Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
harry73 harry73 skrev:
Hur vet du det? Vaccinet kan överleva hos många djur och sedan hoppa tillbaka till människor.
Jag vet att många här ger dig en expertstatus, men jag tycker du gör för många tvärsäkra uttalanden som inte håller måttet.
Jag antar att du menar viruset och inte vaccinet…
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det finns inget belägg för att Covid vaccinerna orsakat ens ett enda dödsfall i USA…

Trist för antivaxxarna, men för oss andra är det en bekräftelse:
[media]
Jag är varken vaxxare eller antivaxxare, men bekräftelse på vad? Att det inte går att dö av vaccinet?
 
harry73
B b8q skrev:
Jag antar att du menar viruset och inte vaccinet…
Du har helt rätt
 
J
S SnickareHobb skrev:
Jag är varken vaxxare eller antivaxxare, men bekräftelse på vad? Att det inte går att dö av vaccinet?
Det finns inga vaxxare. Precis som det inte finns rundajordingar eller som är eltåliga. Det går inte runt folk som är för månlandningar -69 heller. Inga sitter i källare och har möten för att sprida kunskap om Fotbolls-VM -58.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Håller med fullt ut att du inte kan något om detta och tycker då att du ska ägna dig åt det du kan istället för att skriva en massa dynga, Kroppen och naturen är mycket mer komplicerad än bara en bil med mekanik,
Du får gärna tycka det är dynga, men jag tycker ändå att ett vaccin som bara hjälper några månader inte är hållbart långsiktigt. Bättre än ingenting, speciellt för riskgrupperna, men jag anser att det behöver utvecklas ett vaccin som ger långsiktig immunitet. Oavsett om du tycker det är dynga.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Det finns inga vaxxare. Precis som det inte finns rundajordingar eller som är eltåliga. Det går inte runt folk som är för månlandningar -69 heller. Inga sitter i källare och har möten för att sprida kunskap om Fotbolls-VM -58.
Ok... Men vad är då antivaxxare? Är det en klubb som är emot en annan klubb som inte finns? Har dom hemliga klubbmöten i någon källare?
 
Redigerat:
M mickef skrev:
Faktum är väl att vaccinet fungerar, du letar bara efter antydningar om motsatsen för att kunna fortsätta argumentera.
Kan du acceptera en förklaring till varför man väljer att inte vaccinera sig utan att trolla ett svar?
Det har inte kommit så många förklaringar till varför man inte skulle vaccinera sig i tråden. Hade du varit med från början skulle du ha läst att jag försökt sammanfatta dessa mer än en gång.

Dessa har tex varit uppe:
1 Jag har haft covid så jag har tillräckligt skydd
2 min släkting fick allvarlig biverkning så då ser jag hög risk gör mig själv
3 vaccinet är mer riskfyllt än covid
4 jag är så frisk så jag oroar mig inte för covid
5 covid är överdrivet och vaccin därför onödigt
6 det är en konspiration (med ett otal underavdelningar hur detta har gått till)
7 vill inte att storföretagen ska tjäna pengar
8 vaccinet borde gå till fattiga länder istället
9 jag väntar och ser
10 vaccinet är inte tillräckligt testar ännu
11 det räcker att tillräckligt många andra vaccinerat sig

Det kanske finns fler, fyll då gärna på listan.

Jag tycker samtliga av dessa är mer eller mindre dåliga skäl. I flera av dessa fall kan man vända på frågan och fråga om vaccinet skulle skada. Det vanligaste tycks vara dålig riskkalkylering ofta beroende på dålig förståelse för sannolikhetslära.

Om man har skäl och kan motivera varför inte vaccin accepterar jag det, och vill samtidigt ställa ett par följdfrågor för att ”syna” argumenten.

Själv är jag positivt inställd till vaccinet, och intresserad av att förstå motargumenten. Det är knappast definitionen av att trolla. Vad vill du själv ha ut av diskussionen?
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
S SnickareHobb skrev:
Du får gärna tycka det är dynga, men jag tycker ändå att ett vaccin som bara hjälper några månader inte är hållbart långsiktigt. Bättre än ingenting, speciellt för riskgrupperna, men jag anser att det behöver utvecklas ett vaccin som ger långsiktig immunitet. Oavsett om du tycker det är dynga.
Fast det vet vi inte ännu. Man kan mäta att halten av antikroppar går ner. Det är dock inte samma sak som att skyddet försvinner. Cellernas minne kvarstår och vid en ny infektion produceras nya antikroppar.

Jag skulle inte bli förvånad om det sker samma sak även efter Covid-vaccinet.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
J
S SnickareHobb skrev:
Ok... Men vad är då antivaxxare? Är det en klubb som är emot en annan klubb som inte finns? Har dom hemliga klubbmöten i någon källare?
Ja du, det är en helt annan fråga. Min poäng flög nog tyvärr högt över. Det finns bara anti som är emot. Min gissning att den gruppen är emot en hel del mer än bara vaccinet om man tittar på majoriteten. Sedan kan detta visa sig i form av misstro mot etablissemanget, myndigheter, vetenskap, osv.
 
