Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
harry73 harry73 skrev:
Såklart vill de sälja så många vaccindoser som möjligt.
Jag förstår inte riktigt varför du skriver så. Utan att gå tillbaka och lusläser alla dina inlägg, för jag en känsla att du och några till (t ex @pmd ) tvångsmässigt behöver dementera allt som kan uppfattas som negativt för vaccinet. Ibland har ni rätt och ibland blir det bara konstigt
Det där tar jag som någon slags överreaktion från dig sida om du inte backar upp det med referenser.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
garvin garvin skrev:
[länk]
Tror dom är rätt nöjda med att sälja vaccin.
Alla bolag är nöjda om deras produkter säljer. Inget konstigt med det.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Just det där är något som är ett vanligt argument på antivax-sidor, naturligtvis aldrig med några jämförande fakta om vad tillverkare tjänar för pengar i olika alternativ.
Jag blir lite förundrad över påpekandet att kommersiella bolag vill tjäna pengar när det framförs som ett luddigt argument mot att vaccinera sig. Är alla som inte vill vaccinera sig marxister?
 
  • Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
P
garvin garvin skrev:
[länk]
Länder med korrupta styren får se till att få ändan ur och få lite inrikes ordning så att inte bara den styrande eliten tjänar storkovan. Då skulle de inte längre vara "låginkomstländer".

Demokrati och mänskliga rättigheter är underskattade som verktyg för ekonomisk framgång i stora delar av världen.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Javisst, det är klart. Det förhindrar ju inte att andra läkemedelsbolag tjänar pengar på covidsjuka personer.
Frågan är varför läkemedelsbolagen inte ska få tjäna pengar på sina produkter?

Matvaror är minst lika viktiga för att överleva som vaccin. Ingen (eller väldigt få knäppskallar) ifrågasätter att bönder och andra livsmedelsproducenter tjänar pengar på sina matprodukter.
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Om nu alla är glada, varför har vi denna tråd då?
För att en del människor inte förstår att uppskatta hur bra de har det.
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
P
S SnickareHobb skrev:
Jag kan inget om vaccintillverkning. Men 6 månaders hållbarhet låter verkligen inte bra. Om något går sönder, t.ex. min bil, och jag behöver in på verkstad för att byta en del så skulle jag bli väldigt besviken och klaga om jag måste byta samma del igen efter 6 månader. Och att jag kontinuerligt måste byta ut delen var 6:e månad vore ett skämt.

Jag förstår att dom fått stressa för att få fram ett fungerande vaccin. Men att på sikt nöja sig med ett vaccin som bara håller 6 månader låter riktigt dåligt. Visst att man får nöja sig med det tills någon hittar ett bättre vaccin, men det kan ju inte vara en hållbar lösning att hela jordens befolkning ska vaccinera sig var 6:e månad för all framtid.
Om precis alla människor i hela världen vaccinerar sig mot covid-19, och fyller på med en eller ett par extradoser, så kan vi förmodligen sluta med massvaccinering och bara sätta in vaccinering vid lokala utbrott.

Brasklapp: jag har inte räknat på det.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
P
Snailman Snailman skrev:
Så om en sådan medicin tagits fram och onödiggort företagets produkter så tror jag inte personalen hade dansat ringdans av glädje över att folk framöver skulle slippa dialys.:thinking:
Så är det med mycket teknik. Ibland kommer ett tekniksprång som gör gammal teknik onödig. Ett framåtblickande företag analyserar omvärlden kontinuerligt och identifierar risker som kan hota dess överlevnad.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Är det positivt att vaccinet verkar fungera?a
Vad tycker du själv?
 
P
harry73 harry73 skrev:
Hur vet du det? Vaccinet kan överleva hos många djur och sedan hoppa tillbaka till människor.
Jo, vi måste hålla tummen i ögat på Kina också så att vissa former av köttmarknader stängs.
 
P
S SnickareHobb skrev:
Du får gärna tycka det är dynga, men jag tycker ändå att ett vaccin som bara hjälper några månader inte är hållbart långsiktigt. Bättre än ingenting, speciellt för riskgrupperna, men jag anser att det behöver utvecklas ett vaccin som ger långsiktig immunitet. Oavsett om du tycker det är dynga.
Några månader är kanske en liten underdrift, beroende på vad du menar med "några". Ett halvår, minst, tycks skyddet hålla i sig. Det är inte signifikant mindre än vaccin mot säsongsinfluensa som jag vaccinerar mig mot varje höst.

Visst vore det mycket bättre med ett vaccin som ger livslångt skyidd, eller åtminstone flera års skydd. Forskning och utveckling har dock inte stannat upp så vi får väl se vad som kommer framöver.

Men som Jonobe påpekade förut så brukar vacciners skyddseffekt vara ungefär lika långvarig som det "naturliga" skyddet man får av att genomgå sjukdomen, så vi kanske inte ska förvänta oss några underverk.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Nissens
S SnickareHobb skrev:
Jag är varken vaxxare eller antivaxxare, men bekräftelse på vad? Att det inte går att dö av vaccinet?
Att det är fullständigt självklart att vaccinering mot Covid är vägen ur pandemin.

Det säger dig ingenting att man inte kan se ett enda dödsfall som skulle vara orsakat av vaccineringarna trots att så många vaccinerats?
 
Nissens
harry73 harry73 skrev:
Såklart vill de sälja så många vaccindoser som möjligt.
Jag förstår inte riktigt varför du skriver så. Utan att gå tillbaka och lusläser alla dina inlägg, för jag en känsla att du och några till (t ex @pmd ) tvångsmässigt behöver dementera allt som kan uppfattas som negativt för vaccinet. Ibland har ni rätt och ibland blir det bara konstigt
Varför skulle det vara negativt för vaccinet att företaget vill sälja så mycket som möjligt???
Så länge vaccinet håller vad de lovar då är det inga problem…
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Du förutsätter att en viss händelseutveckling är positivt för trädgränsens utbredning. Det är en värdering.
Det framgår inte om du menar minskad eller ökad utbredning, men det spelar ingen roll. Oavsett vilket det är så är det en värdering att det är positivt.
Det är positivt för trädgränsens utbredning det är ingen värdering. Enbart en trollkonsten häxmästare skulle kunna tolka att ett varmare klimat med ökad växtlighet skulle sänka trädgränsen.
 
P pmd skrev:
Vad tycker du själv?
Jag tycker att det är positivt att det fungerar tillräckligt bra men negativt att det inte fungerar fullt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.