5 cm ur golvet.

Rörets invändiga diameter är på 120 mm, utvändigt ca 150 mm.

Här är en bild:

Gammalt gjutjärnsavlopp som sticker upp ur golvet, 120 mm diameter invändigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag antar att det är knepigt att få fast en gummimanchett eller vad det heter på denna 2.5 cm uppstickande yta, men skulle denna produkt från Jula funka?

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...lopp/avloppsror-och-tillbehor/wc-stos-450108/

Jag är lite osäker på vilka mått som är vad i måtten på produktsidan och om den kommer hålla tätt för ev. lukt.

Den tidigare toalettens anslutning har nån slags gummikoppling (”räfflad”), som verkar suttit direkt ned i detta rör, men ibland har det luktat lite från avloppet, så den tätningen har nog inte varit tillräcklig

Tacksam för all hjälp jag kan få!
 
Redigerat:
Stick ner toan och täta med silikon?
Eller annat lämpligt.

Vad jag vet är måtten på dagens WC-anslutningar de samma som de gamla gjutjärnsmuffarna.
 
hscn hscn skrev:
Tror denna stos eller liknande är ett bättre val.
[länk]
kan också behövas rörkitt för att få riktig tätt vid gamla gjutjärnsrör
[länk]
hscn hscn skrev:
Tror denna stos eller liknande är ett bättre val.
[länk]
kan också behövas rörkitt för att få riktig tätt vid gamla gjutjärnsrör
[länk]
Det som gör mig osäker är meningen ”Passar i 110 mm muff”, då röret hos mig är 120mm? Men jag kanske fattar fel?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
J Jenseo skrev:
Det som gör mig osäker är meningen ”Passar i 110 mm muff”, då röret hos mig är 120mm? Men jag kanske fattar fel?
Extra stora ”läppar” för att täta upp till 130 mm
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Extra stora ”läppar” för att täta upp till 130 mm
Det låter bra, kanske får bli att beställa en sån om jag inte kan hitta på en butik i närheten. Utbudet är lite sådär häromkring tyvärr (Nyköping)
 
Jafos sortiment bör finnas hos lokal rörfirma, men ofta blir det billigare att beställa även inkl. frakt. när man inte hittar hos lågprisvaruhusen.
 
  • Gilla
Jenseo
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Jafos sortiment bör finnas hos lokal rörfirma, men ofta blir det billigare att beställa även inkl. frakt. när man inte hittar hos lågprisvaruhusen.
Var på lokala VVS-butiken och skaffade en centrisk WC-stos från Faluplast. Allt var frid och fröjd tills jag satte stolen på plats, då den inte gick riktigt ända ned i golvet.

Hittade nu en spec hos faluplast att utloppsröret får sticka upp max 10mm ut golvet, mitt sticker upp 25mm.. Vågar jag kapa eller finns det nåt bättre sätt?

Här är länken till specen:

https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/DOS/DOS_96_2316848.pdf
 
Redigerat:
Skulle det fungera att kapa gjutjärnsdelen på bilden med en bågfil, eller tror ni att jag behöver kraftfullare verktyg?

En gammal rostig gjutjärnsdel i ett golv, omgiven av kakel, nära en kromad rörledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hscn hscn skrev:
Fungerar nog men ett djäkla skitgöra.
Har aldrig sett den variant du fick med dig men tycker nog att den ser betydligt högre ut än Jafos variant som jag föreslog. [länk]
Har du tur svarar något "rörkrökarproffs".
hscn hscn skrev:
Fungerar nog men ett djäkla skitgöra.
Har aldrig sett den variant du fick med dig men tycker nog att den ser betydligt högre ut än Jafos variant som jag föreslog. [länk]
Har du tur svarar något "rörkrökarproffs".
Ja, ev är den lägre som du säger, men även i Jafos instruktion går att läsa:

WC-Stosen tillåter att avloppsröret sticker upp hela 12 mm över golvytan vilket gör det uppstickande avloppsröret enkelt att kapa vid behov

Verkar vara en djungel detta, i värsta fall får jag helt enkelt kapa en en bit av avloppsröret så lär det funka fint sen..
 
Skånepöjk
Hade inte gett mig på att kapa det där röret, dom spricker relativt lätt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Hade inte gett mig på att kapa det där röret, dom spricker relativt lätt.
Tillbaka till ritbordet med andra ord :)
 
Hur gick det? Har samma bekymmer, min sticker upp ca 35mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.