  • Gilla
Jonobe och 4 till
  • Laddar…
P
S SnickareHobb skrev:
Han kritiserar artikeln rätt hårt. Det saknas t.ex. referenser till de studier dom använt. Han går igenom deras argument och sågar dem. Han är rätt diplomatisk och anklagar ingen, men han säger något i stil med "en del skulle nog säga att det finns ekonomiska citament att förespråka en dyr medicin jämfört med en billig medicin där patentet gått ut. Men jag vet inte.".
Bra! Såvitt jag vet inte finns det inga belägg för att ivemektin fungerar så värst bra mot covid-19, så Campbell gör rätt i att ifrågasätta studier som hävdar något sånt.

Här är Läkemedelsverkets websida om ivermektin och covid-19>
https://www.lakemedelsverket.se/sv/nyheter/ema-avrader-fran-anvandning-av-ivermektin-mot-covid-19

Läkemedelsverket hänvisar till EMA som har den här sidan om saken:
https://www.ema.europa.eu/en/news/e...t-covid-19-outside-randomised-clinical-trials

På EMAs websida finns referenser som de har använt för att avråda från att använda ivermektin.
Det finns en del studier som visar att ivermektin har en viss, men liten, effekt, medan andra visar att det inte har något effekt.

EMA drar slutsatsen att ivermektin inte är att rekommenderas för allmänt bruk utan bara i kliniska försök.
Vi får väl se om det görs fler sådana, men även om ivermektin visar sig vara lika effektivt (eller kanske effektivare)? som det antivirala medel som EMA har godkänt för användning mot covid-19, dvs remdesivir, så delar det samma nackdel med alla sådana mediciner, nämligen att man måste först bli sjuk innan man kan använda det. En profylax är helt enkelt bättre än en terapi. Vaccinering är en profylax.

Den här typen av läkemedel är dock väldigt bra att kunna ta till för de personer där vaccinet fungerar dåligt, eller för personer som av medicinska skäl inte bör/ska vaccinera sig.

När det gäller botemedel mot covid-19 så tror jag nog lite mer på Pfizers nya piller än på ivermektin, faktiskt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Nej tyvärr inte men har för mig att det var en senare studie. Har postat över 10 st i tråden skulle jag tro.

När man landar så högt brukar det vara minst ett symtom och ganska kort tid och självskattning, Men väldigt många är det som har någon form av påverkan länge. Sedan finns det osynlig påverkan som tex påverkan på njurar och hjärta som är mycket vanligt
Självskattning bör man nog inte använda i den här typen av undersökning.

Tills vidare håller jag nog mina ungefärliga siffror som hyfsat korrekta. Dvs 1-2 %.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Om du vill polemisera, gör det med #6781.
Det är positivt (fakta är att det förmerar) för ogräset, rosorna och det mesta som växer i din trädgård vare sig du gillar det eller inte. Det är t o m positivt för trädgränsens utbredning i fjällvärlden, på bekostnad av snömängd och glaciär vilket påverkas negativt (fakta är att det förminskar).
Jag har, mig veterligt, inte medvetet blandat in värderingar.
Du förutsätter att en viss händelseutveckling är positivt för trädgränsens utbredning. Det är en värdering.
Det framgår inte om du menar minskad eller ökad utbredning, men det spelar ingen roll. Oavsett vilket det är så är det en värdering att det är positivt.
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Hittade en studie med 33 % postcovid. Säkerligen har dessa inte diagnostiserats med postcovid av vården utan plockas upp i studien.

""About 33% of COVID-19 patients who were never sick enough to require hospitalization continue to complain months later of symptoms like fatigue, loss of smell or taste and "brain fog," University of Washington (UW) researchers found.

"We were surprised to have one-third of people with mild illness still experiencing symptoms," said lead researcher Jennifer Logue. She's a research scientist with the UW department of medicine's division of allergy and infectious diseases, in Seattle. "If you contract coronavirus, there's a good chance you could experience a lingering effect."

[länk]
Det var bättre än tidigare referenser. :)

177 personer är dock kanske i minsta laget för att dra en säker slutsats. Studien är dessutom snart ett år gammal, så förhoppningsvis finns det färskare data att tillgå nu eller snart.
 
P
S SnickareHobb skrev:
I Israel har dom börjat med 4:e dosen... Dom kommer att kräva 4 doser för att få behålla sitt "gröna pass".
Medicintillverkarna jublar.
Även sjukhuspersonalen stämmer in med ett, visserligen lite matt, hurra.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Why not. Jag är uppe i +5 fästingvaccin och glad att jag slipper borrelia.
Det vaccinet vill jag också ha! Det fästingvaccin jag tog skyddar bara mot TBE. :)
(Borrelia fick jag förra året. Alldeles gratis. :( )
 
  • Haha
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.